Gå til innhold

Valgte dere kremasjon eller «begravelse»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva valgte dere da dere måtte si farvel til deres firbente venn? 💔 Separat kremasjon? Felles kremasjon? Eller begravde dere dyret? Legg gjerne ved bilde(r).

Jeg var tidligere usikker, men valget ble enkelt ettersom det var vinter og tele da hunden min døde 😢 Og han var for stor til å ha i fryseren.

Jeg vet at jeg kan bli gjenkjent, men det blåser jeg i.

011961C8-5515-43F6-99B2-5524AF4C365A.jpeg

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valgte kremasjon for våre hunder. Min far har gravlagt urnene ned i hagen sin (vet ikke om det er helt innafor), men han har nå gjort det og plantet et tre hvor urnene til våre firbente er ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Nest siste besøk hos veterinæren ❤️

7C83A1D8-AD0F-4D1D-BD8F-C767712B8D36.jpeg

• Hjerte 11
Skrevet
MiominMio skrev (1 minutt siden):

Valgte kremasjon for våre hunder. Min far har gravlagt urnene ned i hagen sin (vet ikke om det er helt innafor), men han har nå gjort det og plantet et tre hvor urnene til våre firbente er ❤️

Så fint! Noen urner er nedbrytbare, noen ikke. Men det er sikkert innafor uansett.

Skrevet (endret)

Har ikke vært i den situasjonen enda, men vet den kommer en dag 💔.

Pr nå ser vi for oss separat kremasjon. Jeg ønsker (tror jeg) å få laget et smykke av noe av asken, og så får vi vurdere om resten skal forbli i urne  eller om vi sprer den på hyttetomta som er hundens favorittsted i verden. 

Endret av Sydvesta Orkana
Stavefeil
  • Hjerte 3
Skrevet

Min er kremert alene, har han i ei urne hjemme 💙🐶

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
MyMichelle skrev (4 minutter siden):

Nest siste besøk hos veterinæren ❤️

7C83A1D8-AD0F-4D1D-BD8F-C767712B8D36.jpeg

Såå nydelig ❤

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Om jaktbikkja mi må avlives fordi det er helse/aldersmessig det beste, får hu en siste fin tur i skauen sammen med meg, - og så graver jeg hu ned et passende sted sjøl. Om det skulle være tæla - fyrer jeg det største fineste bålet.

Det eneste rette for meg og bikkja.

Anonymkode: f1609...f73

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Våre hunder står i urner i bokhylla. Noen synes det er morbid, men jeg synes det er hyggelig at de fremdeles er "med".

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Finnes det andre alternativer enn å sende dem til kremering ?? uansett en jævlig affære..det å måtte ta avgjørelsen om at en du elsker skal dø. Min døde av infarkt i skauen jeg slapp heldigvis å ta den biten. Ble sendt til Skien..Det verste traumaet i hele mitt liv.

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle mine dyr har blitt obdusert i Oslo pga sykdom, og felles kremasjon etterpå. Syns de skulle slippe å fraktes tilbake til nord igjen. Men minnene lever uansett i hjertet mitt.

Anonymkode: 7b0a2...e8c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Sydvesta Orkana skrev (21 minutter siden):

Har ikke vært i den situasjonen enda, men vet den kommer en dag 💔.

Pr nå ser vi for oss separat kremasjon. Jeg ønsker (tror jeg) å få laget et smykke av noe av asken, og så får vi vurdere om resten skal fornli i urne  eller om vi sprer den på hyttetomta som er hundens favorittsted i verden. 

Jeg har også valgt askesmykke. Det lages i Danmark, så jeg har ikke fått det ennå. Liker tanken på å ha ham med meg.

• Hjerte 2
Skrevet
Baktus skrev (15 minutter siden):

Finnes det andre alternativer enn å sende dem til kremering ?? uansett en jævlig affære..det å måtte ta avgjørelsen om at en du elsker skal dø. Min døde av infarkt i skauen jeg slapp heldigvis å ta den biten. Ble sendt til Skien..Det verste traumaet i hele mitt liv.

Skjønner deg godt ❤️  Må vært et sjokk at det skjedde så plutselig. Jeg lot veterinæren ta avgjørelsen, for det er jo også grusomt.

Her jeg bor har alle jeg kjenner valgt å begrave dyret i hagen. Både katter, hunder og hester. Det står på kommenens nettsted hvor dypt en skal grave.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Om jaktbikkja mi må avlives fordi det er helse/aldersmessig det beste, får hu en siste fin tur i skauen sammen med meg, - og så graver jeg hu ned et passende sted sjøl. Om det skulle være tæla - fyrer jeg det største fineste bålet.

Det eneste rette for meg og bikkja.

Anonymkode: f1609...f73

Høres passende ut for dere. Jeg kjenner en jeger som valgte å skyte huskyen i fred og ro hjemme. Glad og trygg til siste pust.

• Hjerte 1
Skrevet

Vår siste kjære hund ble kremert alene. Vi fikk asken tilbake i en pose og en eske. På hytta hadde hunden sitt eget utsiktssted der han pleide å sitte og følge med på hva som skjedde. Der gravde vi et stort hull, la ned asken og plantet er pent tre over. Det vil for alltid være hans sted ❤️

Vi har hatt hunder, katter, og kaniner tidligere. De er begravd i sin helhet hjemme i hagen. Også de har trær og busker plantet på stedet - og det er utrolig hvor frodig de er blitt ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Vi har begravd. I hagen. Men det var katter da, de er jo ikke så store som hunden din. Så har jeg plantet rose på gravstedet. 

• Hjerte 1
Skrevet
MyMichelle skrev (14 minutter siden):

Jeg har også valgt askesmykke. Det lages i Danmark, så jeg har ikke fått det ennå. Liker tanken på å ha ham med meg.

Vil du dele link til hvor du får laget askesmykke?

Vil ha hjertegullet med meg 🥰

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

De hundene jeg har hatt er begravet i hagen. Der ligger det kaniner, dverghamstere, en fugl og en rotte også.

Rene Pet cementary.

Har ikke tenkt å bo her resten av mitt liv, så har tenkt tanken på hva nye eiere vil tenke om de velger å grave i hagen 😂 

Anonymkode: af8b6...6aa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Sydvesta Orkana skrev (11 minutter siden):

Vil du dele link til hvor du får laget askesmykke?

Vil ha hjertegullet med meg 🥰

Her: https://www.dittsmadyrkrematorium.no/ Fordi det er det krematoriet som er nærmest, og dermed det som dyreklinikken samarbeider med. Bare veterinær hadde lov å bestille. Men jeg har sett at mange andre krematorier også tilbyr askesmykker.

Noen velger å kjøpe smykke på Amazon, og fylle aske på selv.

Endret av MyMichelle
  • Hjerte 1
Skrevet

Pusen min på 18 ble avlivet hjemme på sin favorittplass, og kremert noe de kaller for felleskremering. Orket ikke tanken på å grave henne i skogen og noen dyr skulle grave opp kadaveret og jeg skulle se det neste skogstur. 
Trenger heller ikke å ha henne på peishylla for evig tid. 
Snuppa mi🫶🏼.

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...