Gå til innhold

Når var dine barn ferdig utvokst etter puberteten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har to barn som er 12 (jente) og 15 (gutt). Er usikker på når puberteten startet hos gutten, men mulig rundt 12-årsalderen, var i alle fall da han vokste litt forbi meg. Han er nå 185 cm.

Jenta har nok ikke egentlig startet puberteten enda, er ganske tynn og kun 154 cm.

Det jeg lurer på er om kanskje han på 15 endelig er ferdig å vokse? Har som sagt vokst ca. 20 cm på litt over to år, men har lite hår i ansiktet, bare dun egentlig. Ønsker ikke at han skal bli noe særlig høyere, 185 er jo helt passe.

Jeg bare lurer på når ca. deres barn ble ferdig utvokst? Er så generelle og vide svar når jeg googler, og vet jo at det er ulikt fra person til person, men håper på noen relevante eksempler å sammenligne med, :)

Anonymkode: bef91...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du ønsker ikke at han skal bli høyere!? Hvordan skal du ordne det da? På en generell basis kan gutter vokse til de er i militæret. Og det er få gutter i min omgangskrets som passer konfirmasjonsdressen sin i lengden ett paf år etter konfirmasjon. Så sønnen din blir 185 eller høyere. Det er ingen fasit..

Anonymkode: 4c52a...2dd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på det samme. Har en gutt på 12 år som er 183 cm allerede...

Anonymkode: 59375...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så heldig du er som har en 12-åring (jente) som ikke er i puberteten. Min jente på 10,5 er i puberteten, kroppen endrer seg og humøret med!

Synes det er alt for tidlig.

Angående sønnen din, jeg ville ikke satt pengene mine på at han er utvokst!

Anonymkode: 62e88...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så heldig du er som har en 12-åring (jente) som ikke er i puberteten. Min jente på 10,5 er i puberteten, kroppen endrer seg og humøret med!

Synes det er alt for tidlig.

Angående sønnen din, jeg ville ikke satt pengene mine på at han er utvokst!

Anonymkode: 62e88...410

Det er vel ikke så ille om en jente kommer i puberteten i 10-årsalderen? Er ikke dette ganske vanlig nå?

Datteren min er tynn og har ikke antydning til bryster, som hun stadig vekk klager over, hun sier "alle andre" jenter i klassen har det. Humøret går opp og ned tross manglende pubertet. 😅 Så er vel ulemper og fordeler med både tidlig og sen pubertet.

Sønnen min håper jeg ikke blir superhøy, ser ikke på det som veldig positivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du ønsker ikke at han skal bli høyere!? Hvordan skal du ordne det da? På en generell basis kan gutter vokse til de er i militæret. Og det er få gutter i min omgangskrets som passer konfirmasjonsdressen sin i lengden ett paf år etter konfirmasjon. Så sønnen din blir 185 eller høyere. Det er ingen fasit..

Anonymkode: 4c52a...2dd

Ordne det? Er vel ikke engang antydet noe om at noe skal "ordnes." Hvor kommer dette fra?

Mener bare at 185 er en ganske perfekt høyde. En helsesøster på skolen sa for et par år siden, på 7.trinn, at han lå an til å bli 195cm. Men ser ikke hvordan hun kunne si det, han er ikke så mye høyere enn snittet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min gutt på 13,5 år er 153 cm.. lurer på hvorfor han vokser så sent, og hvor høy han blir🙈

Anonymkode: d9df6...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du og far høye da?

Jeg har en 15 åring og en 16 åring. 15 åringen er ca 175 og vokser enda. Er kommet godt inn i puberteten, men fortsatt sparsomt med hår under armer og i ansiktet. Er bare dun på leppa og så vidt noe på haka. Stemmen har endret seg og humøret er svært ustabilt.

16 åringen er noen cm lavere. Han kom i puberteten litt tidligere og har godt med hår på de stedene jeg kan se. Var i stemmeskiftet for et par år siden og humøret er litt mer stabilt. Han har ikke vokst på noen måneder. Tviler på at han blir så veldig mye høyere, men han kan overraske. 

Jeg er lav, under 160 og far er 186.

Anonymkode: 0f846...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min gutt på 13,5 år er 153 cm.. lurer på hvorfor han vokser så sent, og hvor høy han blir🙈

Sånn var min også, minst av alle guttene. Men så vokste han plutselig på vgs og er over 180😊

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulla Ullsokk skrev (5 minutter siden):

Sånn var min også, minst av alle guttene. Men så vokste han plutselig på vgs og er over 180😊

Så bra å høre! Har vert bekymret de par siste årene. Far er 180, jeg er 160

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så bra å høre! Har vert bekymret de par siste årene. Far er 180, jeg er 160

Her er far 182 og jeg 165, tipper din ender opp 175-180?

Tror du kan ta det med ro, han ender ikke opp som 155😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er du og far høye da?

Jeg har en 15 åring og en 16 åring. 15 åringen er ca 175 og vokser enda. Er kommet godt inn i puberteten, men fortsatt sparsomt med hår under armer og i ansiktet. Er bare dun på leppa og så vidt noe på haka. Stemmen har endret seg og humøret er svært ustabilt.

16 åringen er noen cm lavere. Han kom i puberteten litt tidligere og har godt med hår på de stedene jeg kan se. Var i stemmeskiftet for et par år siden og humøret er litt mer stabilt. Han har ikke vokst på noen måneder. Tviler på at han blir så veldig mye høyere, men han kan overraske. 

Jeg er lav, under 160 og far er 186.

Anonymkode: 0f846...381

Jeg er 165, far ca 188.

Min far og bror ca. 185 begge to, om det spiller inn.

Om 16-åringen din har hatt stemmeskifte allerede og fått en del hårvekst, så er vel ikke puberteten helt ferdig enda? Jeg har osm sagt googlet, og fått opp at mange vokser til 18 år, noen 20. Men er så vide svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en som snart fyller 16 og han har ikke hatt noen skikkelig vokseperiode enda, ikke antydning til skjeggvekst og knapt hår under armene og er 180 cm. Faren er 191 og vokste 1 cm etter sesjon så vi antar at sønnen kan vokse en del til. (Er selv 164 cm) 

Anonymkode: e60e0...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har to barn som er 12 (jente) og 15 (gutt). Er usikker på når puberteten startet hos gutten, men mulig rundt 12-årsalderen, var i alle fall da han vokste litt forbi meg. Han er nå 185 cm.

Jenta har nok ikke egentlig startet puberteten enda, er ganske tynn og kun 154 cm.

Det jeg lurer på er om kanskje han på 15 endelig er ferdig å vokse? Har som sagt vokst ca. 20 cm på litt over to år, men har lite hår i ansiktet, bare dun egentlig. Ønsker ikke at han skal bli noe særlig høyere, 185 er jo helt passe.

Jeg bare lurer på når ca. deres barn ble ferdig utvokst? Er så generelle og vide svar når jeg googler, og vet jo at det er ulikt fra person til person, men håper på noen relevante eksempler å sammenligne med, :)

Jeg syns faktisk ikke min gutt ble ferdig utvokst før han ble 21-22 år egentlig. Han flyttet for å jobbe sommeren han fylte 21, og da han kom tilbake et par måneder senere for å begynne på høyskolen hadde han plutselig blitt 20 kg tyngre (muskler), fått skikkelig skjeggvekst og hår på brystet. Holdt på å dævve når jeg så det. Da ble han plutselig en MANN. 

Jenta mi ble vel ung-voksen i 18 års alderen. Men hun har alltid hatt en typ "voksen" personlighet. Giftet seg også tidlig, kun 22 år. Holder fortsatt sammen og er lykkelig gift med 3 barn i en alder av 27 😊

Men det er enorme forskjeller her. Har ei niese som er 25 og hun er fortsatt svært barnslig og lite moden i oppførsel. Kombinert med en veldig tynn, liten ramme så fremstår hun som en 16 åring.

Anonymkode: 3cd65...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulla Ullsokk skrev (12 minutter siden):

Her er far 182 og jeg 165, tipper din ender opp 175-180?

Tror du kan ta det med ro, han ender ikke opp som 155😊

Takk for oppløftende ord😊 lever i håpet😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg syns faktisk ikke min gutt ble ferdig utvokst før han ble 21-22 år egentlig. Han flyttet for å jobbe sommeren han fylte 21, og da han kom tilbake et par måneder senere for å begynne på høyskolen hadde han plutselig blitt 20 kg tyngre (muskler), fått skikkelig skjeggvekst og hår på brystet. Holdt på å dævve når jeg så det. Da ble han plutselig en MANN. 

Jenta mi ble vel ung-voksen i 18 års alderen. Men hun har alltid hatt en typ "voksen" personlighet. Giftet seg også tidlig, kun 22 år. Holder fortsatt sammen og er lykkelig gift med 3 barn i en alder av 27 😊

Men det er enorme forskjeller her. Har ei niese som er 25 og hun er fortsatt svært barnslig og lite moden i oppførsel. Kombinert med en veldig tynn, liten ramme så fremstår hun som en 16 åring.

Anonymkode: 3cd65...b38

Ok, det du skriver om her er vel og lenge etter puberteten. Er vel mange som legger seg ut når de er rundt 20, som sønnen din.

Datteren min på 12 ser en del yngre ut enn venninnene sine, hun har en tynn barnekropp mens de har begynt å få former. Men personligheten hennes er moden og ansvarlig, så kroppen kommer vel etter. Har sagt hun bare må nyte tiden før mens og pubertet kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

At jenter er i puberteten når de er 10,5 er da ikke uvanlig. Jeg er over 40 og husker da mange som var i puberteten på den alderen den gangen også. Selv fikk jeg mens da jeg var 11 og var ferdig vokst i høyden da jeg var 13. 

Min 15-åring er 181, og jeg tror ikke han blir så mye lengre. Har vel vokst 2 cm siden forrige sommer, og føttene har ikke vokst noe særlig det siste halvannet året. 
Nå er jeg 169 og faren hans 177, så så veldig lange er vi ikke i vår familie. 

Anonymkode: 7a2a4...530

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har også en datter som blir 14 på senhøsten. Hun har frem til nylig vært tynn, liten og sped, men har endelig fått litt former og vokst litt. Er 163 cm, men har enda ikke fått mensen. Vi merker at hun tar igjen venninner som fikk mensen for 1-3 år siden i høyden, men mentalt tror hun fortsatt at hun er liten og sped. (ser det på idrettsbanen) Det har både fordeler og ulemper med å være tidlig i puberteten. På begge mine barns trinn har tidlig pubertet (født tidlig på året) ført til høy selvtillit.

Anonymkode: e60e0...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen min var under 160 helt til han ble 16. Nå er han 190! Noen vokser bare litt senere. 😅

Her har vi baby nå, så har ikke erfaring med egne barn, men høydemessig vokste ikke jeg noe etter jeg fikk mensen som 10-åring... Ble værende 152 for alltid. 

Anonymkode: 03bd2...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en jente på 14 år. Hun er 158 cm og har akkurat fått mensen. Regner med hun skal vokse litt til. Har ikke fått særlig former eller pupper.

Jeg fikk mensen da jeg var 13 år. Da var jeg 152 cm. Jeg endte på 161 cm.

Sønn på 19 år er 194 cm. Han var 160 cm gjennom hele ungdomsskolen. Har vokst mye fra 17 år.

Jente på 12 år er 145 cm. Ikke noe tegn på pubertet.

Anonymkode: 3026b...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...