Gå til innhold

Får alle 1. eller 2. Valget sitt ved søknad om barnehage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I Oslo når man søker før 1. Mars og har rett på plass fra august?

Står man kan klage dersom man ikke får 1. Eller 2. Valget, så det betyr vel at de aller fleste vil får plass hos en av disse?

Anonymkode: e1923...d98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg søkte 5 barnehager i Oslo i 2020 og vi fikk ingen av de 5 vi søkte på, og ble derfor bare tildelt en barnehage. Heldigvis mange barnehager i området rundt der vi bor, så ble ikke så alt for lang reisevei likevel, men uansett irriterende.

Anonymkode: 0b3e8...ff9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vet om mange som ikke har fått noen av bhg på lista.

Anonymkode: ee8ca...425

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk tredjeplass og det var ikke i Oslo engang. Sjeleglad for at vi godtok, viste seg å være en super barnehage med nydelige ansatte 😊

Anonymkode: dce30...ff9

• Liker 1
Skrevet

Kommer veldig an på hvordan barnehagedekningen er i din kommune. I 2011 da jeg søkte fikk jeg verken 1. eller 2. ønsket mitt. Var ikke mulig å sette på flere ønsker i søknaden, så da jeg fikk tildeling av plass fikk jeg plass i en helt annen barnehage jeg aldri hadde hørt om.

Nå i år er det nytt barn, og jeg var spent. Ryktene skulle ha det til at dekningen nå var god, og det skulle mye til å få verken 1. eller 2. ønsket sitt. Det stemte heldigvis, for både jeg og hele barselklubben min fikk 1. ønsket sitt.

Så svaret på spørsmålet ditt varierer altså fra kommune til kommune, og fra år til år.

Ved en evnt. klage så regner jeg med at man må komme med klare overveiende grunner til at dere må få plass på 1. eller 2. ønsket. Vi klagde i 2011, men den ble ikke tatt til følge. Det var rett og slett ikke plasser igjen i noen av de to barnehagene, og vi hadde ikke tungtveiende årsaker til å bli prioritert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk femtevalget👍

Anonymkode: 0bd52...689

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor sprengt det er i bydelen du har søkt. Vi fikk femtevalget (bydel Østensjø). Du kan stå på venteliste på 1 eller 2 valget, men det har som regel lite for seg å klage, er det fullt så er det fullt. De prøver å gi flest mulig ønsket plass, men det er mange barn som skal fordeles. 

Anonymkode: e52c8...0b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kommer an på hvor sprengt det er i bydelen du har søkt. Vi fikk femtevalget (bydel Østensjø). Du kan stå på venteliste på 1 eller 2 valget, men det har som regel lite for seg å klage, er det fullt så er det fullt. De prøver å gi flest mulig ønsket plass, men det er mange barn som skal fordeles. 

Hvis man vil stå på venteliste, legger man inn ny søknad da? Med mulighet for kun to alternativer? Eller hvordan fungerer det hvis man kun kan stå på venteliste på 1. og 2. Valget?

AnonymBruker
Skrevet

Har du krav på plass, så vil du etterhvert få et eller annet tilbud. Men kommunen gjør sitt når du får tilbud. Du har hverken krav på 1. eller 2. ønske (ikke engang 3., 4. eller 5., men jo flere ønsker, jo høyere sannsynlighet for at du får et av ønskene, fremfor vilkårlig plass).

Når du før tilbud om plass, så kan du takke ja, og samtidig ønske å stå på venteliste for høyere ønske.

Anonymkode: 65062...328

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du krav på plass, så vil du etterhvert få et eller annet tilbud. Men kommunen gjør sitt når du får tilbud. Du har hverken krav på 1. eller 2. ønske (ikke engang 3., 4. eller 5., men jo flere ønsker, jo høyere sannsynlighet for at du får et av ønskene, fremfor vilkårlig plass).

Når du før tilbud om plass, så kan du takke ja, og samtidig ønske å stå på venteliste for høyere ønske.

Anonymkode: 65062...328

Jeg takket ja, fikk tilbud om 2. Valget, men fikk ingen forespørsel om å stå på venteliste på 1. valget. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg takket ja, fikk tilbud om 2. Valget, men fikk ingen forespørsel om å stå på venteliste på 1. valget. 

Mener det står på hjemmesiden til Oslo kommune at man takker ja,venter et par dager til det er behandlet, for så å sende ny søknad med de barnehagene man ønsker å stå på venteliste.

AnonymBruker
Skrevet

Her fikk vi 1.valget i år. Barnehagen våre skal starte i, var den med flest søkere i år, så jeg ble positivt overrasket over at de fikk plass siden begge to allerede går i en barnehage. Vi bytter fordi vi har flyttet, og dette er barnehagen som ligger nærmest hjemmet vårt og i skolekretsen vår :) barnehagen hadde 40 søkere, under halvparten fikk plass 😅 

Anonymkode: 0d934...5e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis man vil stå på venteliste, legger man inn ny søknad da? Med mulighet for kun to alternativer? Eller hvordan fungerer det hvis man kun kan stå på venteliste på 1. og 2. Valget?

Står nok fremgangsmåte på det på Oslo kommune sin nettside vil jeg tro. Men husk ihvertfall å takke ja til den plassen du får, så ikke du står uten plass. 

AnonymBruker
Skrevet

Ene naboen vår fikk ikke noen av ønskene da de søkte plass til lillebror nå, men de fikk 1. ønsket med storesøster året før.

Ville ikke bekymret meg så mye for om man får noen av ønskene sine eller ikke. Vi søkte i gruppe 1 utenom hovedopptaket og fikk tilbud om plass i en barnehage vi ikke hadde på lista fordi det var den som hadde ledig plass først. Hadde satt opp en barnehage et godt stykke unna på 5. plass i stedet for denne fordi vi hadde hørt en del dårlig ting om den, men det viste seg å være helt riktig barnehage for oss likevel. :) 

Anonymkode: d92ba...a9a

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk fjerde valget i suppleringsopptak. Veldig rart å skulle kunne klage om man ikke fikk topp to, hvorfor ha flere plasser da.

Vi var også eneste i barselgruppen som fikk noen på listen vår 

Anonymkode: 8b0db...5f2

AnonymBruker
Skrevet

Nå leste jeg forskriften og slik jeg leser det gjelder plass i barnehage 1 og 2 kun ved særskilt opptak. Går du innunder det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her fikk vi 1.valget i år. Barnehagen våre skal starte i, var den med flest søkere i år, så jeg ble positivt overrasket over at de fikk plass siden begge to allerede går i en barnehage. Vi bytter fordi vi har flyttet, og dette er barnehagen som ligger nærmest hjemmet vårt og i skolekretsen vår :) barnehagen hadde 40 søkere, under halvparten fikk plass 😅 

Anonymkode: 0d934...5e3

De som har søkt om bytte blir tildelt plasser først, det er forklaringen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå leste jeg forskriften og slik jeg leser det gjelder plass i barnehage 1 og 2 kun ved særskilt opptak. Går du innunder det?

Går under øvrige barn med lovfestet plass fra august. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...