AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 Står ingenting om hvorfor i epikrise, men mistet over en liter blod. Husker ikke helt når men mener det var når morkaken kom ut. Hadde styrtfødsel og høyt blodtrykk, kan dette ha sammenheng med hvorfor jeg blødde så mye? De sa det var klassifisert som en alvorlig blødning grunnet mengde, er det stor sjans for at dette skjer ved fødsel nr 2? Vi har ca 30 min til sykehus, og om fødsel nr 2 går raskere enn denne som tok 1 time, er jeg redd for å blø ihjel om baby blir født eksempel hjemme. De måtte sette mange sprøyter for å stoppe blødning, tror jeg blødde en liter på 2-3 minutter. Anonymkode: b94f3...09a
Marimma Skrevet 28. mars 2023 #2 Skrevet 28. mars 2023 Vanlig blødning er 500ml, 500-1000ml er ikke uvanlig (skjer i 15% av fødslene), over 1000 litt sjeldnere. Det er vanlig å sette sprøyte for å forebygge blødning, det tilbys alle. Det er nok denne du tenker på? Det er ingen andre sprøyter du kan ha fått, men de kan ha gitt deg en ekstra dose intravenøst feks. Andre blødningsmedikamenter gis rektalt eller intravenøst. Kanskje du bør be om en postpartumsamtale for å få klarhet i hendelsesforløpet? Det er en høyere risiko ved neste fødsel, men det er fortsatt mest sannsynlig at det ikke skjer. Det skjer oftere ved styrtfødsel, men det er ingen som vet hvorfor det skjedde akkurat da. Nå til dags er induksjon den vanligste risikofaktoren. Det er sikkert ingen trøst, men de fleste blødninger stopper av seg selv, selv de store. 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #3 Skrevet 28. mars 2023 Noen blør bare lettere enn andre, har en i familien som ikke feiler noe stort men har måttet ta et par operasjoner på grunn av ortopediske utfordringer og han har holdt på å daue av blodtap hver gang uten at det er noe feil. Men her hadde jo du en komplisert fødsel med styrtfødsel og høyt blodtrykk, da blør man jo som regel mer. Når jeg har født så mistet jeg nesten ikke noe blod, jordmoren noterte ned 250 ml bare for å notere noe men det var utrolig lite men jeg har hatt ukompliserte fødsler. Uansett så mener jeg å ha lest en eller annen forskningsartikkel at generelt sett så blør norske kvinner mer ved fødsel nå enn hva de gjorde før, det synes jeg var litt interessant. En venninne av meg som hadde to fødsler der hun blødde så mye at hun måtte har jern overføring etterpå fikk planlagt fødsel på sistemann siden faren for komplikasjoner med blodtap var til stede, tenker at kanskje du faller inn under noe slikt ved en eventuell neste fødsel. Anonymkode: 6abe5...d25 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #4 Skrevet 28. mars 2023 Marimma skrev (20 minutter siden): Vanlig blødning er 500ml, 500-1000ml er ikke uvanlig (skjer i 15% av fødslene), over 1000 litt sjeldnere. Det er vanlig å sette sprøyte for å forebygge blødning, det tilbys alle. Det er nok denne du tenker på? Det er ingen andre sprøyter du kan ha fått, men de kan ha gitt deg en ekstra dose intravenøst feks. Andre blødningsmedikamenter gis rektalt eller intravenøst. Kanskje du bør be om en postpartumsamtale for å få klarhet i hendelsesforløpet? Det er en høyere risiko ved neste fødsel, men det er fortsatt mest sannsynlig at det ikke skjer. Det skjer oftere ved styrtfødsel, men det er ingen som vet hvorfor det skjedde akkurat da. Nå til dags er induksjon den vanligste risikofaktoren. Det er sikkert ingen trøst, men de fleste blødninger stopper av seg selv, selv de store. Jeg fikk først en sprøyte når blødningen begynte, deretter en ny sprøyte for blødningen ville ikke stoppe. Er 100% sikker på at jeg fikk dette i forbindelse med at jeg blødde så mye, ikke forebyggende før blødningen begynte. Begge sprøytene i låret mener jeg. Kanskje det var at jeg var igangsatt som gjorde det da? Ja godt det fleste stopper av seg selv men likevel veldig ekkelt om man ikke rekker sykehuset 😖 Anonymkode: b94f3...09a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #5 Skrevet 28. mars 2023 Sa sykehuset noe? Jeg mistet 1,5 l blod og måtte ha blodoverføring til slutt. Det var ingen spesiell forklaring på hvorfor. Morkaka satt fast, og den måtte tvinges ut, potensielt opereres ut, men jeg vet ikke om det var grunnen til blødningene. Anonymkode: 7a156...1bf 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #6 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sa sykehuset noe? Jeg mistet 1,5 l blod og måtte ha blodoverføring til slutt. Det var ingen spesiell forklaring på hvorfor. Morkaka satt fast, og den måtte tvinges ut, potensielt opereres ut, men jeg vet ikke om det var grunnen til blødningene. Anonymkode: 7a156...1bf Nei de sa ingenting. Dagen etter kom de og sa de vurderte blodoverføring for jeg hadde mistet så mye blod, noe jeg ikke visste om før dette. Morkaken kom ut av seg selv men de glemte litt av den i magen som måtte skrapes ut senere Så dårlig at du ikke har fått noe info om dette heller, 1,5 liter er jo mye mtp man bare har 5 liter i kroppen. Gikk din fødsel raskt eller var igangsatt? Anonymkode: b94f3...09a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #7 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei de sa ingenting. Dagen etter kom de og sa de vurderte blodoverføring for jeg hadde mistet så mye blod, noe jeg ikke visste om før dette. Morkaken kom ut av seg selv men de glemte litt av den i magen som måtte skrapes ut senere Så dårlig at du ikke har fått noe info om dette heller, 1,5 liter er jo mye mtp man bare har 5 liter i kroppen. Gikk din fødsel raskt eller var igangsatt? Anonymkode: b94f3...09a Jeg hadde ikke behov for så mye informasjon om det; jeg fikk med meg en epikrise, hvor det heller ikke står om grunnen til blodtapet i seg selv. Antar det er bare slikt som skjer hos noen. Den var ikke igangsatt, og den gikk raskt (5 timer). Anonymkode: 7a156...1bf
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #8 Skrevet 28. mars 2023 Jeg mistet 1,5 l etter fødsel, livmoren trakk seg ikke sammen. Fikk da en sprøyte i låret, stikkpiller, de forsøkte å massere livmoren gjennom magen, dette er det jeg husker. Det var litt ståhei fordi det ikke sluttet å blø, og de hadde en liste med ting de gjorde for å stoppe det. Sprøyten jeg fikk var for å stoppe blødningen ja, ikke for noe annet 😉 Fikk blodoverføring på kvelden. Ved neste fødsel var de forberedt på ny blødning, men da gikk alt som normalt. Anonymkode: 973d7...60b
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #9 Skrevet 28. mars 2023 Kan det hende det var livmoren som ikke trakk seg sammen? Det skjedde med meg. Stusser dog på at dere har fått blodoverføring ved 1-1,5 liter? Jeg mistet 2 liter og fikk ikke det… det var snakk om det, men så ble det ikke. var kjempedårlig etterpå. I flere uker. Skjedde mye rart under fødselen og på barsel så lurer på om de kan ha glemt det også… de glemte nemlig andre viktige ting… Anonymkode: 6c890...e91
Marimma Skrevet 28. mars 2023 #10 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk først en sprøyte når blødningen begynte, deretter en ny sprøyte for blødningen ville ikke stoppe. Er 100% sikker på at jeg fikk dette i forbindelse med at jeg blødde så mye, ikke forebyggende før blødningen begynte. Begge sprøytene i låret mener jeg. Kanskje det var at jeg var igangsatt som gjorde det da? Ja godt det fleste stopper av seg selv men likevel veldig ekkelt om man ikke rekker sykehuset 😖 Anonymkode: b94f3...09a Da fikk du nok både den forebyggende (men etter du begynte å blø) samt ekstradosen man gir ved blødning. Begge deler er oxytocin og får livmoren til å trekke seg sammen. Den forebyggende er bare anbefalt, så det kan være at de hos deg valgte å avvente å gi den eller at det var samtidighetskonflikt akkurat rett etter barnet var født så de ikke rakk det. Det høres ut som at livmoren din trakk seg dårlig sammen, det skjer av og til ved styrtfødsler fordi den tømmer seg så fort. Vanligvis krymper livmoren litt og litt ettersom barnet presses nedover i bekkenet, men ved en styrtfødsel er livmoren «plutselig» helt tom og da bruker den litt tid på å trekke seg fullstendig sammen. Som sagt er det vanskelig å vite hvorfor du blødde, men igangsettelse øker risikoen både for blødning og for styrtfødsel (som også øker risikoen for blødning. Derfor er det absolutt ikke sikkert du blør igjen neste gang. Skjønner at det var veldig ubehagelig, men ikke vær redd for blødning hjemme neste gang. Ring ambulanse om du er langt på vei i fødsel, så får du jordmor levert på døra ganske raskt. Vi har alt vi trenger med oss
Topsi Skrevet 28. mars 2023 #11 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Kan det hende det var livmoren som ikke trakk seg sammen? Det skjedde med meg. Stusser dog på at dere har fått blodoverføring ved 1-1,5 liter? Jeg mistet 2 liter og fikk ikke det… det var snakk om det, men så ble det ikke. var kjempedårlig etterpå. I flere uker. Skjedde mye rart under fødselen og på barsel så lurer på om de kan ha glemt det også… de glemte nemlig andre viktige ting… Anonymkode: 6c890...e91 Den vanligste årsaken til post-partum blødning er så vidt jeg vet at livmoren ikke trekker seg sammen. Det er vel det en får medisin for, f eks oxytocin eller prostaglandiner. Jeg velger å svare på ditt, for jeg hadde også en stor indre blødning knyttet til operasjon en gang, mistet halvannen liter blod og fikk blødningssjokk med påfølgende transfusjon. Halvannen liter er mye, men kanskje gravide kvinner tåler å miste noe mer da de gjerne har litt ekstra blod pga svangerskapet. Vet ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå