AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 Bare lurer litt. Er det standard prosedyre å teste en kvinne med brystkreft for brca1 og brca2 dersom hun er under 60 år. Tas denne undersøkelsen i så fall ved tidlige undersøkelser eller senere i forløpet. Anonymkode: 872dc...14d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #2 Skrevet 28. mars 2023 Nei, det er ikke standard prosedyre, og uansett om det skal testes må du aktivt samtykke til det. Dette pga at det er litt strikse regler omkring gentesting. Jeg fikk brystkreft mens jeg var i førtiårene, og allerede i forbindelse med at jeg fikk diagnosen ble jeg spurt om det var noen i familien som hadde/hadde hatt bryst- eller eggstokkreft. I mitt tilfelle var det ingen krefttilfeller, og sannsynligheten var liten for at det var arvelig. I mitt tilfelle var det i alle fall slik at jeg ba om gentesten selv. Jeg var forøvrig, som forventet, ikke bærer av genet. Likevel synes jeg det var bedre å vite enn å ikke vite. For de som har høyere sannsynlighet for BRCA-genene vil det trolig være mer oppmerksomhet omkring gentesting. Anonymkode: e9eb7...47e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå