AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 Hva ville du gjort og hvorfor? Anonymkode: 10c2b...73b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #2 Skrevet 27. mars 2023 Fond. Dersom det er et godt et da Anonymkode: 0ffa6...d16 1
-jk- Skrevet 27. mars 2023 #3 Skrevet 27. mars 2023 Fond. Aksjer krever mye kunnskap, og utleiebolig krever mye arbeid. 2
Nevian Skrevet 27. mars 2023 #4 Skrevet 27. mars 2023 Mindre skatt på gevinsten når du en gang skal selge utleie-leiligheten, men betraktelig mye mer jobb da.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #5 Skrevet 27. mars 2023 Fond er jo aksjer? eller mener du obligasjonsfond eller covered call basert fond? Anonymkode: 11952...281
Rucula Skrevet 27. mars 2023 #6 Skrevet 27. mars 2023 Spørs på summen. Er det snakk om 300 000 så ville jeg valgt fond Hadde det vært snakk om flere millioner hadde jeg kjøpt leilighet
Gjest Automagisk Skrevet 27. mars 2023 #7 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva ville du gjort og hvorfor? Anonymkode: 10c2b...73b Nybygging på århunderets lavmål gir mere etterspørsel i leiemarkedet....aksjemarkedet er fremdeles overpriset om vi legger historisk P/E til grunn og statsobligasjoner i en verden da hele land går konkurs (Argentina nå)..er høyst usikkert...Og fond betyr bare at noen andre kjøper aksjer eller obligasjoner for deg....Leilighet alle dager i uken for nå!
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #8 Skrevet 27. mars 2023 Hvor lønnsomt er det egentlig å investere i fond? Da tenker jeg på den høye skatten som hører med. Anonymkode: 74cdf...249
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #9 Skrevet 27. mars 2023 Fond. Fordi det er mer diversifisert enn å kjøpe enkeltaksjer. Og absolutt mer diversifisert enn å kjøpe utleieleilighet, når jeg allerede har mesteparten av pengene mine investert i boligmarkedet i lille Norge (huset mitt). Dessuten er det mye jobb med utleie, og høy risiko. Anonymkode: b4fb6...458 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #10 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvor lønnsomt er det egentlig å investere i fond? Da tenker jeg på den høye skatten som hører med. Anonymkode: 74cdf...249 Kommer an på hvordan fondet gjør det. Skattereglene er enkle å google. Utleie er ikke akkurat skattefritt det heller, hvis man kjøper utleieleilighet må man skatte av overskuddet av inntektene OG overskuddet når man selger. Anonymkode: b4fb6...458
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #11 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kommer an på hvordan fondet gjør det. Skattereglene er enkle å google. Utleie er ikke akkurat skattefritt det heller, hvis man kjøper utleieleilighet må man skatte av overskuddet av inntektene OG overskuddet når man selger. Anonymkode: b4fb6...458 Nei, men skatt på utleie og salg er 22%. Skatt på gevinst av aksjer og fond er fra 2023 på 37,84%. Hvis man har mulighet til å velge mellom fond og utleie, så klarer jeg ikke å se noe annet enn at utleie er mest lønnsomt. Anonymkode: 74cdf...249
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #12 Skrevet 27. mars 2023 Selvfølgelig fond! Anonymkode: 5afee...195 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #13 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, men skatt på utleie og salg er 22%. Skatt på gevinst av aksjer og fond er fra 2023 på 37,84%. Hvis man har mulighet til å velge mellom fond og utleie, så klarer jeg ikke å se noe annet enn at utleie er mest lønnsomt. Anonymkode: 74cdf...249 Hva er mest lønnsomt: Betale 20% skatt på 10% avkastning eller Betale 10% skatt på 5% avkastning? Anonymkode: 11952...281
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #14 Skrevet 28. mars 2023 Hvor skal man sette ca 2millioner? Tenkt å ha de på sparekonto, men vurdert å sette alt i indeksfond hos KLP. De skal stå i ca 4år før jeg tar ut gevinsten første gangen. Usikker på hva jeg skal gjøre med disse pengene, er ikke aktuelt å kjøpe bolig for de. Anonymkode: 6c164...b00
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #15 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, men skatt på utleie og salg er 22%. Skatt på gevinst av aksjer og fond er fra 2023 på 37,84%. Hvis man har mulighet til å velge mellom fond og utleie, så klarer jeg ikke å se noe annet enn at utleie er mest lønnsomt. Anonymkode: 74cdf...249 Det er mye flere kostnader enn skatt knyttet til utleie av egen bolig. Så det må jo nesten med i regnestykket ditt. Anonymkode: f6c61...fd1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #16 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er mye flere kostnader enn skatt knyttet til utleie av egen bolig. Så det må jo nesten med i regnestykket ditt. Anonymkode: f6c61...fd1 Jeg skal jo ikke kjøpe bolig. Så er enten sparekonto eller indeksfond. ca 4år før det må brukes litt av de. Derfor tenkte jeg å ta ut avkastningene etter ca 4år....det blir ca 10% i året med KLP ser jeg. Så må jeg jo skatte av dette. Anonymkode: 6c164...b00
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #17 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fond er jo aksjer? eller mener du obligasjonsfond eller covered call basert fond? Anonymkode: 11952...281 Aksjer er kjøp i enkeltstående bedrifter. Ved kjøp av fond, kjøper man aksjer i flere bedrifter. Ergo sprer man risikoen mye mer enn i aksjer. Har man peiling, og tid til å følge med, så kan aksjer være en ide. Om man bare ønsker å sette penger et sted og håpe det gir god avkastning 5 - 10 år frem i tid, så setter man pengene i fond via en spareavtale. Anonymkode: ef256...d97 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #18 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, men skatt på utleie og salg er 22%. Skatt på gevinst av aksjer og fond er fra 2023 på 37,84%. Hvis man har mulighet til å velge mellom fond og utleie, så klarer jeg ikke å se noe annet enn at utleie er mest lønnsomt. Anonymkode: 74cdf...249 Det kommer jo helt an på hva overskuddet for leiligheten eller fondene er, ikke bare skatteprosenten. Eksempler: Det er ikke gitt at boligmarkedet vil gå oppover, og det man tjener på ved utleiebolig, er i praksis verdiøkning. I store deler av landet er verdiøkningen lavere enn avkastning i aksjemarkedet. Dessuten er bolig avhengig av løpende vedlikehold for å opprettholde verdien = koster penger. Det koster også tid! Det er høyere slitasje på utleiebolig. Og hvis man i tillegg er uheldig med leietaker, kan man få problemer med store skader som ikke dekkes av depositum, leietaker som ikke betaler, eller som nekter å flytte… Offentlige avgifter og eiendomsskatt må betales. Kanskje må man betale 10% av leien til et byrå hvis man ikke bor i samme by og ikke kan følge opp leieforholdet selv. Aksjer og fond har en verdsettelsesrabatt ift formuesskatt. Skjermingsfradrag refuserer også skatten på avkastning. Det gjør også ASK, hvis man kjøper/selger innad i ASK har man utsatt skatt. Til syvende og sist handler det om prisstigningen i boligmarkedet, om den er høy nok til å oppveie alle kostnadene forbundet med bolig, og om man ikke har uflaks og leier ut til leietakeren fra helvete. Dessuten har tiden du bruker på utleie også en verdi. For meg er det en nobrainer, jeg setter pengene i fond - det koster meg ikke en eneste kalori, jeg slipper tenke på det, pengene bare står der og jobber for meg uten at jeg må gjøre noe som helst. Utleiebolig her hvor jeg bor er uaktuelt, verdiøkningen er altfor lav til at det vil lønne seg. Å kjøpe i Oslo vil innebære å hyre et firma som tar en betydelig andel av profitten, og jeg har lite kontroll. Bonus er at jeg ikke er med på å drive boligprisene opp for folk som faktisk ønsker å kjøpe egen bolig. Anonymkode: b4fb6...458
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #19 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kommer jo helt an på hva overskuddet for leiligheten eller fondene er, ikke bare skatteprosenten. Eksempler: Det er ikke gitt at boligmarkedet vil gå oppover, og det man tjener på ved utleiebolig, er i praksis verdiøkning. I store deler av landet er verdiøkningen lavere enn avkastning i aksjemarkedet. Dessuten er bolig avhengig av løpende vedlikehold for å opprettholde verdien = koster penger. Det koster også tid! Det er høyere slitasje på utleiebolig. Og hvis man i tillegg er uheldig med leietaker, kan man få problemer med store skader som ikke dekkes av depositum, leietaker som ikke betaler, eller som nekter å flytte… Offentlige avgifter og eiendomsskatt må betales. Kanskje må man betale 10% av leien til et byrå hvis man ikke bor i samme by og ikke kan følge opp leieforholdet selv. Aksjer og fond har en verdsettelsesrabatt ift formuesskatt. Skjermingsfradrag refuserer også skatten på avkastning. Det gjør også ASK, hvis man kjøper/selger innad i ASK har man utsatt skatt Det er helt klart. Men det er ikke gitt at fond vil gi avkastning i evigheter heller, og i likhet med evt synkende boligpriser så har man ingen sikker garanti i forhold til fond/aksjer. Ved å plassere pengene i fond i lengre tid så må man regne med tidvise store svingninger, og ingen kan spå tiden langt fram. Når det gjelder skjermingsfradrag er heller ikke det all verden. Det vet jeg alt om etter og nylig ha solgt min eierandel i et AS selv. Når det gjelder skader og depositum i forhold til utleie, så kan utleier kreve dette dekket. Er jo ikke slik at utleier kun kan ta av depositumet for å dekke evt skader. Depositum er bare en sikkerhet i bunn. Det er riktignok arbeid og risiko knyttet til utleie basert på eksemplene du nevner, og det handler om å tenke smart. Anonymkode: 74cdf...249
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå