Gå til innhold

Kjenner du noen med lav boevne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som har det konstant rotete og grisete hjemme? Hvordan virker disse personene ellers?

Anonymkode: 6e751...cda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men han er død nå. Den dårlige boevnen skyldtes tidligere og langvarig alkoholmisbruk og to slag.

Anonymkode: f75b5...f81

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Har naboer som er veldig rotete. Fyller fellesgangen i blokka med skrot og rot, avlagte møbler på terassen etc. Rot overalt. Ikke er det fint, og heller ikke hygienisk.

En nabo kom til meg på lillejulaften og hinta sterkt om at han ville ha leiligheten vaska. Jeg hadde virkelig ikke tid til å hjelpe. Han får ikke vasket selv, og folk som vasker en gang hver fjortende dag, vasker ikke, sier han. De bare tørker såvidt over.

Neste bolig blir enebolig. Andre sitt rot orker jeg bare ikke. 

Anonymkode: 9a7c4...71c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men han er død nå. Den dårlige boevnen skyldtes tidligere og langvarig alkoholmisbruk og to slag.

Når jeg snakket med ham snakket jeg slik jeg ville gjort som en støttekontakt eller til noen med lettere psykisk utviklingshemming.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, samboeren min. Huset ser riktig nok ikke slik ut fordi jeg ordner opp, men når jeg har hatt lenger sykdomsperioder eller vært gravid etc, så har han ikke klart å gjøre annet enn å rydde inn og ut av oppvaskmaskinen og å vaske sitt eget tøy. 

Han er flink i jobben og fremstår som veldig normal ellers, men er en person som aldri snakker om dype ting. Vi er for øvrig på vei mot brudd pga hans levesett og måte å kommunisere på.

Anonymkode: 5fd85...051

• Liker 2
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, min far.

Jeg tror han er på autismespekter eller noe i den duren. 

Han var fast bruker av lette rusmidler, men igjen tror jeg dette kom som resultat av behov for å stilne div angst/indre uro osv. 

Anonymkode: 73c15...b88

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har naboer som er veldig rotete. Fyller fellesgangen i blokka med skrot og rot, avlagte møbler på terassen etc. Rot overalt. Ikke er det fint, og heller ikke hygienisk.

En nabo kom til meg på lillejulaften og hinta sterkt om at han ville ha leiligheten vaska. Jeg hadde virkelig ikke tid til å hjelpe. Han får ikke vasket selv, og folk som vasker en gang hver fjortende dag, vasker ikke, sier han. De bare tørker såvidt over.

Neste bolig blir enebolig. Andre sitt rot orker jeg bare ikke. 

lille julaften faktisk- en liten tøffing han naboen din. Hadde fått seg en på trynet fra meg hihi 🤪 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som har det konstant rotete og grisete hjemme? Hvordan virker disse personene ellers?

Anonymkode: 6e751...cda

jupp meg selv🙄 årsak depresjon og adhd 😉

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lav boevne. Har det ikke skittent, men rotete. Har sterk ADD . Fremstår nokså normal og relativt oppegående, tror jeg. Har utdanning og hadde nokså krevende jobb. 

Anonymkode: 6149c...7f0

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja faren min. Han har veldig liten evne til å kaste, rydde og vaske. Men det går greit fordi han bor med moren min som er mye flinkere, og jeg som er minimalist hjelper de å holde orden i huset.

Anonymkode: 58cad...a3b

AnonymBruker
Skrevet

Å ha lav boevne er vel ikke å ha det møkkete og rotete, men ikke være i stand til å betale regninger, overholde ordensregler, få ordnet med bytte av vindu hvis det er knust, forårsake brann etc 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Å ha lav boevne er vel ikke å ha det møkkete og rotete, men ikke være i stand til å betale regninger, overholde ordensregler, få ordnet med bytte av vindu hvis det er knust, forårsake brann etc 

Er det det det betyr? Jeg trodde det gikk på hvor strøkent/ordentlig man har det hjemme?

• Liker 1
Skrevet

Lav boevne er egentlig et vidt begrep, men det går på å kunne ivareta seg selv i dagliglivet.
Dere har rett begge over her; det går på både ting som å betale regninger, se etter boligen og å holde orden i egne ting, som å vaske, lage mat, ha rene klær og kunne kaste søpla. Noen svikter på alle områder, mens andre kan være flinke på bare deler av det.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke kalle det lav boevne å ha det rotete/skittent hjemme.

Jeg er en sånn fyr som ikke evner å se møkk eller rot. Det hoper seg opp i ukesvis før jeg tar et skippertak. Foretrekker det, det tar mindre tid enn å rydde litt og litt. Hvor rent og ryddig det er rundt meg har ingenting å si for min velvære.

Anonymkode: a2525...727

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Sofie Maria skrev (2 timer siden):

lille julaften faktisk- en liten tøffing han naboen din. Hadde fått seg en på trynet fra meg hihi 🤪 

Nei jeg syns synd på han men jeg kan ikke vaske andres leiligheter. 

• Hjerte 4
Skrevet

Meg selv 😬

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja eller så møkkete at det er skadelig.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det det det betyr? Jeg trodde det gikk på hvor strøkent/ordentlig man har det hjemme?

Det betyr at man i så fall har det så rotete og skittent at det er helsefarlig eller at boligen blir ødelagt og må renoveres eller rives når personen flytter.

Anonymkode: 13ada...7a8

AnonymBruker
Skrevet

Meg selv. Mange år siden. Var psykisk syk og enorm angst gjorde at det å gå, røre seg i det heletatt, i hverdagen hjemme var vanskelig. Jeg var så selvdestruktiv i tankene at de hele tiden måtte overvåkes så jeg ikke plutselig skadet meg selv mentalt eller fysisk. Og det gjorde jeg best ved å sitte stille. Å gå på do eller reise meg for å hente noe var en stor fare for da kunne jeg miste kontroll. Så å overleve var å sitte stille. En vasset i greier og kunne nesten ikke se gulvet noe sted.

Merkelig nok, når jeg var ute innimellom virket jeg nok ganske normal. Det er en sterk kraft i meg jeg ikke kan styre og det er å holde maska. Jeg klarte ikke legge den ned selv om jeg ville og det gjorde jeg ikke fikk nok hjelp. Så når jeg prøvde betro meg til noen så de rart på meg og sa: "sjelden jeg møter noen så fornuftig som deg." Men en dag tok jeg med en venninne hjem. På hennes forslag brukte vi timer på å grave frem kjøkkenet. Hun kastet og vasket. Jeg drepte hordene av bananfluer- Henne så jeg aldri igjen ha ha. Men snilt da.

Anonymkode: b41c3...9cb

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nei jeg syns synd på han men jeg kan ikke vaske andres leiligheter. 

Det forstår jeg ! Jeg mente mer tidspunktet han spurte på 😉 Lille julaften er en viktig familiedag/kose dag for meg🥰 Kanskje må man stresse litt med gaver eller siste matkjøp, men ikke bruke dagen å vaske ! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

ja eller så møkkete at det er skadelig.

Det betyr at man i så fall har det så rotete og skittent at det er helsefarlig eller at boligen blir ødelagt og må renoveres eller rives når personen flytter.

Anonymkode: 13ada...7a8

nei, behøver ikke å bety det!  Man kan ha et rotete og lite organisert hjem uten at det er fylt med søppel fra gulv til tak -finnes en mellomting.

slik jg tolker det er en person med lav boevne en person som ikke opprettholder standarden til vanlig måte å bo av ulike årsaker - dette kan være rot, psykiske problemer (disse 2 henger jo ofte sammen !) eller rus. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...