Embla Othea Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 Er det noen som har eksekutive vansker og vil forklare hvordan det påvirker dere i hverdagen?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #2 Skrevet 27. mars 2023 Har problemer med ALT som har med organisering, sortering, filtrering, planlegging og utførelse/gjennomføringsevne..Om det er følge en oppskrift, skrive en akademisk tekst, rydde/vaske hjemme. Tenk etter alt som krever evne til å organisere.... Fikk det forklart en gang med at man har en slags "flygeleder" som på en flyplass, men hos de med eksekutiv fungeringsnedsettelser/evne til selvregulering er flygelederen full. I mitt tilfelle er han full, blind, døv og lam. Typisk eksempel på folk med nedsatt eksekutiv fungering er de med ADHD/ADD og PTSD m.m. Noen redder seg inn ved å bli ekstremt organiserte med timeplan for ALT, andre (som meg) redder seg ish med stålvilje men underfungerer likevel, andre lever i vilt kaos. Anonymkode: 1cc64...57f 1 1
Embla Othea Skrevet 27. mars 2023 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har problemer med ALT som har med organisering, sortering, filtrering, planlegging og utførelse/gjennomføringsevne..Om det er følge en oppskrift, skrive en akademisk tekst, rydde/vaske hjemme. Tenk etter alt som krever evne til å organisere.... Fikk det forklart en gang med at man har en slags "flygeleder" som på en flyplass, men hos de med eksekutiv fungeringsnedsettelser/evne til selvregulering er flygelederen full. I mitt tilfelle er han full, blind, døv og lam. Typisk eksempel på folk med nedsatt eksekutiv fungering er de med ADHD/ADD og PTSD m.m. Noen redder seg inn ved å bli ekstremt organiserte med timeplan for ALT, andre (som meg) redder seg ish med stålvilje men underfungerer likevel, andre lever i vilt kaos. Anonymkode: 1cc64...57f Takk for et informerende svar. 🙂
Majer Skrevet 27. mars 2023 #4 Skrevet 27. mars 2023 Tid og rot. Unngår å rote sånn at jeg slipper å rydde og Unngår å lage avtaler med folk som ikke tåler at jeg blir for sein. Kompenserer heldigvis med grei IQ og hardt arbeid.
Purple_Pixiedust Skrevet 27. mars 2023 #5 Skrevet 27. mars 2023 Jeg vet ikke om jeg har problemer med dette. Når jeg hiver meg rundt for å organisere så klarer jeg det, men jeg får ikke til å holde bolig ryddig og nok ren. Jeg har tvunget inn visse rutiner så det flyter ikke over, men det kommer overhodet ikke naturlig og jeg var helt håpløs da jeg var yngre.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #6 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har problemer med ALT som har med organisering, sortering, filtrering, planlegging og utførelse/gjennomføringsevne..Om det er følge en oppskrift, skrive en akademisk tekst, rydde/vaske hjemme. Tenk etter alt som krever evne til å organisere.... Fikk det forklart en gang med at man har en slags "flygeleder" som på en flyplass, men hos de med eksekutiv fungeringsnedsettelser/evne til selvregulering er flygelederen full. I mitt tilfelle er han full, blind, døv og lam. Typisk eksempel på folk med nedsatt eksekutiv fungering er de med ADHD/ADD og PTSD m.m. Noen redder seg inn ved å bli ekstremt organiserte med timeplan for ALT, andre (som meg) redder seg ish med stålvilje men underfungerer likevel, andre lever i vilt kaos. Anonymkode: 1cc64...57f Alt dette. I tillegg sliter jeg med vurderingsevnen og det å ta initiativ. Mange oppgaver som forventes å være veldig enkle for en voksen krever vannvittig mye, eller er umulig å bare sette i gang med. T.o.m ting jeg har gjort utallige ganger, det automatiseres ikke helt uansett. Å ha ansvar er vrient, ha en lederrolle i det hele tatt. Vanskelig å beregne tid, men sjelden jeg er sen, da jeg kompanserer med å beregne overdrevent god tid (som noen ganger ikke var så god tid som jeg trodde). Alt i alt veldig slitsomt å alltid måtte jobbe beinhardt for middelmådig resultater. Anonymkode: cb97b...721 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #7 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har problemer med ALT som har med organisering, sortering, filtrering, planlegging og utførelse/gjennomføringsevne..Om det er følge en oppskrift, skrive en akademisk tekst, rydde/vaske hjemme. Tenk etter alt som krever evne til å organisere.... Fikk det forklart en gang med at man har en slags "flygeleder" som på en flyplass, men hos de med eksekutiv fungeringsnedsettelser/evne til selvregulering er flygelederen full. I mitt tilfelle er han full, blind, døv og lam. Typisk eksempel på folk med nedsatt eksekutiv fungering er de med ADHD/ADD og PTSD m.m. Noen redder seg inn ved å bli ekstremt organiserte med timeplan for ALT, andre (som meg) redder seg ish med stålvilje men underfungerer likevel, andre lever i vilt kaos. Anonymkode: 1cc64...57f JA! Alt dette! For min del sliter jeg også med å komme i gang med og å gjennomføre prosjekter. Vegrer som en idiot og aner ikke hvorfor engang. Kan lett bruke tre måneder på å ikke greie å komme i gang med noe som viste seg å ta en halvtime når jeg endelig fikk gjort det. Anonymkode: ea975...dbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå