Mammmmm Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 Hei! For 2 uker siden ble min mamma diagnosert med kreft i tarmen. Hun ligger innlagt på et sykehus ca. 2.5time unna hvor vi bor. Ting er fortsatt veldig usikkert og vi vet ikke så mye om veien videre enda eller progonser. Vi er alle veldig lei oss og triste og pappa er helt knust. Jeg har søkt velferdspermisjon frå jobben for å være samen med mamma og pappa. Denne fekk jeg avslag på og sjefen er lite samerbeidsvillig. Jeg har tatt kontalt med forbunet jeg er organisert i for å forhøre meg om rettigheter. Og venter på svar. Så min spørsmål; kan jeg sykemelde meg for å ta vare på mamma/pappa. Jeg er jo ikke "syk", men jeg sover lite, spiser lite og bekymere meg mye. Jeg gråter mye og knekker fort samen. Jeg jobber i barnehage, så har ikke en jobb hvor jeg kan trekke meg unna... Jeg er en person som aldri er syk eller sykemeldt, så det føles litt feil. Men noen som har erfaring eller noen andre gode ideer? 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #2 Skrevet 27. mars 2023 Da jeg var i samme situasjon tok jeg litt ferie akkurat da ting skjedde. Jobbet så som normalt med unntak av dødsdagen og dagen etter. Og fikk også velferdspermisjon to dager i forbindelse med begravelse. Men dialog med arbeidsgiver er viktig. Det var stor fleksibilitet når det kom til hjemmekontor (reisekontor), og at jeg flekset mandag/fredag og heller jobbet inn igjen. Ser dette ikke er like lett i barnehage. Har dessverre ingen råd ut over at det er slik livet innimellom er. Anonymkode: cbf4e...07e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #3 Skrevet 27. mars 2023 Du kan bli sykemeldt for "sorg" eller lignende. Men det må du nesten snakke med lege om. Det å være "lei seg" er ingen grunn til å bli sykemeldt for dessverre.. Selv om mange forstår godt at man ikke fungerer. Om ikke sjefen er samarbeidsvillig, så kan du kanskje revurdere den stillingen i fremtiden. Alternativt er ferie. Selv om det suger å ta ut ferien sin på slikt. Jeg fikk sykemelding av kreftlegen til faren min, husker ikke hva det sto som grunn. Og ble på nytt sykemeldt av fastlegen min etter at faren min døde av nyrekreft. Da av "utmattelse" sto det vel. Anonymkode: 844e4...5f1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #4 Skrevet 27. mars 2023 Du kan få sykmelding på bakgrunn av diagnosen P02, "psykisk ubalanse situasjonsbetinget". Selv fikk jeg sykmelding på dagen da mamma ble innlagt med hjerneblødning, og både fastlege og arbeidsgiver hadde full forståelse for situasjonen. Anonymkode: d2a68...f8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå