Gå til innhold

Vakuum og klipp - når blir ting normalt nedentil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble klippet og brukt vakuum på, for 5 uker siden. Alt er grodd fint og ser fint ut, men har vondt i arret og en ekkel følelse nedentil, akkurat som ett trykk eller press. Føles ikke «normalt» slik som før, går hele tiden og kjenner underlivet mitt om det gir mening. Min samboer gleder seg til sex om en uke men jeg blir helt stresset over at underlivet føles slik. Når blir det normalt og slutter å gjøre vondt? 

Anonymkode: 72771...e41

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke ha sex bare fordi det har gått 6 uker, så du må gi det tid om du ikke føler deg klar. 

arret kan føles stramt og ubehagelig, men vil for de fleste mykne med tiden. 

om du hele tiden føler på et trykk/press så få undersøkt om du kan ha fått fremfall. Ta opp dette på 6 ukers kontrollen.  

Anonymkode: 5ecdb...19b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skal ikke ha sex bare fordi det har gått 6 uker, så du må gi det tid om du ikke føler deg klar. 

arret kan føles stramt og ubehagelig, men vil for de fleste mykne med tiden. 

om du hele tiden føler på et trykk/press så få undersøkt om du kan ha fått fremfall. Ta opp dette på 6 ukers kontrollen.  

Men ser man ikke om man har fremfall? Ser ingenting spesielt når jeg ser nedentil, alt ser normalt ut og ingenting som stikker ut av åpningen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men ser man ikke om man har fremfall? Ser ingenting spesielt når jeg ser nedentil, alt ser normalt ut og ingenting som stikker ut av åpningen

Har du kjent på hvordan det føles i skjeden? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du kjent på hvordan det føles i skjeden? 

Nei har ikke klart det enda 🙈

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med legen på 6-ukerskontrollen. Og han samboeren din kan ta seg en bolle. Det er langt i fra alle som klarer å gjennomføre samleie etter 6 uker. Det tok nesten et halvt år før jeg klarte å ha sex (med penetrering). Andre former for sex er selvsagt innafor ;)

Anonymkode: 921ef...e22

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ta det med legen på 6-ukerskontrollen. Og han samboeren din kan ta seg en bolle. Det er langt i fra alle som klarer å gjennomføre samleie etter 6 uker. Det tok nesten et halvt år før jeg klarte å ha sex (med penetrering). Andre former for sex er selvsagt innafor ;)

Anonymkode: 921ef...e22

Ja men sjekker legen innvendig?:-) Jeg hadde utskraping av morkake 2 uker etter fødsel hvor de måtte inn med spekula (eller hva det heter) og dette gikk helt fint, ikke spesielt smertefullt men syns likevel arret er vondt og det kjennes rart ut nedentil når jeg eksempel går osv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei har ikke klart det enda 🙈

Å samboeren din tenker at dere skal ha sex ved den magiske 6 ukers grensa? Jah. Han bør forberede seg på å vente gitt. Ta opp dette på kontrollen. Ikke ha sex før du får bekreftet at alt ser bra ut (for å få ro i sjela) å så har du sex når DU føler deg klar for det. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja men sjekker legen innvendig?:-) Jeg hadde utskraping av morkake 2 uker etter fødsel hvor de måtte inn med spekula (eller hva det heter) og dette gikk helt fint, ikke spesielt smertefullt men syns likevel arret er vondt og det kjennes rart ut nedentil når jeg eksempel går osv 

du sjekkes innvendig om du ber om det og forklarer hvordan det føles 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vakuum, klipp, revning og en time sying 🙂. Var helt fin etter 6 uker. Eneste problemet var at det klødde noe vanvittig mens det grodde. Husker at jeg sto i dusjen noen netter, og holdt på å klø ihjel 🙂. Hadde sex etter seksukerskontroll. For meg var det viktig å komme i gang igjen. Ikke superdeilig de par første gangene, men så ble det som før.

Anonymkode: 8614a...18c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke ha sex før du føler deg klar. Den magiske grensen er når du er klar, ikke ved 6 uker. Det er en anbefaling av fysiske årsaker, men det betyr ikke alle har sex da. Be legen sjekke på kontrollen, men ikke gi deg hvis du føler noe er feil etter en periode. 

Anonymkode: d7037...015

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk klipp. Det var grodd fint på 6 ukers kontrollen. Jeg kjente på den ubehagelige press følelsen i ca. 6 måneder. Etter et år kjenner jeg ingenting. 

Anonymkode: 96468...3f6

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke hvor lenge det kjentes annerledes, men jeg var på sjekk hos gynekolog etter 8 uker. Da hadde de innvendige stingene ikke løst seg opp ennå og hun antok det kom til å ta minst et par uker til.

Bestill deg en time med gynekolog og få en sjekk om du er usikker om ting er som de skal.

Anonymkode: 3c5fc...c18

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg overreagerer men kjenner jeg får helt fnatt av setningen "samboer gleder seg til sex om 1 uke" når det gjelder den "magiske" 6 ukers grensa. Det betyr ikke at du må ha sex selv om det har gått 6 uker!! Hvis du føler deg klar - helt topp. Føler du deg ikke klar - VENT! Samboer bør ha god forståelse og tålmodighet etter å ha sett deg presse ut ett menneske nedentil. Tok 5 måneder før jeg var klar til å prøve. Så tok det ytterligere 1 år før jeg følte det var som normalt nede. Gi kroppen (og hodet) tid til å komme seg. 

For min del så var det helt uaktuelt å ha sex etter kun 6 uker. Det verket overalt, jeg var i kraftig søvnunderskudd, vondt i pupper, underliv og mye fokus på amming og var helt "out touched" av en baby som måtte ligge oppå meg hele tiden. Sluttet heller ikke å blø før etter 8 uker. Men som sagt - alle er forskjellig 😊 Bare lytt til deg selv og ikke tenk på hva andre forventer av deg 💕

Anonymkode: 69f41...735

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Å samboeren din tenker at dere skal ha sex ved den magiske 6 ukers grensa? Jah. Han bør forberede seg på å vente gitt. Ta opp dette på kontrollen. Ikke ha sex før du får bekreftet at alt ser bra ut (for å få ro i sjela) å så har du sex når DU føler deg klar for det. 

Dette! ❤️

Anonymkode: 217c0...250

AnonymBruker
Skrevet

Har du sett på deg selv i speilet mens du huker deg ned? Fremfall synes ofte ikke hvis du sitter eller ligger og ser deg nedentil. Press nedentil høres litt ut som fremfall. 

Anonymkode: bfab3...6a9

AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med han? Kommunisert hvordan det er?

For av alle ting i innlegget ditt så reagerer jeg på at han går rundt og "gleder seg". 

Enten er du ikke åpen om noe som er veldig vondt for deg, og velger et innlegg her i stedet for åpen kommunikasjon med han, det er ikke bra i det hele tatt.

Eller han ignorerer hvordan du har det, og bryr seg mer om egen nytelse. Og det er enda verre. 

Anonymkode: 31e97...949

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ha fremfall uten at det stikker ut av sjeden. Jeg tror jeg har det, kjenner også på at jeg kjenner udnerlivet hele tiden. Nå har det gått ett år og det føles bedre nå men ikke som før.

Jeg klippet og revnet litt og jeg hadde vondt i flere uker. Ikke vakum.

6 uker er en minstegrense pga infeksjonsfare (og kanskje for å holde usympatiske mannfolk unna så ting får grodd). Man trenger absolutt ikke være klar etter 6 uker, det er helt ok. Tror du må realitetsorientere samboeren din litt og ikke la deg presse til noe du ikke selv ønsker. 

Anonymkode: eeb11...50e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Altså.... 5 veker er ingenting!! Eg hadde ikkje smertefri sex før ved 8 mnd, så sambuaren din må berre stålsette seg på litt tålmodighet 😂🙈 Eg klipte ved første og fekk framfall. Kjende den godt når eg sat på do, sat på kne/huk eller stod lenge. Den gjekk seg til rundt 1 år etter fødsel. Var på kontroll rundt 6mnd etter fødsel pga dette og fekk beskjed om å knipe! 15x 3 gjennom dagen, gjerne med motstand(noko oppi skjeden). Dei gjer lite med det før etter 1 år, då det ofte går seg til av seg sjølv.

Gløymte å skrive: Arret etter klippinga tok nokre mnd før eg ikkje hadde vondt/ubehag, og tok nærmare 6-8mnd før eg ikkje kjende meir til det. Ting tar tid!

Endret av RockyRose
Tilleggsinfo
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte for snart 9 uker siden, baby ble tatt med sugekopp og jeg ble klippet.

Hadde samme situasjon, mannen gledet seg til 6 ukerskontrollen, og jeg ba ham senke forventningene i tilfelle ting ikke var grodd. 

Jeg somlet litt med å få time (ville ha time hos gynekolog fremfor fastlege, og det er visst umulig i det offentlige), så jeg har bestilt en privat time neste uke.

Vi hadde sex første gang for en uke siden (uke 8 ), og igjen igår, og det er helt fint nå :) Man MÅ ikke på kontroll først, men det er klart at noen opplever det som tryggere.

Anonymkode: 9877c...8b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...