Gå til innhold

Skjønner ikke vitsen med OBOS forkjøpsrett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan hende jeg har misforstått helt, så kanskje noen kan forklare 😀 Fikk obos-medlemskap da jeg ble født for 28 år siden, og har hele tiden blitt fortalt at dette er så bra hvis man vil kjøpe obos-leilighet og bruke forkjøpsretten. Men er det ikke budrunde, slik at den som har høyeste budet vinner, uavhengig av ansiennitet hos OBOS? Har jeg misforstått?

Anonymkode: a5b61...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du har forkjøpsrett på høyeste bud dersom du har bedre ansiennitet. Så om du har 28 år og høyeste budgiver har mindre kan du hevde din rett og få det til samme prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har forstått det slik at hvis en som ikke er medlem og ligger inn sitt høyeste bud på la oss si 2.000000,- så kan den som er medlem legge inn samme budet og dermed ha forkjøpsrett hvis ingen andre byr høyere. 

Anonymkode: e93de...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høyeste budet vinner, så langt ikke en med OBOS forkjøpsrett sier "Jeg tar den, for samme prisen og betingelse som høyeste budgiver gir."

Anonymkode: 18fca...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har forstått det slik at hvis en som ikke er medlem og ligger inn sitt høyeste bud på la oss si 2.000000,- så kan den som er medlem legge inn samme budet og dermed ha forkjøpsrett hvis ingen andre byr høyere. 

Anonymkode: e93de...ad2

Nei da er budrunden avsluttet. Den med høyest ansiennitet kan sitte på gjerdet uten å by, og så velge om hun vil velge å tre inn som kjøper på to mill. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at de som bor i samme borettslag (f.eks i samme blokk) har rang foran de i samme boligbyggelag (f.eks Obos), men kun dersom det er et vedtak i gjeldende borettslag om det. Finner litt sprikende informasjon på akkurat det punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med medlemsskap trenger du ikke by og dytte prisen ytterligereopp. Da kan du vente til budrunden er over og stjele boligen ved å marche vinnerbudet.

Anonymkode: 6d8e6...cb1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, Blizz1 said:

Jeg mener at de som bor i samme borettslag (f.eks i samme blokk) har rang foran de i samme boligbyggelag (f.eks Obos), men kun dersom det er et vedtak i gjeldende borettslag om det. Finner litt sprikende informasjon på akkurat det punktet.

Stemmer. Det heter intern forkjøpsrett.

I alle OBOS-borettslag kommer intern forkjøpsrett foran "vanlig" forkjøpsrett.

Anonymkode: 114b4...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å være aktuell med forkjøpsrett må du være den med høyest ansiennitet. 

Jeg skal nå kanskje by på en bolig, og så på sidene til Obos at en annen hadde lengre ansiennitet enn meg. 

Så da blir jeg med i den vanlige budrunda, ellers risikerer jeg jo at den vedkommende    får boligen. 

Hadde jeg sett at jeg hadde lengst hadde jeg ventet til høyeste bud og tatt en avgjørelse da. 

Anonymkode: 87675...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...