Gå til innhold

Fuck you money, hvor mye er det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En venninne sa hun nå hadde spart seg opp 70 000 i F U money. Hun leier alene, 8000/mnd og har fortsatt bare nedbetalt halve studielånet. Skulle ikke den sparekontoen vært MYE fetere for å kalles dette? Minst dobbelt? Meningen er å kunne forlate en drittjobb fortest mulig uten hensyn til at man kanskje ikke finner en like bra betalt jobb på et år eller mer.

Anonymkode: 889cb...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

En venninne sa hun nå hadde spart seg opp 70 000 i F U money. Hun leier alene, 8000/mnd og har fortsatt bare nedbetalt halve studielånet. Skulle ikke den sparekontoen vært MYE fetere for å kalles dette? Minst dobbelt? Meningen er å kunne forlate en drittjobb fortest mulig uten hensyn til at man kanskje ikke finner en like bra betalt jobb på et år eller mer.

Anonymkode: 889cb...6c5

Tenkte mer rundt 300.000-500.000. Ett år ca uten lønn. 

Anonymkode: efef8...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

F U Money for å klare seg uten jobb, eller for å forlate en dritt-partner? 

Når det gjelder jobb, bør man vel, litt avhengig av hva slags jobb og hvordan markedet er, ha minimum 3 mnd lønn... Mer om det er vanskelig marked. 

Drittpartner bør man nok til depositum for leie, evt nok til EK for å kjøpe seg noe selv. Samt man bør ha nok til møbler etc, avhengig av hvor stor dritt partneren er og hvor mye det haster å komme seg vekk. Om man ikke har inntekt bør man jo ha nok til å dekke leien + livsopphold noen måneder også... 

Anonymkode: 500cb...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan planlegger man egentlig å benytte FU-penger? I Norge har de fleste en arbeidskontrakt med tre måneders gjensidig oppsigelse, med arbeidsplikt i oppsigelsestiden. Man kan ta ut ferie i perioden, samt avspasere opparbeidet tid om arbeidsgiver aksepterer dette. Men fortsatt er det MINST 7 uker man må være på jobb i oppsigelsestiden, om man er heldig at man får aksept for å ta ut alle 5 ukene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fuck You Money har jeg alltid trodd var penger man la seg opp i bakhånd til tiden etter at man hadde gjort det slutt og flyttet fra partneren sin. Visste ikke at det også kunne bety jobbforhold. Jeg trodde det bare var ektefeller eller samboerforhold.

Jeg sparte opp 150 000. Det holdt til flytting og de nye møblene jeg trengte i ny bolig (kjøpte, leide ikke).

Anonymkode: 01a2e...24e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller en buffer som vi andre kaller det.

Anonymkode: 81210...d8b

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde ikke det var en fast sum jeg, men penger man bruker på en egoistisk ting.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil si jeg har fuck you money, er 29 og har endelig begynt å få netto formue. Stiger veldig fort når man har en enkel livsstil, og jeg kunne vel når som helst sagt opp jobben og levd et par år uten å lide noen nød. Det er veldig befriende.

Anonymkode: c2c97...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er den følelsen av at man ikke MÅ gjøre noe som helst, at man jobber av egen vilje, det er for meg fuck you money.

Anonymkode: c2c97...73f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fuck you money anser jeg som penger man har til overs som man ikke trenger (altså ikke penger man setter på sparing / buffer).

Anonymkode: 92adf...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fuck you money anser jeg som penger man har til overs som man ikke trenger (altså ikke penger man setter på sparing / buffer).

Anonymkode: 92adf...31d

Det er feil. Det er ikke det uttrykket betyr.

Fra nettet:

One way to achieve “a position of fuck you” is by acquiring what is elegantly called “Fuck You Money.” Urban Dictionary defines it as “the exact amount of money required in order to tell an individual or organization to go fuck themselves without facing repercussions.”

Anonymkode: 01a2e...24e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

rundt 10-15 millioner. 10 millioner i investeringer for å leve helt A4 liv, 15 for langt mer behagelig liv. Alt over er bare luksus. 

(Jeg har nedbetalt bolig og er gjeldsfri)

Anonymkode: cf9bf...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Fuck you-money" brukes som regel i USA som et uttrykk for en oppspart buffer som gjør deg i stand til å forlate jobben uten å måtte være bekymret for økonomien (for en stund). Der kan man mange steder bli oppsagt eller si opp på dagen, det er vanlig med en to-ukers oppsigelsestid, men den er flere steder ikke lovpålagt, så du kan bare si "fuck you" og dra på dagen.

I Norge gir det lite mening, da vi har lang oppsigelsestid, og en god dagpengeordning. Det du eventuelt trenger penger til er karanteneperioden fra NAV. Så et ubrukelig uttrykk her, og noe mange legger ulik mening i, i følge denne tråden. 

Anonymkode: 8b8f8...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

trodde det var penger man sparte om, slik at man ikke var avhengi av jobben sin, og kunne si fuck you til sjefen, og slutte, og ha rå til det. 

Anonymkode: 1a21b...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

trodde det var penger man sparte om, slik at man ikke var avhengi av jobben sin, og kunne si fuck you til sjefen, og slutte, og ha råd til det. 

Anonymkode: 1a21b...bad

Tenkte også dette, men nok penger til å klare seg greit livet ut. Ikke bare til man finner en ny jobb.

Anonymkode: 0874e...ed6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker over en mill i likvide midler. Jeg hadde godt over det under covid, og tenkte at dersom det ble vaksinetvang på jobben så kunne jeg slutta. Det er fuck you money. Så det er relativt. 

Anonymkode: 100ce...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Om jeg hadde spart opp 100.000, gått på dagen og ikke fått jobb på 3 måneder hadde jeg jo bare brukt opp mine egne penger? 

Blir vel mer enn fuck me, jeg går i underskudd uten lønn fremover? 

Anonymkode: 31119...56a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker det skal være tilstrekkelig beløp til at man ikke er fastlåst i en situasjon man ikke ønsker å være i. Det være seg et forhold eller jobb eller bosted.

Anonymkode: cc267...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor har det noe å si hvor mye studielån hun har igjen? Man skal aldri betale ned det tidlig, gunstigste lånet du har (og du vet aldri om du blir langtidssyk og ufør.)

Aldri hørt om FU money, er det det samme som en buffer? Isåfall bør den være minst 3 mnd, helst 6. Jeg og mannen har 6 mnd til det helt essensielle (mat og hus, ikke noe til overs for gøy).

Anonymkode: b587c...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

F U money er de pengene du kan bruke kun på det du selv har lyst til, ikke noe bestemt beløp kan 

Anonymkode: 4b0a1...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...