Rødstrupa Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 Nå er det i Bergen blant annet ca 14 ukers venting på svar på celleprøve fra livmor. Det gjelder for andre kommuner også. Temmelig uholdbart! Tipper mange meg selv inkludert vil kontakte Aleris feks. for å få sjekket status. Ja, det koster litt, men slipper da å gå i måneder og lure på om alt er ok….Hva med deg vil du gå offentlig eller privat for sjekk, dersom ventetiden ikke blir vesentlig kortere?
Sofakona Skrevet 27. mars 2023 #2 Skrevet 27. mars 2023 Tok privat..koster 2100 kroner..fikk time etter 2 mnd oh svar på 1 uke 2
Rødstrupa Skrevet 27. mars 2023 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Tok privat..koster 2100 kroner..fikk time etter 2 mnd oh svar på 1 uke Det er det verdt. Så bra at du fikk et godt resultat🙃👍 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #4 Skrevet 27. mars 2023 Det har absolutt ingenting å si hvor du tar prøven, den analyseres samme sted uansett. Anonymkode: c0c02...116 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #5 Skrevet 27. mars 2023 Så lenge man ikke har symptomer som er bekymringsverdige, men kun tar celleprøve fordi det har gått 3 eller 5 år siden sist, kan det da vært lurt å ta prøven noen mnd før tiden hvis man synes det skal gå eksakt 3 eller 5 år. For min del tester jeg hvert 3.år selv om jeg alltid har fått med HPV-prøve (som alltid har vært negativ) siden jeg bor i nord, selv om anbefalingen er hvert 5.år ved HPV-test Anonymkode: 62e82...8a5
Rødstrupa Skrevet 27. mars 2023 Forfatter #6 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det har absolutt ingenting å si hvor du tar prøven, den analyseres samme sted uansett. Anonymkode: c0c02...116 Men hvis man slipper å vente veldig lenge på å komme til ved offentlig sykehus for å ta celleprøve kan det friste å gå privat. Da er man ferdig med ‘’den ventetiden’’ i hverfall. Jeg er akkurat ferdig på sykehus m/fjerning av celler sin-3 og innsetting av kobberspiral. Synes det har vært litt tøft psykisk å gå gjennom utredning og inn på sykehus 2 ganger med narkose og div.kontroller. Har fått svar om at alt nå er bra. Glad for det!!! Men fikser ikke å vente 3 år og på at sykehus da kaller meg inn eller henviser meg til gynekolog. Vil gå å sjekke hvert år privat for å få ro i sjela….c’’.) TS
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #7 Skrevet 27. mars 2023 Rødstrupa skrev (1 minutt siden): Men hvis man slipper å vente veldig lenge på å komme til ved offentlig sykehus for å ta celleprøve kan det friste å gå privat. Da er man ferdig med ‘’den ventetiden’’ i hverfall. Jeg er akkurat ferdig på sykehus m/fjerning av celler sin-3 og innsetting av kobberspiral. Synes det har vært litt tøft psykisk å gå gjennom utredning og inn på sykehus 2 ganger med narkose og div.kontroller. Har fått svar om at alt nå er bra. Glad for det!!! Men fikser ikke å vente 3 år og på at sykehus da kaller meg inn eller henviser meg til gynekolog. Vil gå å sjekke hvert år privat for å få ro i sjela….c’’.) TS Og nettopp den "sjekke hvert år for ro i sjela" er grunnen til at det nå tar 14 uker å få svar. Anonymkode: c0c02...116 5
Rødstrupa Skrevet 27. mars 2023 Forfatter #8 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og nettopp den "sjekke hvert år for ro i sjela" er grunnen til at det nå tar 14 uker å få svar. Anonymkode: c0c02...116 Nei, ikke når man går privat.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #9 Skrevet 27. mars 2023 Rødstrupa skrev (6 minutter siden): Men hvis man slipper å vente veldig lenge på å komme til ved offentlig sykehus for å ta celleprøve kan det friste å gå privat. Da er man ferdig med ‘’den ventetiden’’ i hverfall. Jeg er akkurat ferdig på sykehus m/fjerning av celler sin-3 og innsetting av kobberspiral. Synes det har vært litt tøft psykisk å gå gjennom utredning og inn på sykehus 2 ganger med narkose og div.kontroller. Har fått svar om at alt nå er bra. Glad for det!!! Men fikser ikke å vente 3 år og på at sykehus da kaller meg inn eller henviser meg til gynekolog. Vil gå å sjekke hvert år privat for å få ro i sjela….c’’.) TS Hei. Jeg bor også i Bergen Skal inn i april for å fjerne CIN3, konisering. Fikk beskjed om at det gjøres i lokalbedøvelse. Hadde du narkose? Jeg er småredd. Anonymkode: b2b09...1c6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #10 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og nettopp den "sjekke hvert år for ro i sjela" er grunnen til at det nå tar 14 uker å få svar. Anonymkode: c0c02...116 Kanskje, men går du privat får du raskere svar enn om du går via det offentlige. Anonymkode: 83fff...be9
Rødstrupa Skrevet 27. mars 2023 Forfatter #11 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei. Jeg bor også i Bergen Skal inn i april for å fjerne CIN3, konisering. Fikk beskjed om at det gjøres i lokalbedøvelse. Hadde du narkose? Jeg er småredd. Anonymkode: b2b09...1c6 Ja, jeg hadde narkose pga. livmoren min er litt kort. Ikke vær redd det går bra. Du blir ivaretatt. Som regel gjøres koniseringen med lokalbedøvelse Ja, Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #12 Skrevet 27. mars 2023 Rødstrupa skrev (29 minutter siden): Nei, ikke når man går privat. Hjelpes, dette forstår du virkelig ikke. Det er ett fett hvor du tar prøven, den analyseres samme sted om du går til fastlege, sykehus, Volvat eller annen privat. ALLE prøvene analyseres på patologen på Haukeland. Når det er mange som tenker som du at de bare skal ta en prøve ekstra for sikkerhetsskyld, da overbelastes systemet og det tar lenger tid å få svar. Så jo, selv om du går privat er du med og overbelaste systemet med prøver. Anonymkode: c0c02...116
Rødstrupa Skrevet 27. mars 2023 Forfatter #13 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hjelpes, dette forstår du virkelig ikke. Det er ett fett hvor du tar prøven, den analyseres samme sted om du går til fastlege, sykehus, Volvat eller annen privat. ALLE prøvene analyseres på patologen på Haukeland. Når det er mange som tenker som du at de bare skal ta en prøve ekstra for sikkerhetsskyld, da overbelastes systemet og det tar lenger tid å få svar. Så jo, selv om du går privat er du med og overbelaste systemet med prøver. Anonymkode: c0c02...116 Det er ikke snakk om å ‘’’bare ta en ekstra’’prøve. Det er snakk om å sjekke årlig eventuelt fordi jeg et redd for å vente nye 3 år for sjekk. Men jeg ønsker heller ikke at helsevesenet skal bryte sammen. Da ser jeg an hvordan jeg føler meg og i takt m/samfunnsutviklingen ta en vurdering etterhvert..,
°Rozárka° Skrevet 28. mars 2023 #14 Skrevet 28. mars 2023 Jeg skjønner at dette har vært ubehagelig, men hvis du har fått beskjed om at alt er bra nå, prøv å fokusere på akkurat det.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #15 Skrevet 28. mars 2023 Jeg fikk beskjed om at celleprøven jeg tok i januar ikke var bra. Så fikk jeg et ventelistebrev fra Haukeland om at jeg sto på venteliste, men pga korona-pandemien så var noen diagnosegrupper nedprioritert. Så fikk jeg nytt brev med time i mai. Ba fastlegen min om å henvise meg til gynekolog. Der hadde de 2-3 mnd ventetid, men jeg sa at jeg kunne komme på kort varsel. Samme kveld fikk jeg time et par dager etterpå pga avbestilling 🙂 Meeeen kjedelig hvis det skal ta så lang tid å få svar 😳 Jeg er ganske sikker på at noe er galt med meg (mange symptomer på livmorhalskreft). Anonymkode: 12622...061
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå