Gå til innhold

Selen-mangel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Merkelig nok har jeg selen-mangel. Jeg tar multivitaminer (uvisst om jeg trenger, derfor jeg fikk tatt blodprøver) som det blant annet er selen i. Jeg spiser sjømat (fersk torsk, laks, men også fiskeburgere), kjøtt og korn. I tillegg har jeg er variert og sunt kosthold. Jeg er frisk og rask, godt trent, blodgiver og nesten aldri syk. 

Alle analyser er normale. Lett redusert gfr og litt lav s-ferritin, men fortsatt innenfor normalen. 

Uansett. Skjønner ikke hvorfor jeg er under referanseverdi på selen. Legen sier jeg må spise mer fisk, kjøtt og kornprodukter. Men jeg gjør jo det. Fisk spises minst 3 ganger i uka. Så, hva kan skyldes selen-mangel da?

Anonymkode: 80ea6...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er relativt lite selen i jordsmonnet, så korn er ikke en god kilde nødvendigvis. Hvilken type fisk spiser du? Ikke alle er en god kilde. En av de beste kildene er paranøtter, 2 om dagen holder. 

Hvis ikke dette fungerer, så bør du se på om du har ubalanser i tarm som hindrer næringsopptak. Du kan prøve med fordøyelsesenzymer, f.eks 

Anonymkode: 00084...d16

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser fersk torsk 1-2 ganger i uka. Laks 1 gang i uka. Og ellers annet fisk 1 gang i uka. Fiskeboller, fiskekaker, fiskeburger etc. Spiser mye nøtter, men ikke paranøtter, så kan begynne med det. 

Jeg har mild versjon av irritabel tarm. Melkesyrebakterier holder dette i sjakk. Skal sjekke ut fordøyelsesenzymee og se om det blir bedring. Jeg har større tro på at jeg har begrenset med opptak i tarmen enn at jeg var begrenset kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen svar på hvorfor. 

Men, linser dekker mer enn dobbelt av dagsbehovet pr 100g. (grønne og brune linser, vekt regnet fra tørre). 
Torsk derimot har ikke så mye, der er det knapt halve dagsbehovet pr 100g. Samme med sei. 
Oppdrettslaks har under en tredjedel. 
Kjøtt har heller ikke all verden av selen.. 

Tunfisk, linser, kveite, hummer, uer, makrell og diverse skalldyr er noen av de få matvarene som har mer enn dagsbehovet pr 100g. 
Og Paranøtter! Paranøtter har nesten 4 ganger dagsbehovet pr 100g. 

Og en veldig viktig faktor! Er du under referanseverdi på en måling, eller har det vært gjentagende mangel på prøver? 

Anonymkode: 32067...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg spiser fersk torsk 1-2 ganger i uka. Laks 1 gang i uka. Og ellers annet fisk 1 gang i uka. Fiskeboller, fiskekaker, fiskeburger etc. Spiser mye nøtter, men ikke paranøtter, så kan begynne med det. 

Jeg har mild versjon av irritabel tarm. Melkesyrebakterier holder dette i sjakk. Skal sjekke ut fordøyelsesenzymee og se om det blir bedring. Jeg har større tro på at jeg har begrenset med opptak i tarmen enn at jeg var begrenset kosthold. 

Torsk har lite selen, og laks har ikke veldig mye selen. Så kildene dine er ikke nødvendigvis veldig god, særlig mtp at du har forstyrrelser i tarmen. 

Jeg anbefaler det bredspektrede enzym-tilskuddet fra solaray, fåes på helsekosten. Tas til middag hver dag. I mellomtiden så er paranøtter helt overlegent, men 2 nøtter daglig holder. Det er så ekstremt mye selen i disse at for mye over tid vil kunne gi forgiftning. Man merker det gjerne i god tid før det er farlig, det er bare veldig ubehagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 stk paranøtter dekkes dagsbehovet ellers er linser en god kilde til selen :) 

Anonymkode: 11f15...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

2 stk paranøtter dekkes dagsbehovet ellers er linser en god kilde til selen :) 

2 nøtter ? Nå har du vel feilberegnet litt her? Ca 40 gram paranøtter er dekket dagsbehov for selen, men spiser du det hver dag vil mest sannsynlig kolesterol gå opp.

Anonymkode: 416c8...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

2 nøtter ? Nå har du vel feilberegnet litt her? Ca 40 gram paranøtter er dekket dagsbehov for selen, men spiser du det hver dag vil mest sannsynlig kolesterol gå opp.

Men nå har TS mangel og har dårligere næringsopptak pga tarmhelse, så 2 nøtter til å begynne med er bare fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk og beskjed av legespesialist om å spise 2 paranøtter daglig for å få opp nivået på selen. Jeg hadde lave verdier. Legen sa enten det eller tilskudd. 

Anonymkode: 4dcf2...54c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis 1 paranøtt hver dag. Ikke spis for mange, da kan du bli seleniumforgiftet

Utenom det kan mangel på noe noen ganger være tidlig tegn på sykdom.

Noen vitaminer kan blokkere opptak av andre vitaminer dersom man tar for mye

20 hours ago, AnonymBruker said:

Nøtter vil ikke påvirke kolesterol med mindre man har problemer fra før av.

Anonymkode: 8c379...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 9.22):

Og en veldig viktig faktor! Er du under referanseverdi på en måling, eller har det vært gjentagende mangel på prøver? 

Anonymkode: 32067...dd1

TS her:

Første gangen jeg er under. Første gang jeg måler. 

Jeg skulle gjerne diskutert dette med legen, men det blir så mye frem og tilbake. Så i første omgang vil jeg få analysert noen flere analytter før jeg tar en ny tur til legen. 

Dårlig opptak fra tarmen svinger opp som en mulig årsak her, men det forklarer ikke den noe lave GFR, samt noen analyser i det lave (sink) og høye (Kreatinin), sjiktet. Ferritin er for øvrig litt lav, men innenfor. Det kan også tyde på redusert opptak for tarm. Så kanskje jeg skal sjekke ut noen fordøyelsesenzymer. 

Anonymkode: ddf86...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 11.32):

Jeg anbefaler det bredspektrede enzym-tilskuddet fra solaray, fåes på helsekosten. Tas til middag hver dag. I mellomtiden så er paranøtter helt overlegent, men 2 nøtter daglig holder. Det er så ekstremt mye selen i disse at for mye over tid vil kunne gi forgiftning. Man merker det gjerne i god tid før det er farlig, det er bare veldig ubehagelig. 

TS her:

Jeg tester enzym-tilskudd og paranøtter i en periode, og ser hvordan prøvene ser ut da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

TS her:

Jeg tester enzym-tilskudd og paranøtter i en periode, og ser hvordan prøvene ser ut da. 

Så bra. Blir spennende å høre hvordan det går :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 14.13):

Så bra. Blir spennende å høre hvordan det går :) 

TS her:
Har nå tatt noen enzymtilskudd for fordøyelsen i noen dager. Merker ikke noe umiddelbar effekt, men jeg har vært kvalm siden jeg startet. Dette er en normal bieffekt, og er et tegn på at enzymene fungerer, men det står ikke hvor lenge det vil vare. Det står at kroppen går inn i en tilpasningsfase, så jeg vil nesten anta det vil gå over. 

Noen som vet hvor lenge denne bieffekten vil vare? Hvis det ikke går over, så må jeg nesten bare slutte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 13.15):

Nei det har jeg ikke.

https://www.nettavisen.no/snacks-med-god-samvittighet/s/12-95-537623

https://www.webmd.com/diet/health-benefits-brazil-nuts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...