AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Del Skrevet 28. mars 2023 En venninne sa hun nå hadde spart seg opp 70 000 i F U money. Hun leier alene, 8000/mnd og har fortsatt bare nedbetalt halve studielånet. Skulle ikke den sparekontoen vært MYE fetere for å kalles dette? Minst dobbelt? Meningen er å kunne forlate en drittjobb fortest mulig uten hensyn til at man kanskje ikke finner en like bra betalt jobb på et år eller mer. Anonymkode: 889cb...6c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #2 Del Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): En venninne sa hun nå hadde spart seg opp 70 000 i F U money. Hun leier alene, 8000/mnd og har fortsatt bare nedbetalt halve studielånet. Skulle ikke den sparekontoen vært MYE fetere for å kalles dette? Minst dobbelt? Meningen er å kunne forlate en drittjobb fortest mulig uten hensyn til at man kanskje ikke finner en like bra betalt jobb på et år eller mer. Anonymkode: 889cb...6c5 Tenkte mer rundt 300.000-500.000. Ett år ca uten lønn. Anonymkode: efef8...858 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #3 Del Skrevet 28. mars 2023 F U Money for å klare seg uten jobb, eller for å forlate en dritt-partner? Når det gjelder jobb, bør man vel, litt avhengig av hva slags jobb og hvordan markedet er, ha minimum 3 mnd lønn... Mer om det er vanskelig marked. Drittpartner bør man nok til depositum for leie, evt nok til EK for å kjøpe seg noe selv. Samt man bør ha nok til møbler etc, avhengig av hvor stor dritt partneren er og hvor mye det haster å komme seg vekk. Om man ikke har inntekt bør man jo ha nok til å dekke leien + livsopphold noen måneder også... Anonymkode: 500cb...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 28. mars 2023 #4 Del Skrevet 28. mars 2023 Men hvordan planlegger man egentlig å benytte FU-penger? I Norge har de fleste en arbeidskontrakt med tre måneders gjensidig oppsigelse, med arbeidsplikt i oppsigelsestiden. Man kan ta ut ferie i perioden, samt avspasere opparbeidet tid om arbeidsgiver aksepterer dette. Men fortsatt er det MINST 7 uker man må være på jobb i oppsigelsestiden, om man er heldig at man får aksept for å ta ut alle 5 ukene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #5 Del Skrevet 28. mars 2023 Fuck You Money har jeg alltid trodd var penger man la seg opp i bakhånd til tiden etter at man hadde gjort det slutt og flyttet fra partneren sin. Visste ikke at det også kunne bety jobbforhold. Jeg trodde det bare var ektefeller eller samboerforhold. Jeg sparte opp 150 000. Det holdt til flytting og de nye møblene jeg trengte i ny bolig (kjøpte, leide ikke). Anonymkode: 01a2e...24e 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #6 Del Skrevet 28. mars 2023 Eller en buffer som vi andre kaller det. Anonymkode: 81210...d8b 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 28. mars 2023 #7 Del Skrevet 28. mars 2023 Trodde ikke det var en fast sum jeg, men penger man bruker på en egoistisk ting. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #8 Del Skrevet 28. mars 2023 Jeg vil si jeg har fuck you money, er 29 og har endelig begynt å få netto formue. Stiger veldig fort når man har en enkel livsstil, og jeg kunne vel når som helst sagt opp jobben og levd et par år uten å lide noen nød. Det er veldig befriende. Anonymkode: c2c97...73f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #9 Del Skrevet 28. mars 2023 Er den følelsen av at man ikke MÅ gjøre noe som helst, at man jobber av egen vilje, det er for meg fuck you money. Anonymkode: c2c97...73f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #10 Del Skrevet 28. mars 2023 Fuck you money anser jeg som penger man har til overs som man ikke trenger (altså ikke penger man setter på sparing / buffer). Anonymkode: 92adf...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #11 Del Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fuck you money anser jeg som penger man har til overs som man ikke trenger (altså ikke penger man setter på sparing / buffer). Anonymkode: 92adf...31d Det er feil. Det er ikke det uttrykket betyr. Fra nettet: One way to achieve “a position of fuck you” is by acquiring what is elegantly called “Fuck You Money.” Urban Dictionary defines it as “the exact amount of money required in order to tell an individual or organization to go fuck themselves without facing repercussions.” Anonymkode: 01a2e...24e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #12 Del Skrevet 28. mars 2023 rundt 10-15 millioner. 10 millioner i investeringer for å leve helt A4 liv, 15 for langt mer behagelig liv. Alt over er bare luksus. (Jeg har nedbetalt bolig og er gjeldsfri) Anonymkode: cf9bf...706 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #13 Del Skrevet 28. mars 2023 "Fuck you-money" brukes som regel i USA som et uttrykk for en oppspart buffer som gjør deg i stand til å forlate jobben uten å måtte være bekymret for økonomien (for en stund). Der kan man mange steder bli oppsagt eller si opp på dagen, det er vanlig med en to-ukers oppsigelsestid, men den er flere steder ikke lovpålagt, så du kan bare si "fuck you" og dra på dagen. I Norge gir det lite mening, da vi har lang oppsigelsestid, og en god dagpengeordning. Det du eventuelt trenger penger til er karanteneperioden fra NAV. Så et ubrukelig uttrykk her, og noe mange legger ulik mening i, i følge denne tråden. Anonymkode: 8b8f8...11d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #14 Del Skrevet 28. mars 2023 trodde det var penger man sparte om, slik at man ikke var avhengi av jobben sin, og kunne si fuck you til sjefen, og slutte, og ha rå til det. Anonymkode: 1a21b...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #15 Del Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): trodde det var penger man sparte om, slik at man ikke var avhengi av jobben sin, og kunne si fuck you til sjefen, og slutte, og ha råd til det. Anonymkode: 1a21b...bad Tenkte også dette, men nok penger til å klare seg greit livet ut. Ikke bare til man finner en ny jobb. Anonymkode: 0874e...ed6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #16 Del Skrevet 28. mars 2023 Tenker over en mill i likvide midler. Jeg hadde godt over det under covid, og tenkte at dersom det ble vaksinetvang på jobben så kunne jeg slutta. Det er fuck you money. Så det er relativt. Anonymkode: 100ce...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #17 Del Skrevet 28. mars 2023 Om jeg hadde spart opp 100.000, gått på dagen og ikke fått jobb på 3 måneder hadde jeg jo bare brukt opp mine egne penger? Blir vel mer enn fuck me, jeg går i underskudd uten lønn fremover? Anonymkode: 31119...56a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #18 Del Skrevet 28. mars 2023 Tenker det skal være tilstrekkelig beløp til at man ikke er fastlåst i en situasjon man ikke ønsker å være i. Det være seg et forhold eller jobb eller bosted. Anonymkode: cc267...302 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #19 Del Skrevet 28. mars 2023 Hvorfor har det noe å si hvor mye studielån hun har igjen? Man skal aldri betale ned det tidlig, gunstigste lånet du har (og du vet aldri om du blir langtidssyk og ufør.) Aldri hørt om FU money, er det det samme som en buffer? Isåfall bør den være minst 3 mnd, helst 6. Jeg og mannen har 6 mnd til det helt essensielle (mat og hus, ikke noe til overs for gøy). Anonymkode: b587c...906 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #20 Del Skrevet 28. mars 2023 F U money er de pengene du kan bruke kun på det du selv har lyst til, ikke noe bestemt beløp kan Anonymkode: 4b0a1...22a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå