Gjest Acer Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 https://www.norgeshistorie.no/andre-verdenskrig/1742-deportasjonen-av-de-norske-jodene.html Først i 2012 ,og vel 70 år etter okkupasjonen kom det ein beklagelse fra den Norske regjering overfor jødene som blei ekskortet utav landet under 2 verdenskrig, og blei ledet rett i gasskammerene i. Vel 700 jøder endte sine dager i gasskammerene, og kun 38 vendte tilbake etter krigens slutt. Den urett som jødene blei utsatt for under 2 verdenskrig er en stor skam som som var vide kjent i befolkningen.
Topsi Skrevet 27. mars 2023 #3 Skrevet 27. mars 2023 stan skrev (59 minutter siden): Landet var okkupert på tidspunktet. Og? Det hindret ikke danskene fra å redde de fleste av sine jøder 3 2
Gidavmeg Skrevet 27. mars 2023 #4 Skrevet 27. mars 2023 Ja, det er en skamplett i norsk historie. Det var norsk politi som fengslet jødene, ikke tyskerne 3 6
Møkkalei Skrevet 27. mars 2023 #5 Skrevet 27. mars 2023 Helt utilgivelig. Så noen bilder av de som ble deportert, var bittesmå barn der. Har en toåring selv og det smerter meg at vi som nasjon kunne sende små barn i døden. Jeg levde ikke da og kan ikke personlig stilles til ansvar for det, alt jeg kan gjøre er å behandle alle mennesker med respekt og lære mitt barn at alle er like mye verdt. Og jeg skal ha ekstra fokus på det i oppveksten hans, fordi jeg vet menneskeheten enda har så langt igjen å gå før vi er der vi burde. 4 2
Gjest Acer Skrevet 28. mars 2023 #6 Skrevet 28. mars 2023 (endret) Gidavmeg skrev (22 timer siden): Ja, det er en skamplett i norsk historie. Det var norsk politi som fengslet jødene, ikke tyskerne Små barn, og uskyldige kvinner, og menn blei frarøvet livet, og sendt rett i dødsleirene. Alt av personlige eiendeler som jødene eide blei de frarøvet. Det var nordmenn, og norsk politi som stod bak denne "galskapen" overfor jødefolket. Først 75 år etter desse mørkrets gjerninger kom det en lunken beklagelse fra den Norske regjering Selvsagt burde det forlengst vert reist en minntavle i Norge over alle jødene som mistet livet. Danmark greidde noe nordmenn ikkje greidde til tross vår langstraktrense mot Sverige, og som som var eit nøytralt land under 2 verdensktig- https://idag.no/historien-om-hvordan-danmark-reddet-joder-fra-nazistenes-klor/19.40849 Endret 28. mars 2023 av Evnti
Marihønepøne Skrevet 30. mars 2023 #7 Skrevet 30. mars 2023 Evnti skrev (På 28.3.2023 den 10.31): Små barn, og uskyldige kvinner, og menn blei frarøvet livet, og sendt rett i dødsleirene. Alt av personlige eiendeler som jødene eide blei de frarøvet. Det var nordmenn, og norsk politi som stod bak denne "galskapen" overfor jødefolket. Først 75 år etter desse mørkrets gjerninger kom det en lunken beklagelse fra den Norske regjering Selvsagt burde det forlengst vert reist en minntavle i Norge over alle jødene som mistet livet. Danmark greidde noe nordmenn ikkje greidde til tross vår langstraktrense mot Sverige, og som som var eit nøytralt land under 2 verdensktig- https://idag.no/historien-om-hvordan-danmark-reddet-joder-fra-nazistenes-klor/19.40849 Nå er det vel ganske så delte meninger om hvor nøytralt Sverige egentlig var. Men ellers er jeg enig, vi kunne i stor grad greid å unngå deporteringen av jødene.
Gjest Krokanrullene Skrevet 30. mars 2023 #8 Skrevet 30. mars 2023 Det er en stor skam og burde bli snakket mer om. De ble sendt rett i døden og de få som overlevde fikk ikke tilbake eiendelene sine når de kom hjem til Norge. Ingen varm velkomst. Danmark var også okkupert, samme dato som Norge,faktisk! De klarte å redde de fleste. I Norge var det norsk politi som aksjonerte. Norske drosjesjåfører. Norske angivere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå