Gå til innhold

Spørsmål til deg som går på ADHD-medisin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk nylig diagnosen og er under utprøving av medisin. Jeg har nå prøvd ritalin og Aduvanz. Men jeg sliter med søvn og matinntak på begge to. Jeg konsentrer meg bedre på begge to, men mister helt matlyst og går gjerne en hel dag uten mat. Jeg sliter og med søvnen med mindre jeg tart det veldig tidlig på dagen, slik at det "går ut" til jeg skal legge meg.

Noen andre som opplever dette og har råd/tips?

Anonymkode: d6f3f...d19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker også Aduvanz. Det er lettere å jobbe og planlegge, og jeg blir mindre sliten av min egen indre støy fra hodet.
Jeg spiser mindre, fordi jeg glemmer å spise, men mat er godt når jeg bare får satt meg ned. Har begynt å sette på alarmer når jeg skal spise, og da går det bedre. Tar det som en jobb, og legger det også inn i jobbkalenderen.
Søvn har ikke vært vanskelig for min del, selv om jeg nok våkner litt for tidlig.

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (På 27.3.2023 den 11.08):

Bruker også Aduvanz. Det er lettere å jobbe og planlegge, og jeg blir mindre sliten av min egen indre støy fra hodet.
Jeg spiser mindre, fordi jeg glemmer å spise, men mat er godt når jeg bare får satt meg ned. Har begynt å sette på alarmer når jeg skal spise, og da går det bedre. Tar det som en jobb, og legger det også inn i jobbkalenderen.
Søvn har ikke vært vanskelig for min del, selv om jeg nok våkner litt for tidlig.

Så du blir ikke mer våken av aduvanz? Jeg sliter veldig med å sovne på de..

Anonymkode: d6f3f...d19

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går også på aduvanz. Spiser frokost før jeg tar den om morran, setter på alarm på lusnj. Tar ikke så stor dose, så den er ute av systemet til middag og jeg spiser middag som normalt og sovner til normal tid. Hvor stor dose har du? Kan det være en mulighet å gå ned?

Anonymkode: 7c469...c11

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn som går på ritalin og samme utfordringer som deg og tror dette er ganske vanlig. 

Før han tar medisiner så spiser han en stor og god frokost. På skolen har han med yoghurt eller noe annet godt. Men han tar kun medisiner en gang i løpet av dagen, så han har god apetitt etter skolen. Men kanskje du kan sette på en alarm som påminner deg å spise? Og da kanskje noe med litt kalorier i? 

På kvelden tar han melatonin for å klare å sovne. 

Anonymkode: dd3a6...4df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan også glemme å spise på aduvanz. Men jeg lager jo mat til barna, så jeg får alltid spist likevel. Litt mindre enn før, men det har jeg bare godt av da jeg er litt overvektig. Jeg sover bedre på ritalin og aduvanz enn uten, så der har jeg ingen tips. Det ordnet faktisk søvnproblemene mine å begynne på medisin. Men kanskje prøve å gå litt ned i dose som noen nevner? Eller be om å få prøve attentin, som går raskere ut av kroppen (tror jeg?). 

Anonymkode: f4bae...1e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...