Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en midlertidig stilling, med i utgangspunktet gode muligheter for forlengelse eller fast jobb. Etter omtrent et halvt år i denne stillingen ble jeg sykemeldt og jeg har vært dette i over en måned nå. Før jeg ble sykemeldt fikk jeg flere gode tilbakemeldinger på at jeg gjorde en god jobb og at de var fornøyde. Det er en type stilling som kan være krevende å rekruttere til fordi den krever en bestemt fagbakgrunn. Men, jeg er så bekymret for jobbsituasjonen og redd for at jeg ikke vil få forlengelse eller tilbud om fast jobb. Er det andre som har erfaring med å bli sykemeldt når man har en midlertidig stilling? Hvordan gikk det? Fikk du eller fikk du ikke forlenget/tilbud om fast jobb?

Anonymkode: 8d604...2ae

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å bli syk!

Men tenker det er viktig å holde arbeidsgiver løpende oppdatert om din situasjon, når du tror du er tilbake og om du evt kan jobbe noe underveis.

Har dere en god dialog tenker jeg at det ikke trenger å ha noe og si for dine sjanser fremover, men om du ikke er Intressert i å holde kontakten med dem/ikke tar telefon etc om de prøver å få tak i deg synker dine sjanser drastisk. 

Anonymkode: 49fbb...792

AnonymBruker
Skrevet

Sannheten er jo at det er en stor varsellampe for arbeidsgiver når du er vekke en hel mnd etter bare et halvt års ansettelse. Er det sånn at du har brukket begge armene og det ikke er noe risiko for at det skjer igjen så er det nå en ting, men er du en av disse utbrent/fibromyalogi/difus psykiatri så kan jo sjefen risikere mye fravær i fremtiden, og da er det beste å finne noen andre. Det er knalldyrt med ansatte som er mye vekke. 

Anonymkode: 7a314...ce5

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er lov å bli syk!

Men tenker det er viktig å holde arbeidsgiver løpende oppdatert om din situasjon, når du tror du er tilbake og om du evt kan jobbe noe underveis.

Har dere en god dialog tenker jeg at det ikke trenger å ha noe og si for dine sjanser fremover, men om du ikke er Intressert i å holde kontakten med dem/ikke tar telefon etc om de prøver å få tak i deg synker dine sjanser drastisk. 

Anonymkode: 49fbb...792

Takk for svar! Jeg har jevnlig kontakt med min nærmeste leder og sammen har vi lagt plan for at jeg skal komme tilbake.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sannheten er jo at det er en stor varsellampe for arbeidsgiver når du er vekke en hel mnd etter bare et halvt års ansettelse. Er det sånn at du har brukket begge armene og det ikke er noe risiko for at det skjer igjen så er det nå en ting, men er du en av disse utbrent/fibromyalogi/difus psykiatri så kan jo sjefen risikere mye fravær i fremtiden, og da er det beste å finne noen andre. Det er knalldyrt med ansatte som er mye vekke. 

Jo, takk for informasjonen. Dette har jeg selvsagt tenkt på selv og er grunnen til at jeg bekymrer meg. Jeg spør derfor om folk har erfaringer å dele.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo helt på hvor god jobb du gjorde, og årsakene til sykemelding tenker jeg.

En kollega av meg fikk tilbud om fast jobb etter sykemelding grunnet først  blindtarmoperasjon og så svangerskapskvalme. 

Hun var altså gravid og sykemeldt da hun fikk fast jobb. 

Men det skyldes jo at lederen vår tenker lenger frem enn bare nærmeste året, og min kollega var fryktelig dyktig i jobben sin. 

Det er ikke gitt at alle ledere er like romslige. 

Anonymkode: 1229e...4d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde jobbet som vikar et sted i 1 år da jeg fikk brystkreft. Min stilling gikk ut mens jeg var under behandling og da det enda var 4 måneder til jeg var ferdig med behandling regnet jeg ikke med jeg fikk forlengelse. I stedet fikk jeg fast jobb da mitt vikariat løp ut. Gikk lang tid til jeg kom delvis tilbake på jobb og nå 10 år etterpå er jeg enda ikke i 100% jobb.

Så hva som er fasit er ikke til å si. Jeg var åpen med min leder om årsak til fraværet og vi snakket ofte om planer for tilbakeføring. Jeg jobbet også hver gang det var mulig mellom omgangene med cellegift så de så jeg var villig til å stå på selv om tilstedeværelsen vaar så som så

Anonymkode: c23c9...853

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Varsellampene bør ringe om en har en arbeidsgiver som tenker sånn.

En god arbeidsgiver henger seg ikke opp i diagnoser (som den ikke har rett til å vite) og generaliserer utifra. En god arbeidsgiver er opptatt av å bygge det beste teamet rundt seg og få den beste kompetansen. Da får man heller prøve å være støttende ved fravær, se hvordan man kan tilrettelegge i stedet for å begynne å hinte til at man er uønsket for noe man ikke kan noe for.

TS blir oppfattet som en god ressurs, så jeg har tro på at hun har en arbeidsgiver som ser på dette og ikke det midlertidige fraværet hun har nå og at hen klarer å se på hva hun tilfører av gode ting.

Alle kan bli syke når som helst i livet. Å sile ut kandidater fordi de skulle være så uheldige å være litt syk synest jeg er trist og generalisernede. Kari som ikke har hatt en fraværsdag på 10 år kan plutselig en dag bli syk i 1 år og ende med å bli ufør. Ingen kan forutse.

Har selv nylig returnert til gamlejobben på midlertidig kontrakt, og jeg var et prakteksemplar sist gang med null egenmelding eller sykemelding, i tillegg til at jeg var en veldig stor ressurs, der det ble beskrevet som et stort tap da jeg sluttet.

Jeg har dessverre klart å pådra meg en fysisk skade nå, som gjorde til at jeg måtte utsette oppstart noen dager med sykemelding - og siden har jeg bedt om tilrettelegging i form av hjemmekontor for å kunne starte, noe jeg fikk uten tvil. Dette har gjort til at jeg kan jobbe 100% selv om jeg ikke er fysisk tilstede på kontoret. Vi kommuniserer uansett godt digitalt så det er mest et tap for meg sosialt. Her viser jeg at jeg vil være en ressurs, selv om jeg ber om tilrettelegging, alternativet hadde kanskje vært delvis sykemelding. Jeg må kanskje operere pga. skaden min frem i tid, heldigvis vet jeg at sjefen verdsetter meg som arbeidstaker nok til å ikke vektlegge dette ved forlengelse av kontrakt. Jeg ER allerede er en ressurs som har kommet inn igjen, uansett om jeg skulle bli sykemeldt igjen om noen uker - for alt arbeidet jeg alt har lagt ned til nå, uansett om det er en uke, en måned eller 6 måneder. Jeg har fått opplæring, utført mine arbeidsoppgaver på en god måte og vil være en god ressurs når jeg evt. kommer tilbake om jeg blir sykemeldt for en periode. Om jeg er borte i 5 mnd pga. sykdom i starten, men ender opp med å takke ja til fast stilling og er tilstede og frisk i mange år etterpå, så er man tjent med å beholde denne flinke personen (som kanskje jobber for to personer!).

Arbeidstakere er også en ressurs for arbeidsgiver, det er ikke sånn at arbeidstakeren nødvendigvis trenger arbeidsgiveren. En midlertidig kontrakt går to veier - en arbeidstaker kan begynne å søke og se på nye jobber mens den venter på avklaring. Om man holder igjen fordi man er bekymret for potensiell fremtidig sykefravær, så kan det godt være at arbeidstakeren forsvinner til en annen før man får tenkt seg godt om, og blir en ressurs der, med og uten sykefravær ;) 

Endret av missmcbeal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...