AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #21 Skrevet 27. mars 2023 Kjente. Hun hadde der svært grisete hjemme. Søppel rundt huset. Sånn type bare kastet ut av hvinduet. Søppelsekker rett ned trappa til kjeller som stinket i mot deg når vi kom inn, ikke mulig å finne en ren og ryddig flekk i sofaen. En fyr hjalp henne å bli litt bedre på hygiene. Ver ikke hvor varig det ble, da vi mistet kontakten Anonymkode: b6538...e39 1
Gjest takinova Skrevet 27. mars 2023 #22 Skrevet 27. mars 2023 Ja, har en kompis som ikke kan bo alene. Han klarer verken å holde det ryddig eller betale regningene sine. Men håndverker er han ironisk nok.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #23 Skrevet 27. mars 2023 Jobber med psykisk utviklingshemmede og hjelper de til å kunne bo alene. Så kjenner mange med lav boevne. De fremstår akkurat som de er utad, like forskjellig som alle andre. Anonymkode: 100ae...494 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #24 Skrevet 27. mars 2023 Samboeren min. Hadde det ikke vært for «masinga» mi, lurer jeg på om ting hadde blitt gjort. Må be han gjøre ting, og må alltid spørre om han har husket å betale regninger.. Ellers virker han grei. Folk flest vet at han surrer og kan fremstå litt barnslig innimellom, men han er sjef på jobben sin så. 🤷🏻♀️ Han funker jo ellers, bare ikke på hjemmebane. Anonymkode: a1eb9...406 1
Sofie Maria Skrevet 27. mars 2023 #25 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å ha lav boevne er vel ikke å ha det møkkete og rotete, men ikke være i stand til å betale regninger, overholde ordensregler, få ordnet med bytte av vindu hvis det er knust, forårsake brann etc Anonymkode: f75b5...f81 alt du nevner der tilhører kategorien ja , i tilegg til rot 👍🏻
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #26 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har naboer som er veldig rotete. Fyller fellesgangen i blokka med skrot og rot, avlagte møbler på terassen etc. Rot overalt. Ikke er det fint, og heller ikke hygienisk. En nabo kom til meg på lillejulaften og hinta sterkt om at han ville ha leiligheten vaska. Jeg hadde virkelig ikke tid til å hjelpe. Han får ikke vasket selv, og folk som vasker en gang hver fjortende dag, vasker ikke, sier han. De bare tørker såvidt over. Neste bolig blir enebolig. Andre sitt rot orker jeg bare ikke. Anonymkode: 9a7c4...71c Er nok mye sannhet i dette, dessverre. Vet flere eldre og syke med kommunal hjelp som har det utrivelig skittent hjemme Her i kommunen får de ‘vasking’ bare hver tredje uke. Har selv sett det, vært på besøk hos noen da vaskehjelpen kom. Det var stort sett tørrmopp midt på gulvene. Og ei vasketue rundt alt som måtte stå på kjøkkenbenken eller vasken. De løfter ingenting. De vasket ikke dusjen. Og de vasket ikke under kjøkkenbordet, fordi stolene ikke var løftet opp, snudd og hengt på bordkanten. Som personen var alt for syk til. Og det betaler de dyrt for Anonymkode: 10703...037 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #27 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei jeg syns synd på han men jeg kan ikke vaske andres leiligheter. Anonymkode: 9a7c4...71c Hvorfor "kan" du ikke det. Tenk om det var deg på andre siden. Litt for deg kan gjøre mye for andre. "synes synd på, men kan ikke ofre 30 minutter av mitt liv for å gjøre andres liv betydelig bedre..." Herregud.... Anonymkode: 54998...e97 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #28 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 13.45): Er nok mye sannhet i dette, dessverre. Vet flere eldre og syke med kommunal hjelp som har det utrivelig skittent hjemme Her i kommunen får de ‘vasking’ bare hver tredje uke. Har selv sett det, vært på besøk hos noen da vaskehjelpen kom. Det var stort sett tørrmopp midt på gulvene. Og ei vasketue rundt alt som måtte stå på kjøkkenbenken eller vasken. De løfter ingenting. De vasket ikke dusjen. Og de vasket ikke under kjøkkenbordet, fordi stolene ikke var løftet opp, snudd og hengt på bordkanten. Som personen var alt for syk til. Og det betaler de dyrt for Anonymkode: 10703...037 Min tante har noen fra hjemmetjenesten innom for å vaske en gang i måneden. Det varierer veldig hvor godt de vasker. Med noen kan man knapt merke at noen har vært innom, mens andre sørger for at det blir gjort rent, og tar hensyn til at hun slett ikke er i stand til å rydde vekk og løfte unna absolutt alt før de kommer. Anonymkode: 790e1...68e 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #29 Skrevet 28. mars 2023 Jeg har en bror med lav boevne. Det går mest på hygiene og rot, men han har også alvorlige problemer med døgnrytme. Han har autisme. Foreløpig bor han med foreldrene våre, mens de prøver å lære ham å klare seg selv. Han klarer nå å holde seg selv og klærne sine rene, og klarer stort sett å rydde til vaskehjelpen kommer. Han kommer aldri til å klare seg uten at noen andre vasker, ihvertfall i vanskelige perioder. Anonymkode: 20f08...acd
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #30 Skrevet 28. mars 2023 Sofie Maria skrev (På 27.3.2023 den 13.26): Det forstår jeg ! Jeg mente mer tidspunktet han spurte på 😉 Lille julaften er en viktig familiedag/kose dag for meg🥰 Kanskje må man stresse litt med gaver eller siste matkjøp, men ikke bruke dagen å vaske ! Noen er ensomme og alene. Ja, her er lillejulaften (og julaften/jula) familiekos og ro. Jeg vet ikke hvorfor lillejulaften. Men jeg syns at de som trenger hjelp med vask, burde fått ordentlig vaskedame en gang i uka som vasket grundig og ordentlig. Ikke bare tørrmopp. Anonymkode: 9a7c4...71c 1
Sofie Maria Skrevet 28. mars 2023 #31 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Noen er ensomme og alene. Ja, her er lillejulaften (og julaften/jula) familiekos og ro. Jeg vet ikke hvorfor lillejulaften. Men jeg syns at de som trenger hjelp med vask, burde fått ordentlig vaskedame en gang i uka som vasket grundig og ordentlig. Ikke bare tørrmopp. Anonymkode: 9a7c4...71c helt enig ! Nå vet ikke jg åssen posisjon/liv din nabo har, men hvis personen er veldig sårbar så bør han vel kunne søke kommunen om hjelp ? ❤️ Aner ikke åssen reglene er på det der- har vært inne på tanken å spørre selv, men tviler de sier ja siden jg er ung ! 🙄 Funderer på hva de gjør med typ tangerudbakken, har de folk som kommer å vasker? 🧐
Hannah80 Skrevet 28. mars 2023 #32 Skrevet 28. mars 2023 Sofie Maria skrev (2 minutter siden): helt enig ! Nå vet ikke jg åssen posisjon/liv din nabo har, men hvis personen er veldig sårbar så bør han vel kunne søke kommunen om hjelp ? ❤️ Aner ikke åssen reglene er på det der- har vært inne på tanken å spørre selv, men tviler de sier ja siden jg er ung ! 🙄 Funderer på hva de gjør med typ tangerudbakken, har de folk som kommer å vasker? 🧐 Er vel som regel de ansatte som vasker. Sammen med de som bor der, hvis de er i stand til det:)
Sofie Maria Skrevet 28. mars 2023 #33 Skrevet 28. mars 2023 Hannah80 skrev (Akkurat nå): Er vel som regel de ansatte som vasker. Sammen med de som bor der, hvis de er i stand til det:) hmm, det kan vel hende ja. mener du de vasker eks benken/ små oppgaver hvis dem klarer det også vasker de ansatte resten ? 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #34 Skrevet 28. mars 2023 Ett familiemedlem. Rot og skitt i mengder. Gryter og tallerkener ble skylt, ikke vasket. Utenfor lå det ødelagte leker, tørkestativ, hyllene til oppvaskmaskinen. Inne, ungene hadde tepper for vinduene som hang på halv åtte, lærte ikke å rydde eller ha på klærne som normalt (hang halveis på), klutvask besto i våtservietter i stua (med besøk tilstede). Bv var inne men hvorfor de ikke tok tak i familien er det ingen som har skjønt. Barna fullførte ikke vgs og livet dems er preget av mangelfull innsikt i ganske mye. Anonymkode: 3bd32...a01
Hannah80 Skrevet 28. mars 2023 #35 Skrevet 28. mars 2023 Sofie Maria skrev (Akkurat nå): hmm, det kan vel hende ja. mener du de vasker eks benken/ små oppgaver hvis dem klarer det også vasker de ansatte resten ? 🤷♀️ Nettopp:) Har selv jobbet med psykisk utviklingshemmede. Det ble mye vasking på meg de årene, for å si det slik:) Noen klarer masse selv. Mens andre igjen har nok med å bære ut søppelposen fra rommet sitt:)
Blåjojo Skrevet 28. mars 2023 #36 Skrevet 28. mars 2023 Har en god venn med adhd. Han har lav boevne. Men klarer seg godt nok til at han kan bo alene. Har også "friske" venner som har like lav boevne som han.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #38 Skrevet 28. mars 2023 Var hjemme hos en bekjent av familien, for å levere noe. Mannen er høyt utdannet og oppegående, men ble syk for mange år siden. Og da tydelig deprimert av hjemmesittingen. Gav opp å holde det fint. Huset var helt jævlig. Dog ikke rotete. Bare møkkete. Jeg sa jeg kunne vaske for han. Han ville egentlig ikke ha besøk, og ville ikke ha meg inn heller. Men jeg insisterte. Skrubbet ned hele huset. Og dro dit hver 14 dag etter det for å holde det fint. Gjorde alt fra gardinvask, teppevask, og skrubb av vegger og tak. Livskvaliteten hans ble mye bedre, og han fikk mye mer besøk av familie og gamle kjente. Anonymkode: 77470...716 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #39 Skrevet 28. mars 2023 Sofie Maria skrev (På 27.3.2023 den 13.26): Det forstår jeg ! Jeg mente mer tidspunktet han spurte på 😉 Lille julaften er en viktig familiedag/kose dag for meg🥰 Kanskje må man stresse litt med gaver eller siste matkjøp, men ikke bruke dagen å vaske ! Hadde heller hjulpet en nabo vaske ned leiligheten enn å "kose meg". Jula er vel bedre om man gir til de som trenger det. Anonymkode: 77470...716 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #40 Skrevet 28. mars 2023 Ikke NÅ, men da jeg var student besøkte jeg flere stuentkollektivter som var motbydelige. Anonymkode: 5b3a2...517
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå