Gå til innhold

Til dere med leddgikt, hvordan startet det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt noen søvnløse netter nå der jeg har bekymret meg for leddgikt. Fordi fingrene og håndleddene verker,og fordi man ligger våken på natta tenker man jo mørke tanker...jeg ser ikke om leddene er hovne, og burde man ha tilsvarende smerter i tærne?

Anonymkode: 4f381...844

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde riktignok barneleddgikt, men det startet med en påvist betennelsestilstand.

Så utviklet dette seg.

Jeg hadde smerter, og hovnet opp - fikk vann i knærne. Kjempevondt å gå opp trapper, leddene var helt stive. 

Og ofte mildere feber. 

Det var en helt særegen type smerte egentlig, ble veldig påvirket av aktivitet som innebar å bruke de ledd/den kroppsdelen (for meg knær). 

Anonymkode: 66bc9...7a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min leddgikt startet kun i håndleddene.

Hvis du faktisk har leddgikt, hadde jeg anbefalt det å gå fort til legen og få utredning, slik at du kan starte på bremsemedisin, så det ikke går så langt at det begynner å ødelegge ledd. 

Anonymkode: e4532...080

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn fikk nettopp påvist spondylitt artritt. Det begynte med en vond tå som ble hoven. Fikk beskjed om å bruke Pinex, det hjalp ikke så han ble satt på Vimovo som heller ikke hjalp. Samtidig begynte kneet å hovne opp og det ble vondere enn tåa og da ble han henvist til sykehuset som satte diagnosen. De har tømt leddene for væske, tatt røntgen og ct pluss dna test som viste at han har genet for å arve artritt.

Anonymkode: 64729...d70

• Liker 1
Skrevet

Det startet med et hovent kne. Dro på legevakt, som tappet kneet for væske og ut fra fargen på den antydet de leddgikt. Kom raskt til utredning og fikk diagnosen psoriasis artritt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sitt litt , av og på, med smerter i håndleddet i noen år, og hadde hatt akutte betennelser i en skulder noen ganger, hadde også en periode med smerter i nakken. Ikke noe jeg tenkte noe over egentlig. Så ble jeg gravid og kort tid etter fødsel var jeg helt "ødelagt". Jeg måtte ofte ha hjelp til bleieskift og løfting pga smerter i armene og hendene, og etterhvert var jeg så stiv, og hadde så vondt i knærne at jeg nesten ikke kunne gå. Jeg tok blodprøve hos lege og fikk raskt påvist leddgikt. 

Anonymkode: 4d733...9c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok blodprøve for ca ti år siden for å utelukke leddgikt, pga vonde knær, den var negativ, kan resultatet endre seg?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har hatt noen søvnløse netter nå der jeg har bekymret meg for leddgikt. Fordi fingrene og håndleddene verker,og fordi man ligger våken på natta tenker man jo mørke tanker...jeg ser ikke om leddene er hovne, og burde man ha tilsvarende smerter i tærne?

Jeg kan ikke si om jeg har det ennå, jeg har vært til ultralyd uten funn. 

Jeg ble også bekymret da kroppen stivnet om natten, hendene verket, det var vondt å komme i gang på morgenen. Jeg så ikke hevelse de første 2 årene med dette. Jeg ser noe hevelse nå, men det er ikke mye utfra antall steder på kroppen som gjør vondt. 

Jeg måtte tilslutt ta ut sykemelding da jeg ikke hadde sjans til å jobbe som før. Sterke smerter gjorde meg fort sliten. Etter et par mnd i sykemelding har jeg ikke hatt samme typer smerter. Det jeg ennå merker er en sliten kropp, mindre styrke i kroppen, 4 ledd hovner noe opp - men kun på kveldstid. 

Jeg skal snart videre til mr for å se om det kan komme fra ryggen. Jeg har i perioder fått påvist betennelse i kroppen av større område (bekken.) 

Det kan være muskler, sener, betennelse, utbrenthet. Det er hva jeg har fått beskjed om hittil.

Jeg har vært hos betanien, hos nevrolog, hos volvat, flere legetimer. Det eneste som mangler for å finne ut hva som er galt med meg er å sjekke sener, nerver og mr. 

Det kan være så mye annet enn leddgikt har jeg lært. 

Anonymkode: 34574...a09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tok blodprøve for ca ti år siden for å utelukke leddgikt, pga vonde knær, den var negativ, kan resultatet endre seg?

Ts

Mange får ikke positiv test før etter 10 år med smerter. Så er det forskjellige typer leddgikt, noen slår aldri ut på blodprøver. Men da vil de se det med ultralyd eller mr. 

Anonymkode: 34574...a09

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i mange år slitt med smerter i knær, pga vekt og jobb belastning. Hofta mi har også vært vondt men forklarer det med at det kommer av feilbelastning av kne og vekt, pluss anspenthet, har også en skulder som krangler, men skylder den også på anspenthet.  Men stivhet i fingre og håndledd, kan det også skyldes anspenthet? Kjenner jeg gruer meg for å sette igang utredning for leddgikt, både fordi jeg er redd positivt svar, men også for å sette igang masse styr for ingenting

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanskelig å få mr eller ultralyd for å diagnostisere leddgikt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...