Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sååå, jeg har nå testet positiv på graviditetstest. Greia er at etter beregna termin, så er den i slutten av november. I midten av november er det planlagt en ferie til hjembyen vår, den er tre timer unna… det er tradisjon tro med samling for oss familien da…. Men hvordan er det å reise dit så tett på termin? Jeg har jo født to ganger på det sykehuset før, men det er jo ikke der jeg tilhører nå…

hvordan funker det å føde på sykehus man ikke tilhører, blir man nekta? Og er det «forsvarlig» å reise? Hadde dere droppet det, selv om det var utrolig viktig for dere?

Anonymkode: c3b86...a67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går du i fødsel ringer du nærmeste sykehus. Så enkelt er det. Om det er forsvarlig med reise kan vi ikke si noe om på dette tidspunktet. Du er den som er best til å si noe om det. Du har vært gravid før og vet hvordan din kropp har vært 

Anonymkode: bac09...2a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på fødeavdeling, og alt avhenger av hvor du bor.

I Oslo-området har fødeavdelingene et bestemt antall fødsler de har kapasitet til å ta hver måned med tanke på bemanning.

Det beste du kan gjøre, er å ringe sykehuset å høre med dem. Da kan de legge deg inn i systemet og forberede journal på deg til du eventuelt kommer 😊

Det blir IKKE godt mottatt å bare ringr nærmeste fødeavdeling, uten å ha avtalt noe på forhånd. Selvfølgelig må man ta imot deg, men du får nok en mye hyggeligere opplevelse hvis de er forberedt på å ta deg imot. Og i de aller fleste tilfellene så går det bra! 

Vi opplever det med jevne mellomrom at noen kommer tilreisende og ønsker føde her, selv om de bor langt unna. 

Og en 3-timer biltur så tett på fødsel er ikke farlig. Sålenge du kjenner formen er grei, du ønsker dra og alt annet ligger tilrette for det- så er det bare å reise og kose deg! 

Men Selvfølgelig; skulle det skje noe tett opp mot fødsel (svangerskapsforgiftning, noe ekstra med barnet eller annet du får oppfølging for), så bør du holde deg til det sykehuset du hører til!

Anonymkode: 785f9...903

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte begge ganger på sykehuset 3 timer unna hjemmet vårt, kjørte selv begge gangene. Vi har bare fødestue led akuttberedskap her.

Det er ytterst sjeldent fødsler skjer så akutt at du ikke rekker det ene eller det andre, 3 timer den ene eller andre veien er normalt her jeg bor. 

Anonymkode: a9283...f0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg fødte begge ganger på sykehuset 3 timer unna hjemmet vårt, kjørte selv begge gangene. Vi har bare fødestue led akuttberedskap her.

Det er ytterst sjeldent fødsler skjer så akutt at du ikke rekker det ene eller det andre, 3 timer den ene eller andre veien er normalt her jeg bor. 

Anonymkode: a9283...f0e

Nå har jeg to styrtfødsler bak meg hvor den lengste var 2,5 time fra første tegn.. så tre timer blir nok litt sjansespill for min del. Vil jo helst føde på det sykehuset jeg tilhører, men hvis og dersom det absolutt skulle skje den uken… klart, er jeg under ekstra oppfølgning osv så vil jeg jo være hjemme, men hvis jeg ellers er frisk… var mer det jeg tenkte på. Om det var muligheter for å bare ringe det sykehuset som var nærmest, eller om jeg ikke kommer inn, og i såfall hvordan erfaringer rundt det osv… TS. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg jobber på fødeavdeling, og alt avhenger av hvor du bor.

I Oslo-området har fødeavdelingene et bestemt antall fødsler de har kapasitet til å ta hver måned med tanke på bemanning.

Det beste du kan gjøre, er å ringe sykehuset å høre med dem. Da kan de legge deg inn i systemet og forberede journal på deg til du eventuelt kommer 😊

Det blir IKKE godt mottatt å bare ringr nærmeste fødeavdeling, uten å ha avtalt noe på forhånd. Selvfølgelig må man ta imot deg, men du får nok en mye hyggeligere opplevelse hvis de er forberedt på å ta deg imot. Og i de aller fleste tilfellene så går det bra! 

Vi opplever det med jevne mellomrom at noen kommer tilreisende og ønsker føde her, selv om de bor langt unna. 

Og en 3-timer biltur så tett på fødsel er ikke farlig. Sålenge du kjenner formen er grei, du ønsker dra og alt annet ligger tilrette for det- så er det bare å reise og kose deg! 

Men Selvfølgelig; skulle det skje noe tett opp mot fødsel (svangerskapsforgiftning, noe ekstra med barnet eller annet du får oppfølging for), så bør du holde deg til det sykehuset du hører til!

Anonymkode: 785f9...903

Okei, takk for fin informasjon! Er det slik at jeg da ringer føden der selv, eller må jordmor ta seg av det? Jeg har som sagt hatt mine tidligere fødsler der, så de har jo tidligere papirer på meg osv.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...