AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 Jobbet i vikarbyrå og jobbet som vikar et sted som var over 1500 km hjemmefra. Jeg jobbet to uker på jobb og hadde to uker fri. Måtte ta fly til jobb. Førte inn på skattemeldingen, det er snakk om 14 reiser tur/retur på ett år, men det kom opp varsel om at avstanden virket altfor høy. Men jeg har vel rett på fradrag? Hvordan beviser man at man har pendlet? Kan man sende inn kopi av oppdragsbekreftelse fra arbeidsgiver der det står adresse til oppdraget? Anonymkode: 497d9...884
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #2 Skrevet 28. mars 2023 Du kan vel trekke fra utgiftene for flyreisene, og da har du vel dokumentasjon for de utgiftene? Anonymkode: 2209a...dbf
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 28. mars 2023 #3 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jobbet i vikarbyrå og jobbet som vikar et sted som var over 1500 km hjemmefra. Anonymkode: 497d9...884 Som vikar selv ble jeg nysgjerrig på i hvilken bransje du er hvor du må betale reise selv? I Vikarbyrådirektivet står det at vi vikarer skal ha samme arbeidsforhold som fast ansatte, og det fins jo ingen fast ansatt som betaler reisen sin selv? Det vil si, de kan jo det, men da får de pengene tilbake av arbeidsgiver med levering av kvitteringer.
newman01 Skrevet 28. mars 2023 #4 Skrevet 28. mars 2023 Pendlerfradrag: Kutter skatten med tusenlapper - Pengeverkstedet Artikkel er ett år gammel og litt utdatert på satser, men det ser ut som du skal kunne kreve fradrag for faktiske kostnader. Men en ting er flybillettene, men hvordan var kost og losji? Og reise tur/retur flyplass? Bodde du på arbeidsstedet? Har aldri hørt om et vikarbyrå som lar ansatte betale egen jobbreise når det er snakk om å forflytte seg til den andre enden av landet.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #5 Skrevet 28. mars 2023 Vikarsykepleier skrev (1 time siden): Som vikar selv ble jeg nysgjerrig på i hvilken bransje du er hvor du må betale reise selv? I Vikarbyrådirektivet står det at vi vikarer skal ha samme arbeidsforhold som fast ansatte, og det fins jo ingen fast ansatt som betaler reisen sin selv? Det vil si, de kan jo det, men da får de pengene tilbake av arbeidsgiver med levering av kvitteringer. Fast ansatte på ferger må dekke sin egen reise ihht overenskomsten. De har gjerne 2/2 eller 2/3 rotasjon. Mao en fordel for egen lommebok å bo lokalt. Sjøfolk på andre båter enn ferger får dekket reise av rederiet. Anonymkode: 40844...9de
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 28. mars 2023 #6 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Fast ansatte på ferger må dekke sin egen reise ihht overenskomsten. De har gjerne 2/2 eller 2/3 rotasjon. Mao en fordel for egen lommebok å bo lokalt. Sjøfolk på andre båter enn ferger får dekket reise av rederiet. Anonymkode: 40844...9de Det visste jeg ikke, men på en måte er det en viss logikk i akkurat det. De fleste som jobber må jo betale - la oss si - kollektiv reise, og bor du langt unna må du betale mer. Men hvis du er fast ansatt og skal jobbe 150 mil unna (den vanlige jobben din) så får du betalt av arbeidsgiver. Det er det prinsippet som gjelder i bemanningsbyråer, og det var det jeg skjønte TS spurte om. Bare at h*n har betalt det fra egen lomme, og jeg blei nysgjerrig. Og spora av debatten ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå