AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 Jeg har aksjer i en bedrift som var aktiv for noen år siden. Har 1/3 av aksjene. Den er ikke avsluttet da det kanskje vil vøre aktuekt å ta den opp senere. Men den har pdd ingen verdi og sitter kanskje på en verdi til ca 10 000,- i materielle ting, samt aksjekapitalen på 30 000.... Ser skattemeldingen har gitt disde verdiene en verdi på 48 000,-. Har denne verdien noe å si for hvor nye skatt jeg skal betale? Hvordan kan jeg i sp fall nedskrive disse aksjene? Anonymkode: d9d2c...305
drohatha Skrevet 27. mars 2023 #2 Skrevet 27. mars 2023 Med mindre du har så stor formue at du betaler formueskatt så vil det ikke ha noe å si.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #3 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har aksjer i en bedrift som var aktiv for noen år siden. Har 1/3 av aksjene. Den er ikke avsluttet da det kanskje vil vøre aktuekt å ta den opp senere. Men den har pdd ingen verdi og sitter kanskje på en verdi til ca 10 000,- i materielle ting, samt aksjekapitalen på 30 000.... Ser skattemeldingen har gitt disde verdiene en verdi på 48 000,-. Har denne verdien noe å si for hvor nye skatt jeg skal betale? Hvordan kan jeg i sp fall nedskrive disse aksjene? Anonymkode: d9d2c...305 Du skal betale skatt av aksjegevinsten. Men det er ikke skattepliktig hvis du ikke selger eller tar ut utbytte. Anonymkode: 57787...9ff
Ti T Usen Skrevet 27. mars 2023 #4 Skrevet 27. mars 2023 Dersom du har nettoformue på over 1.7 mill (Formue minus gjeld) så skal du betale forumesskatt av aksjene du eier. Hvis de er verdt 48.000 vil du få en verdsettingsrabatt på 45%. Av det resterende skal du betale 0,7% formuesskatt Så dersom du betaler forumesskatt (noe jeg vel tviler på at du gjør) så utgjør aksjeposten din en årlig forumesskatt på 184,80 kr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå