Gå til innhold

«Idiosynkratiske fraser»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger dere i begrepet «idiosynkrasi»? Jeg har lest den «formelle» definisjonen av idiosynkrasi, jfr. et klinisk psykologisk perspektiv på det, men jeg ønsker et «lekmannsperspektiv» på det? Noen som vil på «godt norsk» forklare hva dere legger i begrepet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å sette presise ord på det, fordi det brukes på forskjellige måter i forskjellige sammenhenger (medisin, psykiatri, økonomi osv), men prøver meg på å forenkle det til at det er de tingene som gjør at du skiller deg ut fra "det som er vanlig". 

Anonymkode: 3f466...e44

Skrevet

Jeg googlet og på bloggen aspergerinformator så var det å bruke et språk som for andre betyr noe annet. Å legge sin egen betydning i ord/en setning etc. At det man sier vil bli oppfattet som noe annet enn det en selv mener. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er vanskelig å sette presise ord på det, fordi det brukes på forskjellige måter i forskjellige sammenhenger (medisin, psykiatri, økonomi osv), men prøver meg på å forenkle det til at det er de tingene som gjør at du skiller deg ut fra "det som er vanlig". 

Anonymkode: 3f466...e44

Purple_Pixiedust skrev (55 minutter siden):

Jeg googlet og på bloggen aspergerinformator så var det å bruke et språk som for andre betyr noe annet. Å legge sin egen betydning i ord/en setning etc. At det man sier vil bli oppfattet som noe annet enn det en selv mener. 

Skjønner. Takk for svar!

Gjest Lurven
Skrevet

Er vel ikke så mange som vet hva det betyr. Har du ikke google og sånn

Skrevet
Lurven skrev (10 minutter siden):

Er vel ikke så mange som vet hva det betyr. Har du ikke google og sånn

Joda - men jeg ønsker som sagt et «lekmannsperspektiv» på det - ikke definisjoner fra et klinisk ståsted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...