Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i matbutikk og har i den forbindelse anonyme medarbeiderundersøkelser et par ganger i året (mulig flere).

Men er denne undersøkelsen så anonym som ledere skal ha den til? Denne skal svares på fra mobilen.

Vi har fått sms fra sjefen om at vi må si ifra når undersøkelsen er tatt, og da faller hvertfall litt av anonymiteten bort, føler jeg. 
Der jeg jobber så er folk fryktelig dårlig med å ta sånne undersøkelser, så om 5 tar testen og alle sier ifra til lederen så vet jo hun mer enn hun burde…?

Anonymkode: 3530e...421

Skrevet

Du trenger jo ikke å si ifra sekundet du har levert fra deg svarene på undersøkelsen da?

Gi det en dag eller tre? 

Også er det noe med at om det bare er tre stykker som svarer, så ja, da er det noe enklere å finne ut hvem det er. Men prater ikke dere ansatte sammen? Prater dere ikke om at undersøkelsen må svares på? Spesielt for folk som ikke er fornøyd, eller har vanskeligheter med ledelsen etc. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
anon01 skrev (1 minutt siden):

Du trenger jo ikke å si ifra sekundet du har levert fra deg svarene på undersøkelsen da?

Gi det en dag eller tre? 

Også er det noe med at om det bare er tre stykker som svarer, så ja, da er det noe enklere å finne ut hvem det er. Men prater ikke dere ansatte sammen? Prater dere ikke om at undersøkelsen må svares på? Spesielt for folk som ikke er fornøyd, eller har vanskeligheter med ledelsen etc. 

Jeg sa ifra den dagen jeg fikk sms om «minner om undersøkelsen bla bla bla» at jeg hadde tatt den.

Jeg har prøvd å snakke med de andre om viktigheten av den, men jobber med en del folk som er livredde for å ta opp noe med sjefen i tilfelle dårlig stemning. De går heller rundt og er irriterte enn å ta opp ting. 

Jeg er vel stort sett den eneste som tar disse «vanskelige» samtalene med sjefen 🤷🏼‍♀️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er vel stort sett den eneste som tar disse «vanskelige» samtalene med sjefen 🤷🏼‍♀️

Kjenner meg igjen i den 😂 

AnonymBruker
Skrevet

Det er trolig gitt informasjon i e-post eller på intranett om undersøkelsen. 

Gjennomføres den av et annet selskap? I så fall har jo ikke sjefen din innsyn, men får en rapport på sin avdeling når fristen er ute. Som oftest får h*n ikke noen rapport før han har et minimum (5-10) respondenter. 

Anonymkode: 8021b...6a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal jo ikke være nødvendig å si fra at man har tatt undersøkelsen, resultatene får de vel når man trykker send. Hvor anonymt det blir kommer nok mye an på hvor mange ansatte det er, og om det er en undersøkelse med kommentarfelt. Noen kommentarer er ganske lett gjenkjennelig. Og hvis man er få, så blir det jo fort sånn at om man identifiserer noen vet man også hvem de andre er. Jeg jobbet en gang et sted hvor man skulle spesifisere både hvilket team man jobbet i og funksjon, og da var det enkelte som lett kunne identifiseres bare ut fra det. "Team A, kvinne, 56 år, resepsjonist". 

Anonymkode: 1880e...982

AnonymBruker
Skrevet

Om det er ting jeg vil ha endret med min jobbsituasjon, om jeg mener lønnen er for lav, eller ser meg om etter noe annet, så vet ledelsen allerede det. Så ser ikke det store problemet? 

Anonymkode: bd937...97f

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg jobbet en gang et sted hvor man skulle spesifisere både hvilket team man jobbet i og funksjon, og da var det enkelte som lett kunne identifiseres bare ut fra det. "Team A, kvinne, 56 år, resepsjonist". 

Jeg har vært ute for det samme, og da tenker jeg at man må være smart i måten man svarer på, og ikke nødvendigvis svarer på alt. Om man jobber på en avdeling med 3 stk på, så kan det være lurt å snakke med sine medarbeidere og høre hva de tenker. Men det er jo selvsagt opp til hver enkelt om de ønsker å legge igjen identifiserbar info eller ikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skal jo ikke være nødvendig å si fra at man har tatt undersøkelsen, resultatene får de vel når man trykker send. Hvor anonymt det blir kommer nok mye an på hvor mange ansatte det er, og om det er en undersøkelse med kommentarfelt. Noen kommentarer er ganske lett gjenkjennelig. Og hvis man er få, så blir det jo fort sånn at om man identifiserer noen vet man også hvem de andre er. Jeg jobbet en gang et sted hvor man skulle spesifisere både hvilket team man jobbet i og funksjon, og da var det enkelte som lett kunne identifiseres bare ut fra det. "Team A, kvinne, 56 år, resepsjonist". 

Anonymkode: 1880e...982

Det er fordi selskapet som leverer undersøkelser kan gi rapport på avdelingen, men også en rapport på alle medarbeidere i hele selskapet som jobber med x. Eller en rapport for selskapet som viser hvor fornøyd de ulike aldersintervallene er. Eller rapport på om kvinner er mer fornøyd enn menn i selskapet. 

Anonymkode: 8021b...6a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om det er ting jeg vil ha endret med min jobbsituasjon, om jeg mener lønnen er for lav, eller ser meg om etter noe annet, så vet ledelsen allerede det. Så ser ikke det store problemet? 

Dette var en medarbeiderundersøkelse om sjefen. 

Skrevet

Å gi beskjed at du har tatt undersøkelsen skulle ikke være nødvendig. Man har vanligvis ikke _plikt_ til å svare, så ledelsen vil dermed egentlig bare kunne oppfordre til å svare. Hvis de ber om at du gir beskjed når du har svart, vil jo anonymiteten kunne bli utfordret - i alle fall hvis lederen har direkte tilgang til svarene. Det tenker jeg du kan ta opp med vekommende - at om det skal være anonymt så kan han ikke forvente å få beskjed hver gang hver enkelt har svart.

Ellers er jo dette med anonymitet vanskelig hvis man er få, eller må svare på ting som er identifiserende. Men igjen; da bør det være mulig å gi denne tilbakemeldingen til ledelsen - at det faktisk ikke oppleves anonymt, og at svarene nødvendigvis kan bli påvirket av det. 

På min arbeidsplass får vi ved slike undersøkelser ikke rapport per enhet dersom enheten har færre en fem ansatte - eller man uansett har færre en fem svar. Nettopp fordi da er det for lett å identifisere hvem som har svart hva. Min enhet er under fem ansatte, så når vi skal se på våre resultater får vi svarene for avdelingen samlet (ca 25 stk tipper jeg). Enhet man jobber i er da ikke synlig i resultatene man får presenert.

Skrevet

At det er en så liten andel av de ansatte som velger å svare på en medarbeiderundersøkelse, tyder på at dette er en veldig dårlig fungerende arbeidsplass. På tide å vurdere å få litt orden?

Hvis dere ikke er fagorganisert og har tillitsvalgte, bør dere vurdere det.

Hvis dere er flere enn 20 ansatte, kan dere kreve at det opprettes et arbeidsmiljøutvalg. Er dere flere enn 50 ansatte, SKAL det være et arbeidsmiljøutvalg. AMU er en gruppe med like mange representanter fra både arbeidsgiver- og arbeidstaker-siden og er regulert i Arbeidsmiljøloven. AMIL-undersøkelser er en typisk oppgave og et godt verktøy for AMU.

§ 7-2.Arbeidsmiljøutvalgets oppgaver

(1) Arbeidsmiljøutvalget skal virke for gjennomføring av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd.

(2) Arbeidsmiljøutvalget skal behandle:
a. spørsmål som angår bedriftshelsetjeneste og den interne vernetjeneste,
b. spørsmål om opplæring, instruksjon og opplysningsvirksomhet i virksomheten, som har betydning for arbeidsmiljøet,
c. planer som krever Arbeidstilsynets samtykke i henhold til § 18-9,
d. andre planer som kan få vesentlig betydning for arbeidsmiljøet, så som planer om byggearbeider, innkjøp av maskiner, rasjonalisering, arbeidsprosesser, og forebyggende vernetiltak,
e. etablering og vedlikehold av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, jf. § 3-1,
f. helse- og velferdsmessige spørsmål knyttet til arbeidstidsordninger.

(3) Utvalget kan også behandle spørsmål om arbeidstakere med redusert arbeidsevne, jf. § 4-6.

(4) Utvalget skal gjennomgå alle rapporter om yrkessykdommer, arbeidsulykker og tilløp til ulykker, søke å finne årsaken til ulykken eller sykdommen, og se til at arbeidsgiveren treffer tiltak for å hindre gjentakelse. Utvalget skal i alminnelighet ha adgang til Arbeidstilsynets og politiets etterforskningsdokumenter. Når utvalget finner det nødvendig, kan det vedta at undersøkelser skal foretas av sakkyndige eller granskingskommisjon som utvalget oppnevner. Arbeidsgiveren kan uten ugrunnet opphold forelegge vedtaket for Arbeidstilsynet til avgjørelse. Utvalget skal gjennomgå alle rapporter om yrkeshygieniske undersøkelser og måleresultater. Før utvalget behandler rapporter som nevnt i dette ledd, skal medisinske opplysninger av personlig karakter tas ut av rapportene, med mindre den opplysningen gjelder, samtykker i at de legges fram for utvalget.

(5) Hvis arbeidsmiljøutvalget finner det påkrevet for å verne arbeidstakernes liv eller helse, kan utvalget vedta at arbeidsgiveren skal gjennomføre konkrete tiltak til utbedring av arbeidsmiljøet, innenfor rammen av bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne lov. For å klarlegge om det foreligger helsefare, kan utvalget også vedta at arbeidsgiveren skal utføre målinger eller undersøkelser av arbeidsmiljøet. Utvalget skal sette en tidsfrist for gjennomføringen av vedtaket. Hvis arbeidsgiveren ikke finner å kunne gjennomføre utvalgets vedtak, skal spørsmålet uten ugrunnet opphold forelegges for Arbeidstilsynet til avgjørelse.

(6) Arbeidsmiljøutvalget skal hvert år avgi rapport om sin virksomhet til virksomhetens styrende organer og arbeidstakernes organisasjoner. Direktoratet for arbeidstilsynet kan gi nærmere regler om årsrapportens innhold og utforming.
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dette var en medarbeiderundersøkelse om sjefen. 

Så to ganger i året sender sjefen ut en medarbeiderundersøkelse som handler om hva dere synes om h*n som sjef? Og så vil h*n ha skriftlig bekreftelse på at alle har svart. 

Det er sykt. 

Medarbeider undersøkelser pleier å handle om trivsel på arbeidsplassen, ønske om å bytte jobb, hvilke goder som betyr noe for deg, og alt slikt, for at ledelsen skal sikre at ansatte er fornøyde, leverer bra, og blir værende. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så to ganger i året sender sjefen ut en medarbeiderundersøkelse som handler om hva dere synes om h*n som sjef? Og så vil h*n ha skriftlig bekreftelse på at alle har svart. 

Det er sykt. 

Medarbeider undersøkelser pleier å handle om trivsel på arbeidsplassen, ønske om å bytte jobb, hvilke goder som betyr noe for deg, og alt slikt, for at ledelsen skal sikre at ansatte er fornøyde, leverer bra, og blir værende. 

Dette er en undersøkelse som alle ansatte i samme butikkjede får over hele Norge. Denne gangen var det om sjefen, og før har det vært om trivsel generelt.

Jeg ser ingen problem med en undersøkelse what so ever, men stussa mer over anonymiteten hvis sjefen skal ha beskjed når undersøkelsen er tatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er en undersøkelse som alle ansatte i samme butikkjede får over hele Norge. Denne gangen var det om sjefen, og før har det vært om trivsel generelt.

Jeg ser ingen problem med en undersøkelse what so ever, men stussa mer over anonymiteten hvis sjefen skal ha beskjed når undersøkelsen er tatt.

Hvorfor i alle dager føler du da for å presisere hva slags undersøkelse det var akkurat denne gangen i ditt forrige innlegg? 

Du virker generelt mer opptatt av å kverulere og krangle, enn å debattere. Jeg tror ikke sjefen trenger en undersøkelse for å vite det. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du virker generelt mer opptatt av å kverulere og krangle, enn å debattere. Jeg tror ikke sjefen trenger en undersøkelse for å vite det. 

It takes one to know one 😘

Kverulere? Hvor har jeg kverulert? Hvor har jeg krangla?

En medarbeiderundersøkelse om lederen er vanlig i den type jobb jeg har. På samme måte som vi får medarbeidersamtale med lederen flere ganger i året. Den samtalen handler da om egen trivsel, hva man ser for seg framover, kunne man tenkt seg verv, andre ansvarsområder, fler ansvarsområder osv. Undersøkelsen nå går på hvordan vi syns lederen er. Tar h*n vare på de ansatte, blir vi pusha, empati, er h*n klar i retningslinjer, blir vi kurset nok, involverer lederen oss nok sånn at vi blir motivert til å gjøre en bedre jobb, opptatt av å få til et godt samarbeid mellom ansatte osv

Jeg har ingenting uoppgjort med sjefen min, da hun vet nøyaktig hvor hun har meg, og hun vet at jeg ikke er redd for å gi beskjed hvis det skulle være noe, og både hun og jeg tåler både kritikk og konstruktiv kritikk. 

Det jeg stussa i var hvor anonym denne undersøkelsen var/er når de som har svart må si ifra når det er gjennomført. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

It takes one to know one 😘

Kverulere? Hvor har jeg kverulert? Hvor har jeg krangla?

En medarbeiderundersøkelse om lederen er vanlig i den type jobb jeg har. På samme måte som vi får medarbeidersamtale med lederen flere ganger i året. Den samtalen handler da om egen trivsel, hva man ser for seg framover, kunne man tenkt seg verv, andre ansvarsområder, fler ansvarsområder osv. Undersøkelsen nå går på hvordan vi syns lederen er. Tar h*n vare på de ansatte, blir vi pusha, empati, er h*n klar i retningslinjer, blir vi kurset nok, involverer lederen oss nok sånn at vi blir motivert til å gjøre en bedre jobb, opptatt av å få til et godt samarbeid mellom ansatte osv

Jeg har ingenting uoppgjort med sjefen min, da hun vet nøyaktig hvor hun har meg, og hun vet at jeg ikke er redd for å gi beskjed hvis det skulle være noe, og både hun og jeg tåler både kritikk og konstruktiv kritikk. 

Det jeg stussa i var hvor anonym denne undersøkelsen var/er når de som har svart må si ifra når det er gjennomført

Hvis sjefen har tilgang til svarene i sanntid, eller kan se tidspunkt for innlevering, vil anonymiteten bli brutt hvis alle skal gi beskjed idet de har svart. Da kan man jo enkelt se hvem som har svart, ettersom hun da har tidspunkt for besvarelse i undersøkelse og tidspunkt for når du meldte ifra. Sjefen har sikkert lyst til å få 100% besvarelser og prøver på den måten å få oversikt, men det er etter mitt syn ugreit hvis undersøkelsen skal være anonym.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Splittbinders skrev (2 minutter siden):

Hvis sjefen har tilgang til svarene i sanntid, eller kan se tidspunkt for innlevering, vil anonymiteten bli brutt hvis alle skal gi beskjed idet de har svart. Da kan man jo enkelt se hvem som har svart, ettersom hun da har tidspunkt for besvarelse i undersøkelse og tidspunkt for når du meldte ifra. Sjefen har sikkert lyst til å få 100% besvarelser og prøver på den måten å få oversikt, men det er etter mitt syn ugreit hvis undersøkelsen skal være anonym.

Hun vet hvertfall hvor mange som har svart, men så mye mer enn det vet jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går muligens ut i fra at dette er Kiwi sin medarbeiderundersøkelse, har nettopp svart angående min egen leder på denne. Ledelsen har ikke tilgang på svarene før en spesiell dato, du trenger ikke svare på om du har svart på den eller ikke om de spør deg. 

Jeg er ikke så happy med min sjef, og svarer dønn ærlig i undersøkelsen i forhold til hva som kan forbedres osv, og tenker at det får han bare tåle, men jeg prøver å ikke skrive så det er veldig gjenkjennelig for det er sikkert ikke så vanskelig å skjønne hvem som skriver hva.

Hos oss går også leder gjennom dette sammen med sin leder igjen, så er ikke spesielt bekymret

Anonymkode: 9dbcc...47e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv i kommunen er ikke slike undersøkelser hemmelige.

Jeg har opplevd at ledere går inn og henter ut enkeltansatte fra de såkalte «anonyme» undersøkelsene.

Det ble ikke gjort for å være ufin mot den ansatte, men jeg ble overrasket over hvor lett ledere kunne hente ut info om ansatte.

Anonymkode: 1613e...063

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...