Gå til innhold

Jeg må tisse hele natten. Blir gal. Vurderer bleier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er pinlig og vanskelig men jeg er helt desperat. Er gravid (30+1) og har gjennom hele graviditeten slitt med at jeg må opp og tisse 5-8 ganger hver natt.  Jeg får aldri sammenhengende søvn og hver gang jeg går på badet for å tisse, våkner jeg til og bruker minst en time på å få sove igjen. 

Jeg har ikke uvi, bare uflaks… har fått streng beskjed av jordmor at å begrense drikke er uaktuelt. jeg slår ikke på lys når jeg går på do om natten men jeg våkner som et lys hver gang…. Sover aldri mer enn maks to timer om gangen.

Jeg har massive bekkenplager og har lyst til å skrike hver gang jeg snur meg og beveger meg om natten.

Samboer er bekymret for at jeg allerede før ungen kommer er totalt utmattet og foreslo voksenbleier siden det er det å reise seg og gå på badet som er smertefullt og vekker meg.

Jeg er så desperat at jeg faktisk vurderer det, men vil svært gjerne høre om andres erfaring og aller helst alternative løsninger, men jeg kan ikke gå flere netter på minimalt med søvn.

Noen gode råd til en desperat gravid?

Anonymkode: 4289a...86f

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette ville jeg tatt opp med jordmor og/eller fastlege igjen. Slik kan du ikke ha det, så utrolig slitsomt.

Kanskje du kan begrense drikke de siste timene før du skal sove? Drikk nok på dagen så burde ikke det være ett problem. Har du mye hevelse i kroppen? Da er det gjerne derfor du må opp så mye. Hevelsen er væske i vevet som trekker seg tilbake når du ligger flatt/høyt med den kroppsdelen som er hoven = mye urin på natt. Du kan prøve å legge deg på sofaen med bena høyt på ettermiddagen/kvelden. Kanskje du blir kvitt noe av det før natta.

Anonymkode: 4f345...f3d

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som meg. I starten tisset jeg mye grunnet hormoner, å så på grunn av voksende baby som brukte blæra mi som trampoline. Gråt tidvis av bekkensmerter når jeg måtte snu meg i senga. Å lurte virkelig på hvordan jeg skulle få energi til en nyfødt. MEN jeg har så mye mer energi nå! Jeg får jo faktisk sove, og ting er ikke vondt, så de som sier at det blir sååå mye verre når babyen kommer tok inderlig feil. 

Anonymkode: 94227...576

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er såpass vanskelig hadde jeg prøvd dette med bleier.

Ha en søppelbøtte klar ved senga, og ny bleie tilgjengelig der. Evt ha på bleie til annenhver gang. Så får du kanskje noe mer søvn.

Med det sagt, så er det jo helt normalt at man tisser oftere mot slutten, men dette høres jo unormalt mye ut.. er du sjekka for svangerskapsdiabetes?

Anonymkode: 0d8d1...be8

• Liker 4
Gjest Lars1009
Skrevet

Bleie er ikke så ille som man tror...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det så ille at jeg drømte om å få lagt inn kateter. Du har min fulle sympati ❤️

Anonymkode: 4e526...d47

• Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet

Man kan tisse overraskende mye i dagens moderne bleier. Brukte det på en lang biltur en gang og fungerte veldig fint.

Anonymkode: 90c6d...a08

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker heller ikke at bleie er et desperat tiltak. Gå på apoteket så hjelper de deg med riktig størrelse også 😊

Anonymkode: 90c6d...a08

AnonymBruker
Skrevet

Kan det fungere med salt shot? Salt binder vann i kroppen og mange på lavkarbo bruker dette da kost med lite karbohydrater fører til at vannet forsvinner og man tisser veldig ofte 

Nå skal man jo være forsiktig med for mye salt også, men kan kanskje høre med jordmor/ lege? Hvis ikke det er skadelig for fosteret hadde jeg forsøkt ihvertfall 

Anonymkode: a5558...884

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan det fungere med salt shot? Salt binder vann i kroppen og mange på lavkarbo bruker dette da kost med lite karbohydrater fører til at vannet forsvinner og man tisser veldig ofte 

Nå skal man jo være forsiktig med for mye salt også, men kan kanskje høre med jordmor/ lege? Hvis ikke det er skadelig for fosteret hadde jeg forsøkt ihvertfall 

Anonymkode: a5558...884

Salt er som du sier ikke bra for baby og jeg tviler på at det vil løse problemet i TS sitt tilfelle uansett.

Jeg hadde absolutt prøvd bleie TS! 

Men jeg hadde vært engstelig for om jeg hadde klart å avvende meg bleiene etter fødsel, om hjernen vil tilpasse seg såpass mye ved bruk at jeg fortsetter å tisse på meg når jeg sover etter at behovet for bleiene er overstått. Da har man bare fått er nytt problem, som sikkert ikke er veldig bra for samlivet på sikt...

Anonymkode: c413e...8f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange svar. Ser det ble spurt om jeg er sjekket for svangerskapsdiabetes og at jeg bør ta det opp med jordmor. Jeg sjekkes jevnlig på svangerskapskontrollene og glukosebelastningstesten var negativ. Konklusjonen er derfor «uflaks». Jeg får ekstra oppfølging på grunn av mye vann i kroppen, er sykemeldt og forsøker å ligge så mye som mulig med beina høyt på dagtid. Salt og begrenset væskeinntak har jordmor sagt at jeg ikke må finne på å forsøke, så det kan jeg ikke gjøre. 

Jeg er bare forferdelig fortvilet og utmattet. Er villig til å prøve hva som helst for en time ekstra søvn. Nå går jeg rundt i en koma-tilstand jeg trodde jeg ikke skulle være i før ungen faktisk er ute.

Jeg tar nok turen til apoteket i dag og kjøper en pakke bleier i tilfelle desperasjonen tar overhånd. Men bare tanken gjør at jeg får lyst til å gråte. Jeg er jo ikke inkontinent. Kan man virkelig bruke bleier av ren latskap? For det er slik det føles. At jeg vurderer det fordi jeg er lat. Jeg klarer jo å komme meg på do. Det bare krever alt av meg. Jeg føler meg helt hjelpeløs og det er ingen god følelse. 

- Trådstarter

• Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Salt er som du sier ikke bra for baby og jeg tviler på at det vil løse problemet i TS sitt tilfelle uansett.

Jeg hadde absolutt prøvd bleie TS! 

Men jeg hadde vært engstelig for om jeg hadde klart å avvende meg bleiene etter fødsel, om hjernen vil tilpasse seg såpass mye ved bruk at jeg fortsetter å tisse på meg når jeg sover etter at behovet for bleiene er overstått. Da har man bare fått er nytt problem, som sikkert ikke er veldig bra for samlivet på sikt...

Anonymkode: c413e...8f1

Det er absolutt et godt poeng. Det hadde vært helt grusomt!

kan det løses (hvis jeg ender opp med å faktisk bruke bleier) at det ikke blir hver natt, men en natt innimellom/en kort periode for å få nok søvn til at jeg klarer å tenke klart?

Jeg aner ikke en gang om jeg ville klart å faktisk bruke bleien. Jeg er bare så fortvilet og sliten at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, så da samboer foreslo bleier innså jeg egentlig hvor ille det er siden jeg seriøst vurderer det….

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for mange svar. Ser det ble spurt om jeg er sjekket for svangerskapsdiabetes og at jeg bør ta det opp med jordmor. Jeg sjekkes jevnlig på svangerskapskontrollene og glukosebelastningstesten var negativ. Konklusjonen er derfor «uflaks». Jeg får ekstra oppfølging på grunn av mye vann i kroppen, er sykemeldt og forsøker å ligge så mye som mulig med beina høyt på dagtid. Salt og begrenset væskeinntak har jordmor sagt at jeg ikke må finne på å forsøke, så det kan jeg ikke gjøre. 

Jeg er bare forferdelig fortvilet og utmattet. Er villig til å prøve hva som helst for en time ekstra søvn. Nå går jeg rundt i en koma-tilstand jeg trodde jeg ikke skulle være i før ungen faktisk er ute.

Jeg tar nok turen til apoteket i dag og kjøper en pakke bleier i tilfelle desperasjonen tar overhånd. Men bare tanken gjør at jeg får lyst til å gråte. Jeg er jo ikke inkontinent. Kan man virkelig bruke bleier av ren latskap? For det er slik det føles. At jeg vurderer det fordi jeg er lat. Jeg klarer jo å komme meg på do. Det bare krever alt av meg. Jeg føler meg helt hjelpeløs og det er ingen god følelse. 

- Trådstarter

Du kan få innsovingstablett og noe å sove på på sykehuset om det er helt ekstremt og går utover helsa di :) Men jeg tror at dessverre det er normalt med en følelse av koma rett før fødselen. Jeg tisset på meg i tillegg, våknet aldri i tide til å gå på toalettet. Men jeg syns søvnen ble bedre når babyen kom og kroppen ble min igjen :) 

Anonymkode: 99b74...2a0

Skrevet

Før jeg så at du var gravid ville jeg anbefalt nevrorefleksolog, det hjalp meg med å tisse normalt. Aner ikke om det kan hjelpe gravide, kommer vel an på om det er hormonelt eller om blære er klemt, kanskje. Jeg vet ihvertfall at det hjelper hvis det er hormonelt/ingen fysisk grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Støtter forslaget om å forsøke å drikke det meste av dagens inntak tidlig på dagen (helst før 13-tiden). 

Jeg er ikke gravid, men dette har hjulpet meg for å slippe nattlige turer på toalettet i størst mulig grad. Da blir det bare litt drikke til middag/kvelds, og har flydd endel på toalettet gjennom ettermiddagen/kvelden. 

Sier ikke at du ikke må opp på natten, men kanskje få ned hyppigheten? 

Anonymkode: b5a9d...9e3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

- Trådstarter

Uff, jeg føler med deg🫶

Du har sikkert prøvd å drikke litt mindre etter et visst tidspunkt på kvelden?

Bleier høres ut som en ok løsning. 

Jeg er oppe og tisser 3-4 ganger i løpet av natten, men klarer heldigvis å sovne relativt raskt igjen. 

Håper det løser seg!

Anonymkode: 50f05...4d6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det helt likt!! Er nå på overtid og så utrolig lei 🙁 

Men jordmoren min sa at jeg kan begrense drikke 4 timer før jeg legger meg, og bruke Doc halspastiller om jeg blir tørst. Jeg legger meg kl. 22:00, så drikker ikke etter kl 18:00. Så sovner jeg kanskje kl 00:00 og våkner "bare" 1-2 ganger ila natten for å tisse. Ca. Kl. 05:00 begynner jeg å drikke igjen, så det blir på siste dobesøket før jeg står opp kl. 07:00.  Drikker mye ila en vanlig dag, men nettene har blitt lettere. 

Nå som jeg er i permisjon er ting lettere, trenger ikke å presentere på jobb. Men bekkenet er kjempe vont og jeg hater graviditeten. 

Anonymkode: 71622...dea

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestill legetime for å utelukke infeksjon eller annet (glukosebelastning er ikke en særlig bra test). 

Anonymkode: 47cdc...5cd

AnonymBruker
Skrevet

er du hoven i beina? begynn med kompresjonsstrømper som går opp på låret. Ligg med beina høyt iløpet av dagen, over hjertehøyde. Drikk mer væske tidlig på dagen, og begrens på kveldene. 

Anonymkode: d0f2f...6d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bleier som du skal tisse i 5-8 ganger pr natt? Finnes slike enorme bleier da? 

Jeg vet ikke helt, men jeg hadde ikke klart tanken på å ligge med urin klint opp i underlivet med bleie på hele natten, og kanskje tisse i den flere ganger. Den må bli enormt våt og fuktig, selv om moderne bleier klarer å trekke inn mye er det ingen som holder seg tørre på overflaten etter 5-8 ganger med tissing fra en voksen person.

Anonymkode: 34b13...996

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...