Embla Othea Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 Hva legger dere i begrepet «idiosynkrasi»? Jeg har lest den «formelle» definisjonen av idiosynkrasi, jfr. et klinisk psykologisk perspektiv på det, men jeg ønsker et «lekmannsperspektiv» på det? Noen som vil på «godt norsk» forklare hva dere legger i begrepet?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #2 Skrevet 27. mars 2023 Jeg synes det er vanskelig å sette presise ord på det, fordi det brukes på forskjellige måter i forskjellige sammenhenger (medisin, psykiatri, økonomi osv), men prøver meg på å forenkle det til at det er de tingene som gjør at du skiller deg ut fra "det som er vanlig". Anonymkode: 3f466...e44
Purple_Pixiedust Skrevet 27. mars 2023 #3 Skrevet 27. mars 2023 Jeg googlet og på bloggen aspergerinformator så var det å bruke et språk som for andre betyr noe annet. Å legge sin egen betydning i ord/en setning etc. At det man sier vil bli oppfattet som noe annet enn det en selv mener.
Embla Othea Skrevet 27. mars 2023 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er vanskelig å sette presise ord på det, fordi det brukes på forskjellige måter i forskjellige sammenhenger (medisin, psykiatri, økonomi osv), men prøver meg på å forenkle det til at det er de tingene som gjør at du skiller deg ut fra "det som er vanlig". Anonymkode: 3f466...e44 Purple_Pixiedust skrev (55 minutter siden): Jeg googlet og på bloggen aspergerinformator så var det å bruke et språk som for andre betyr noe annet. Å legge sin egen betydning i ord/en setning etc. At det man sier vil bli oppfattet som noe annet enn det en selv mener. Skjønner. Takk for svar!
Gjest Lurven Skrevet 27. mars 2023 #5 Skrevet 27. mars 2023 Er vel ikke så mange som vet hva det betyr. Har du ikke google og sånn
Embla Othea Skrevet 27. mars 2023 Forfatter #6 Skrevet 27. mars 2023 Lurven skrev (10 minutter siden): Er vel ikke så mange som vet hva det betyr. Har du ikke google og sånn Joda - men jeg ønsker som sagt et «lekmannsperspektiv» på det - ikke definisjoner fra et klinisk ståsted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå