Megplussto Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 Jeg går med tanker om å kjøpe meg en pent brukt bunad. Jeg står mellom valget om en fra der morssiden min er fra, eller fra der samboer er fra (vi har vært sammen i 12 år, har tre barn og skal snart gifte oss hvis det har noe å si). Både mor og søster har den fra morssidens opprinnelsessted, og den er fin, men litt kjedelig. Koster ca 25.000 brukt, og er ganske vanskelig å få tak i pent brukt. Samboer har bunaden fra sitt opprinnelsessted, og hadde jeg kjøpt fra hans så hadde vi matchet. Liker selve bunaden hakket bedre enn den fra morssiden (finere farger osv), og den er litt billigere, ca 16-18.000 pent brukt. Svigerfamilien har alle bunader fra stedet til samboer, men i en annen farge i vesten enn den jeg og mannen ville hatt. Så er spm. Er det innafor å velge den bunaden som er fra mannen min sitt opprinnelsessted, eller er det teit? Er det nok tilknytning til at jeg kan bære denne med stolthet? Ville noen reagert på dette?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #2 Skrevet 27. mars 2023 Hvor er du oppvokst selv da? Hvilken tilknytning har du til morssiden du skriver om? Vanligvis velger man bunad fra stedet man har mest tilknytning.. Men selv har jeg nå bodd lengre på sunnmøre enn i Romsdal så jeg har begge bunadene og tenker det må være helt greit. Men jeg ville syns det var rart om noen kjøpte bunad uten noen tilknytning til dem annet enn at den er pen å se til og matcher partnerens egentlig - men så er det opp til hver hva de vil mene og velge også.. Anonymkode: 619d7...3aa 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #3 Skrevet 27. mars 2023 Velg den du liker best. Jeg har en fra der ene familien stammer fra, og en fra et sted som ligger litt lengre bak i slekta. Vurderer også å bestille en tredje fra et sted jeg har liten tilknytning til. Bunaden fra der jeg er vokst opp kunne jeg aldri tenkt meg. Bare vurder om du fortsatt vil like å bruke bunaden dersom det blir slutt med mannen. Er kjedelig å legge penger i noe, og så føle en avsmak for hva det står for. Anonymkode: ee84b...657 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #4 Skrevet 27. mars 2023 Ja, velg den du vil! Du skal føle deg vel og så klart du kan bære den med stolthet!! Anonymkode: 7e1f9...095
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #5 Skrevet 27. mars 2023 Velg den du har tilknytning til opprinnelsesstedet 😍 Anonymkode: 8431c...390 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #6 Skrevet 27. mars 2023 Jeg personlig ville spurt "åja, så du har bunad fra *navn*, hvor er du oppvokst?" og hadde du svart ett helt annet sted enn der bunaden er ifra, så ville jeg jo reagert? Tradisjonen er at man skal ha bunad fra en plass man har oppvekst/tilknytting. Har du bodd sammen med samboer i 30 år, jaokei. Men ikke etter 2 års samboerskap Anonymkode: c23b4...c7a 10 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #7 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg personlig ville spurt "åja, så du har bunad fra *navn*, hvor er du oppvokst?" og hadde du svart ett helt annet sted enn der bunaden er ifra, så ville jeg jo reagert? Tradisjonen er at man skal ha bunad fra en plass man har oppvekst/tilknytting. Har du bodd sammen med samboer i 30 år, jaokei. Men ikke etter 2 års samboerskap Anonymkode: c23b4...c7a Huff. Ikke si du holder på slik. Slike er bare litt sære. Men sikkert veldig stolt av seg selv når de "tar" noen på dette, selv om de rundt dem humrer litt av oppførselen😅 Anonymkode: ee84b...657 11 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #8 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg personlig ville spurt "åja, så du har bunad fra *navn*, hvor er du oppvokst?" og hadde du svart ett helt annet sted enn der bunaden er ifra, så ville jeg jo reagert? Tradisjonen er at man skal ha bunad fra en plass man har oppvekst/tilknytting. Har du bodd sammen med samboer i 30 år, jaokei. Men ikke etter 2 års samboerskap Anonymkode: c23b4...c7a Jeg derimot ville antatt at personen hadde tilknytning til stedet, i en eller annen form, og ikke brydd meg mer. Noen misliker stedet de kommer fra veldig, og ønsker bryte all tilknytning til det stedet. De bør også få ha bunad uten at noen skal fortelle dem at de har feil... Anonymkode: 2e27f...828 4 2
Gjest EmKay Skrevet 27. mars 2023 #9 Skrevet 27. mars 2023 Altså, jeg har Hardangerbunad, men har aldri bodd i Hardanger. Hele familien min på morssiden har den, og også noen på farssiden. Mormor og morfar og deres slekt er fra østlandet... Men sånn er det nå, hele familien har den, jeg synes den er fin, så da har det blitt naturlig for meg å ha den også. Om du vil ha den fra din mann sin side, så dere som familie kan stille i samlet flokk i lik bunad, så gjør du det. Dere kan starte deres egen tradisjon. Det er ikke lenger å viktig hvor bunaden kommer fra, de fleste har bare en perifer tilknytningen til opprinnelsesstedet til bunaden i dag uansett, om noen i det hele tatt
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #10 Skrevet 27. mars 2023 Tja. Du har jo en tilknytning gjennom mannen du har barn med og vært sammen med i 12 år. Ikke helt etter tradisjonene, men syns det holder sånn personlig. En over nevner du skal tenke på at forhold kan ryke og det da er dumt med hensyn til bunaden. Men da er vel hvilken bunad en har i skapet det minste problemet. Anonymkode: f8ca3...b0e 2 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mars 2023 #11 Skrevet 27. mars 2023 Svigerfamilie er da tilknytning god nok, det. Husk at før i tida tok folk bare det de likte best og satte sammen. At man må ha "tilknytning" til stedet, er noe ganske nytt.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #12 Skrevet 27. mars 2023 EmKay skrev (1 time siden): Altså, jeg har Hardangerbunad, men har aldri bodd i Hardanger. Hele familien min på morssiden har den, og også noen på farssiden. Mormor og morfar og deres slekt er fra østlandet... Men sånn er det nå, hele familien har den, jeg synes den er fin, så da har det blitt naturlig for meg å ha den også. Hæ, det er jo bare rart? Så mange med hardangebunad men ingen med tilknyting til Hardanger? Anonymkode: 97208...272 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #13 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hæ, det er jo bare rart? Så mange med hardangebunad men ingen med tilknyting til Hardanger? Anonymkode: 97208...272 Før var den regnet som en "nasjonalbunad" og var en del av en nasjonsbyggingen, på et vis. Så det er ikke SÅ rart. Hadde vært pussigere med Ørskog bunaden, liksom. Anonymkode: 98666...3bb 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #14 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hæ, det er jo bare rart? Så mange med hardangebunad men ingen med tilknyting til Hardanger? Anonymkode: 97208...272 Hæ? Hvorfor? Mange steder har jo konstruert en bunad i senere tid. Som du sikkert heller ikke anerkjenner. Er det ikke da bedre å holde fast på noe som virkelig er norsk historie og tradisjon? Anonymkode: ee84b...657 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #15 Skrevet 27. mars 2023 Der har da vært ganske vanlig å ha bunad fra (ekte)mannens familie/opprinnelsesland, ofte noe man skaffet eller fikk for å vise tilhørighet til familien man giftet seg inn i. Vet at min tidligere svigermor og mormoren min hadde slike inngiftede bunader. Du velger selvsagt den du liker best, som kler deg best og som du har lyst til å bruke i flere anledninger. Å velge kun basert på slekt dersom man ikke helt liker den i stil, er bare rart, selvom de fleste jo gjør det. Jeg ville ikke risikert å velge et så dyrt plagg uten virkelig å like stilen og hvordan jeg selv ser ut, for å være sikker på at jeg har skikkelig lyst å vise meg fram i den. Anonymkode: 8faee...d9c 2
Nevrosererroser Skrevet 27. mars 2023 #16 Skrevet 27. mars 2023 Jeg mener man bør ha en form for tilknytning til bunaden man velger, fra mitt perspektiv er valgt hjemsted, valgt familie og for den del valgt del av slekta tilknytning i massevis. Hva folk legger i tilknytning er ulikt og heldigvis er det ikke noe reellt bunadspoliti så velg den du tror du vil trives best med. Bunaden min er fra stedet jeg tilbragte mesteparten av oppveksten, søstrene mine har samme bunad men for meg kjennes den desverre helt feil ut så jeg vurderer å sy meg Oslobunad. Det er her jeg har valgt å bosette meg, her fant jeg meg selv, kjærligheten og livet jeg vil ha. Jeg har bodd mange ulike steder i landet og har nær familie fra steder med veldig flotte bunader, Hardanger, nordland og trøndelag blant annet så valget mitt handler ikke bare om hvilken jeg synes er penest men hvilken jeg synes stemmer mest for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #17 Skrevet 27. mars 2023 Megplussto skrev (6 timer siden): Jeg går med tanker om å kjøpe meg en pent brukt bunad. Jeg står mellom valget om en fra der morssiden min er fra, eller fra der samboer er fra (vi har vært sammen i 12 år, har tre barn og skal snart gifte oss hvis det har noe å si). Både mor og søster har den fra morssidens opprinnelsessted, og den er fin, men litt kjedelig. Koster ca 25.000 brukt, og er ganske vanskelig å få tak i pent brukt. Samboer har bunaden fra sitt opprinnelsessted, og hadde jeg kjøpt fra hans så hadde vi matchet. Liker selve bunaden hakket bedre enn den fra morssiden (finere farger osv), og den er litt billigere, ca 16-18.000 pent brukt. Svigerfamilien har alle bunader fra stedet til samboer, men i en annen farge i vesten enn den jeg og mannen ville hatt. Så er spm. Er det innafor å velge den bunaden som er fra mannen min sitt opprinnelsessted, eller er det teit? Er det nok tilknytning til at jeg kan bære denne med stolthet? Ville noen reagert på dette? Ja her kan du velge den du ønsker mest uten at det er feil Anonymkode: 325ce...84c 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #18 Skrevet 27. mars 2023 Jeg vokste opp i Telemark. "Alle" hadde bunad og du skulle ha tilhørighet til stedet bunaden viste, vokste jeg opp med og tenkte det var slik. Nå er jeg over 50 år og har bodd de siste 30 årene i Oslo. Ting endrer seg, verden forandrer seg, og mange mennesker forflytter seg over kommune/fylke/lande grenser. Jeg har selv bare bunader fra mitt fødested. Telemarks bunad og beltestakk, fra der jeg vokste opp men aksepterer 100% at en fra et annet sted velger bunader de liker og ønsker. Så kan vi likevel samsnakke om bunadens historie og være glad at folk ønsker å viderebringe flotte festplagg de liker. Håper om jeg flytter til et annet sted i Norge eller ellers i verden, at folkene setter pris på at jeg ønsker å skaffe meg deres nationaldrakt. Anonymkode: b5ac0...3dd 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #19 Skrevet 27. mars 2023 En bunad er et såpass dyrt antrekk at jeg faktisk synes det er viktig at du velger en du liker og har positive følelser for. Hvis valget står mellom flere ville jeg brydd meg mer om hva jeg liker enn hvilken jeg har aller sterkest geografisk tilknytning til. Jeg har bevisst valgt en folkedrakt fra et område som jeg har fjernere tilknytning til enn hjemstedet, da jeg ikke er så veldig begeistret for bunaden(-e) fra mitt eget område. I mitt tilfelle er det en oldemor som kommer fra stedet folkedrakten kommer fra, og jeg har tilbrakt mye tid i det området det er snakk om. Flere i slekta har valgt bunader og folkedrakter fra dette området. Nå skal jeg kaste stein i glasshus og si mot meg selv, for jeg mener samtidig at det er DU som bør ha tilknytningen til et sted, ikke samboeren/ektefellen din. Du sier ikke noe spesielt om det, men hvis dere ikke bor eller har bodd på/i det stedet hans familie er fra, så blir det litt sært om du velger bunad derfra, synes jeg. Anonymkode: 69e0d...8a5 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #20 Skrevet 27. mars 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Huff. Ikke si du holder på slik. Slike er bare litt sære. Men sikkert veldig stolt av seg selv når de "tar" noen på dette, selv om de rundt dem humrer litt av oppførselen😅 Anonymkode: ee84b...657 Jeg holder også på slik. Ikke for å ta noen men fordi jeg er interessert. Anonymkode: e2d74...cdd 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå