Gå til innhold

Billånet mitt kan bli over 1000 kr billigere i måneden i følge Finansportalen.no

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I samme bank som jeg har nå 😳 Det høres jo for godt ut til å være sant, hva er haken liksom? Bilen kostet 150k for snart to år siden, nå har jeg 109k igjen. Regner med renten på lånet mitt er kalkulert utfra blant annet hvor stor risiko det er for banken? Fikk billånet rett etter jeg hadde studert og hadde relativt lav lønn, men 100% stilling. Har nå fått en mye bedre jobb med 10k brutto mer i måneden. Er det bare å kontakte banken og be om å få den laveste renten? Spør her først i tilfelle det er noe åpenbart her som jeg ikke ser, har ikke så veldig mye erfaring med dette 😅

Anonymkode: 81c08...152

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man pleier å få rente etter hvor god sikkerhet man har. Dersom du kjøpte en bruktbil for to år siden, så har den jo sunket i verdi hver måned siden da i disse to årene, og er verdt enda mindre nå enn da du kjøpte den. Altså har du enda dårligere sikkerhet for lånet nå enn da. Det pleier ikke bety at banken vil gi bedre rente på lånet...

Det du så på Finansportalen var vel et lånetilbud med visse krav eller betingelser, kanskje bedre sikkerhet som i fast eiendom eller på ny bil.

Anonymkode: 0755d...64f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Man pleier å få rente etter hvor god sikkerhet man har. Dersom du kjøpte en bruktbil for to år siden, så har den jo sunket i verdi hver måned siden da i disse to årene, og er verdt enda mindre nå enn da du kjøpte den. Altså har du enda dårligere sikkerhet for lånet nå enn da. Det pleier ikke bety at banken vil gi bedre rente på lånet...

Det du så på Finansportalen var vel et lånetilbud med visse krav eller betingelser, kanskje bedre sikkerhet som i fast eiendom eller på ny bil.

Anonymkode: 0755d...64f

Men den er jo ikke verdt mindre enn det jeg har i lån på den, og det var jo det samme da jeg kjøpte den. Eldre biler av samme type med likt utstyrsnivå ligger ute til høyere pris enn 109 000, selv om de er kjørt lenger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men den er jo ikke verdt mindre enn det jeg har i lån på den, og det var jo det samme da jeg kjøpte den. Eldre biler av samme type med likt utstyrsnivå ligger ute til høyere pris enn 109 000, selv om de er kjørt lenger.

Må legge til: Det sto ikke noe om betingelser hos Finansportalen, så det er derfor jeg spør.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann på hvor stor egenkapital del du har. For billån er det mange som opererer med 20 - 35% egenkapital for å få best rente, så om du lånte 100 % av beløpet når du kjøpte (150’) men har lagt inn samme verdi (150) og gjenstående lån (109 og evt samme løpetid som opprinnelig) så kan dette gi gunstigere rente og lavere beløp. 

Anonymkode: f9aae...f81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å ringe. "Hei tar en gjennomgang av lånene mine. Ser dere tilbyr lavere rente på billån enn det jeg har. Hva er vilkårene for det? Ønsker selvsagt lavest mulig rente".

Anonymkode: 56289...105

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

slettet-  mitt  neste innlegg er bedre

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kommer ann på hvor stor egenkapital del du har. For billån er det mange som opererer med 20 - 35% egenkapital for å få best rente, så om du lånte 100 % av beløpet når du kjøpte (150’) men har lagt inn samme verdi (150) og gjenstående lån (109 og evt samme løpetid som opprinnelig) så kan dette gi gunstigere rente og lavere beløp. 

Anonymkode: f9aae...f81

Det var ikke noe felt for verdi, men kjøpesum, og da la jeg inn 150. Men ja, jeg lånte 100% av beløpet, så jeg har jo ikke noe EK i bilen uansett.

Skrevet (endret)

Jeg googlet og fant opplegget i Danske bank. https://danskebank.no/privat/laan/billaan?Banner=sem&sapa=30050&gclsrc=ds

Effektiv rente med å bytte dit blir over 10%. Nominell rente ved mindre enn 35% egenkapital er 6,8% og med 35% egenkapital er nominell rente 5,1%. Tinglysingsgebyr er såpass dyrt at det ikke lønner seg å bytte bank, og etableringsgebyret koster mye mer enn tinglysningen.  Det du kan gjøre er å snakke med banken din og spørre om de vil sette ned renta dersom du betaler inn en stor ekstrabetaling, f.eks 30 eller 40 tusen (da blir jo det egenkapital).  

Jeg prøvde litt forskjellig på Danske Bank sin billånkalkulator, og det så ut som den hadde forskjell på 1,7% når egenkapitalen gikk over 35%.

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet

Veldig sjelden man får reforhandlet billån. Jeg ville heller ha fokusert på å betale ned heftigere på lånet. Å kun ha betalt ned 40k på et billån i løpet av 2 år er sløvt. 

Anonymkode: f2193...5d0

• Liker 1
Skrevet

Så du har økt lønna med 120'000 i året, og du betaler ned billånet med sneglefart? 41'000 på to år er ikke en voldsom fart på nedbetalingen. Om du tar et jafs på 30'000 kan du kanskje endre sikkerheten på lånet og få lavere rente? 

Finansportalen har en knapp som heter "gi banken en ny sjanse" (ihvertfall på boliglån). Du kan jo prøve den knappen og se om det skjer noe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig sjelden man får reforhandlet billån. Jeg ville heller ha fokusert på å betale ned heftigere på lånet. Å kun ha betalt ned 40k på et billån i løpet av 2 år er sløvt. 

Anonymkode: f2193...5d0

Skulle jo gjerne gjort det, men har huslån i tillegg til baby, som har gitt et greit innhogg i lommeboka siste året. Har fokusert på å bygge opp igjen bufferkontoen pga. noe ulønnet permisjon vi har måttet ta. Lånet har jeg alltids råd til å betale, og økonomisk sikkerhet i form av oppsparte midler er viktig for meg. Jeg vet selvsagt at jeg gjør det dyrere enn det kunne vært på denne måten, og at billån er et dyrt lån å ha.

newman01 skrev (1 time siden):

Så du har økt lønna med 120'000 i året, og du betaler ned billånet med sneglefart? 41'000 på to år er ikke en voldsom fart på nedbetalingen. Om du tar et jafs på 30'000 kan du kanskje endre sikkerheten på lånet og få lavere rente? 

Finansportalen har en knapp som heter "gi banken en ny sjanse" (ihvertfall på boliglån). Du kan jo prøve den knappen og se om det skjer noe

Har nettopp begynt i ny jobb, så jeg har ikke merket noe av lønnsøkningen ennå 😊

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke legge inn kjøpesummen du ga for 2 år siden. Du må legge inn summen Du har i lån nå. Da får du sett hvor mye du sparer på refinansiering.

Anonymkode: 9df52...a81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du kan ikke legge inn kjøpesummen du ga for 2 år siden. Du må legge inn summen Du har i lån nå. Da får du sett hvor mye du sparer på refinansiering.

Men kjøpesum er jo kjøpesum. Det var ett felt for kjøpesum og ett felt for hvor mye jeg har i lån nå :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kjøpesum er jo kjøpesum. Det var ett felt for kjøpesum og ett felt for hvor mye jeg har i lån nå :)

Men de regner ut ved refinansiering det lånet du har nå. Ikke hva du hadde. Sikkert derfor du fikk såpass billig.

Hvis ikke så si hvem firma, så bytter jeg også😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men de regner ut ved refinansiering det lånet du har nå. Ikke hva du hadde. Sikkert derfor du fikk såpass billig.

Hvis ikke så si hvem firma, så bytter jeg også😅

Skjønner ikke helt hva du mener? Jeg har lagt inn både summen jeg har i lån nå, og summen jeg kjøpte bilen for. Akkurat sånn Finansportalen ber om. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke helt hva du mener? Jeg har lagt inn både summen jeg har i lån nå, og summen jeg kjøpte bilen for. Akkurat sånn Finansportalen ber om. 

Men det blir ikke rett da du i dag ikke kjøper bilen til 150k. Ved refinansiering så gjelder lånet som er på bilen og er den summen du må skrive inn som kjøpesum.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er at når Finansportalen ber deg legge inn sum du kjøper bilen for ligger det i forutsetningen at du kjøper bilen NÅ, at den summen er markedsverdien. 

Du må legge inn dagens markedsverdi, og den er nok noe lavere enn de 150k du ga for etpar år siden

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Finansportalen har en generell kalkulator som selvfølgelig forutsetter at det gjelder dagens verdi. 

Du kan jo ikke legge inn 500 000 som kjøpesum i en sånn kalkulator om det var det du kjøpte en bil for i år 2000 f.eks. Det er jo fullstendig uinteressant.

Anonymkode: 3520f...9c5

AnonymBruker
Skrevet

Billån får du ikke refinansiert til billån i annen bank. I hvert fall ikke om banken har pant i bilen. Da må du refinansiere og ta det som forbrukslån i så fall. Det kan neppe lønne seg. 

Anonymkode: 705fe...4be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...