AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 Hun er 15. Hun får verken pass eller bankid, pga far elsker å være vanskelig. Hun har ikke samvær med far, fordi hun nekter. Mor har ikke orket å ta kampen, fordi hun vet hun ikke får det til. Og har ikke økonomi til rettsak. Hva er egentlig oddsen for 15 åringen? Anonymkode: d5fb2...a62
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #2 Skrevet 27. mars 2023 Hun kan nok ikke få til å fjerne hans foreldreansvar, men mor kan søke om å få han fjernet som en av hennes verges. Man sender søknad til sivilombudsmannen. Legg ved dokumentasjon på hans motvilje også henvis til §18, 3 ledd i vergemålsloven Sitat § 18.Forholdet mellom vergene Hvis en av vergene ikke kan ivareta den mindreåriges interesser for en viss tid eller i visse saker, kan statsforvalteren bestemme at den andre vergen skal ha oppgaven som verge alene. Dette er en mye lettere og koster kun energi. Anonymkode: d6617...38f 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #3 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hun kan nok ikke få til å fjerne hans foreldreansvar, men mor kan søke om å få han fjernet som en av hennes verges. Man sender søknad til sivilombudsmannen. Legg ved dokumentasjon på hans motvilje også henvis til §18, 3 ledd i vergemålsloven Dette er en mye lettere og koster kun energi. Anonymkode: d6617...38f Må far skrive under på noe? Da er det uansett dødfødt… Anonymkode: d5fb2...a62
Andro Skrevet 27. mars 2023 #4 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må far skrive under på noe? Da er det uansett dødfødt… Nei, dette er for de tilfellene der en av foreldrene "ikke virker". Det er et godt råd. Din datter kan skrive selv hvordan han er, og hvordan det hindrer henne, og bekreft hennes utsagn. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #5 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Må far skrive under på noe? Da er det uansett dødfødt… Anonymkode: d5fb2...a62 Nei. Ikke noe. Anonymkode: d6617...38f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #6 Skrevet 27. mars 2023 Om de fatter et vedtak om at han ikke lenger er verge for henne, så er mors signatur nok for både pass og bankid og bankkontoer. Her hvor jeg er har de også kort behandlingstid, kun 2 mnd. Det var politet som tipset meg. Anonymkode: d6617...38f 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #8 Skrevet 27. mars 2023 Det som er viktig, er at det sendes inn dokumentasjon på hans uvilje. Han ikke svarer på telefon, mail, meldinger etc, eller at han skriver at han nekter å signere. Anonymkode: d6617...38f 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #9 Skrevet 27. mars 2023 Fighter83 skrev (1 minutt siden): Mekling på familievernkontoret? De har ingen myndighet. Han kan si hva som helst der, men trenger ikke å følge opp. Han trenger ikke å møte en gang. Anonymkode: d6617...38f 5 1
Fighter83 Skrevet 27. mars 2023 #10 Skrevet 27. mars 2023 Hvis han ikke møter opp til mekling engang så blir det vel å få fratatt han en del av vergeansvaret han skal ha da. Men burde barnevernet kobles inn for å tvinge han til å forholde seg til barnet sitt ang dette? 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #11 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun er 15. Hun får verken pass eller bankid, pga far elsker å være vanskelig. Hun har ikke samvær med far, fordi hun nekter. Mor har ikke orket å ta kampen, fordi hun vet hun ikke får det til. Og har ikke økonomi til rettsak. Hva er egentlig oddsen for 15 åringen? Anonymkode: d5fb2...a62 Høres ut som denne 15 åringen kan se fram til hun blir 18 år. Politiet kan være behjelpelige slik at hun får utstedt pass likevel. Anonymkode: 857ef...fa6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #12 Skrevet 27. mars 2023 Det er ingenting å gjøre her. Hvis han ikke vil si i fra foreldreansvaret er det kun retten som kan ta det fra han. Kun 3 år til Anonymkode: c4094...159
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #13 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ingenting å gjøre her. Hvis han ikke vil si i fra foreldreansvaret er det kun retten som kan ta det fra han. Kun 3 år til Anonymkode: c4094...159 Kun tre år med henne ja. Men hun har en lillesøster også. Som har åtte år igjen med vanskelig far… Anonymkode: d5fb2...a62 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #14 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kun tre år med henne ja. Men hun har en lillesøster også. Som har åtte år igjen med vanskelig far… Anonymkode: d5fb2...a62 Spm. Var det du som valgte å gå fra han? Isåfall så høres det ut som stoltheten hans er såret. Med å være vrang og vanskelig kan det , så utrolig det høres ut, være hans måte å få deg tilbake på. (Ja jeg forstår at det for deg har helt motsatt effekt, og at du avskyr han enda mer). Jeg hadde, som jeg nevnte lenger opp, tatt kontakt med politi angående passet. Du og datter kan søke selv, så må han gi svar innel 2 uker. Har han ikke gjort det, så utsteder de passet likevel. Lykke til 🩷 Anonymkode: 857ef...fa6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #15 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde, som jeg nevnte lenger opp, tatt kontakt med politi angående passet. Du og datter kan søke selv, så må han gi svar innel 2 uker. Har han ikke gjort det, så utsteder de passet likevel. Lykke til 🩷 Anonymkode: 857ef...fa6 Det er kun dersom man har bestilt billetter. Da kan man få et pass som er gyldig i reisens periode. Men kun innen eu og eøs. Anonymkode: d6617...38f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #16 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kun tre år med henne ja. Men hun har en lillesøster også. Som har åtte år igjen med vanskelig far… Anonymkode: d5fb2...a62 Vergemålsloven er den letteste veien. Å gå via retten er tungvint, vanskelig og dyrt. Anonymkode: d6617...38f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #17 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spm. Var det du som valgte å gå fra han? Isåfall så høres det ut som stoltheten hans er såret. Med å være vrang og vanskelig kan det , så utrolig det høres ut, være hans måte å få deg tilbake på. (Ja jeg forstår at det for deg har helt motsatt effekt, og at du avskyr han enda mer). Jeg hadde, som jeg nevnte lenger opp, tatt kontakt med politi angående passet. Du og datter kan søke selv, så må han gi svar innel 2 uker. Har han ikke gjort det, så utsteder de passet likevel. Lykke til 🩷 Anonymkode: 857ef...fa6 Nei det var han som gikk, mange år siden nå. Han fikk seg ny dame et år etter. Jeg kan høre med politiet. Anonymkode: d5fb2...a62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå