AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 Jeg har flere diagnoser som gjør at jeg har svært dårlig eksekutiv funksjon-nivå. Lever i rot (men IKKE skitt!). Er konstant overveldet og handlingslammet. Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg ut av dette. Har spart litt penger og sett på profesjonelle "organizers" men spørs hvor langt pengene rekker. Har hørt man kan søke om praktisk bistand fra det offentlige. Hvordan går man frem for å oppnå dette? Anonymkode: 79fb3...d7d
Purple_Pixiedust Skrevet 27. mars 2023 #2 Skrevet 27. mars 2023 Er det psykiatri? Da kan du søke deg inn i psykisk helse og rus. De kan hjelpe deg med å komme i gang med huslige gjøremål. Det skal finnes søknadsskjema på kommunens hjemmeside. Evt kan fastlegen kanskje henvise deg.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #3 Skrevet 27. mars 2023 Det er psykiatri i den forstand at jeg har div diagnoser. Men jeg er ikke I noe apparat eller behandlingsopplegg el lign. Er trygda, men jobber innimellom og har barn. Anonymkode: 79fb3...d7d
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #4 Skrevet 27. mars 2023 Ring kommunen å hør. Jeg har jobbet i hjemmetjenesten og vært med på slikt før. Anonymkode: 5b411...719
Snublefot62 Skrevet 27. mars 2023 #5 Skrevet 27. mars 2023 En "profesjonell" organisator vil sannsynligvis kun være kortvarig og de har sjeldent noen kompetanse innen psykiatri eller utfordringer knyttet til ulike diagnoser. Altså står du på bar bakke så snart de har gått ut døra, bare med mindre penger og mange kasser merket med hva innholdet skulle vært. I tillegg vil det være vanskelig å finne en god en her i Norge da det hverken krever formell utdannelse eller er en beskyttet tittel. Altså kan hvem som helst kalle seg det (og de som gjør det er ofte hvem som helst og). Skal man gå etter de som tilbyr best rabatt hos Staples/Lyreco? Jeg ville begynt med å snakke med fastlege. Og gjerne bedt om henvisning videre til spesialister innen de ulike diagnosene om du ikke allerede er i et behandlingsforløp der, og kanskje og psykolog eller utredning for andre utfordringer. Et spørsmål du kan stille fastlegen er om du har rett på/mulighet for koordinator hos kommunen. Dette har du krav på når du har langvarig behov for helsetjenester med behov for koordinering mellom ulike spesialister/etater. Dette for å unngå at man faller mellom ulike stoler og har utfordringer som ikke blir plukket opp. Har du hjemmetjeneste? Da bør kanskje de og kunne komme med noen råd/anbefalinger. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #6 Skrevet 27. mars 2023 59 minutter siden, Snublefot62 said: En "profesjonell" organisator vil sannsynligvis kun være kortvarig og de har sjeldent noen kompetanse innen psykiatri eller utfordringer knyttet til ulike diagnoser. Altså står du på bar bakke så snart de har gått ut døra, bare med mindre penger og mange kasser merket med hva innholdet skulle vært. I tillegg vil det være vanskelig å finne en god en her i Norge da det hverken krever formell utdannelse eller er en beskyttet tittel. Altså kan hvem som helst kalle seg det (og de som gjør det er ofte hvem som helst og). Skal man gå etter de som tilbyr best rabatt hos Staples/Lyreco? Jeg ville begynt med å snakke med fastlege. Og gjerne bedt om henvisning videre til spesialister innen de ulike diagnosene om du ikke allerede er i et behandlingsforløp der, og kanskje og psykolog eller utredning for andre utfordringer. Et spørsmål du kan stille fastlegen er om du har rett på/mulighet for koordinator hos kommunen. Dette har du krav på når du har langvarig behov for helsetjenester med behov for koordinering mellom ulike spesialister/etater. Dette for å unngå at man faller mellom ulike stoler og har utfordringer som ikke blir plukket opp. Har du hjemmetjeneste? Da bør kanskje de og kunne komme med noen råd/anbefalinger. Jeg er på sett og vis regnet som ferdigbehandlet med en kronisk tilstand som gir sterke eksekutiv funksjons-nedsettelse, dvs den delen av hjernen som organiserer og strukturer livet er sterkt ødelagt. Dette er godt dokumentert. Har aldri hatt med hverken hjemmetjenesten eller booppfølging el lign å gjøre. Er ikke så lenge siden jeg jobba og var nokså ressurssterk person....Nå bor jeg i et evig rot som jeg ikke klarer å organisere. Barna lider på sett og vis under dette da det er for rotete til å ha besøk annet enn for våre nærmeste venner. Anonymkode: 79fb3...d7d
Snublefot62 Skrevet 27. mars 2023 #7 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er på sett og vis regnet som ferdigbehandlet med en kronisk tilstand som gir sterke eksekutiv funksjons-nedsettelse, dvs den delen av hjernen som organiserer og strukturer livet er sterkt ødelagt. Dette er godt dokumentert. Har aldri hatt med hverken hjemmetjenesten eller booppfølging el lign å gjøre. Er ikke så lenge siden jeg jobba og var nokså ressurssterk person....Nå bor jeg i et evig rot som jeg ikke klarer å organisere. Barna lider på sett og vis under dette da det er for rotete til å ha besøk annet enn for våre nærmeste venner. Anonymkode: 79fb3...d7d Men hva sier behandler eller fastlege nå da? Du må være tydelig på hvordan du har det og hvordan du opplever det nå, så du enten kan få videre behandling der du var (altså du er ikke ferdig) eller så må du henvises videre (så du får annen behandling etterpå). 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #8 Skrevet 27. mars 2023 55 minutter siden, Snublefot62 said: Men hva sier behandler eller fastlege nå da? Du må være tydelig på hvordan du har det og hvordan du opplever det nå, så du enten kan få videre behandling der du var (altså du er ikke ferdig) eller så må du henvises videre (så du får annen behandling etterpå). Har aldri snakket med fastlegen om det. Snakket mye om det da jeg var i behandling for div diagnoser, men ble utskrevet som godt nok fungerende. Må sies at mange med tilsvarende diagnoser bor i omsorgsbolig o.lign, så jeg var liksom ressursterk som bodde i egen bolig og tok utdanning og fikk meg jobb. Men med flere barn er jeg blitt verre, rent praktisk. Må understreke at barna er glade og veltilpassede. Er mye med andre ute eller på besøk, men det er akkurat hjemmelivet, det evige organiseringen av hjemmelivet som jeg rett og slett ikke mestrer. Anonymkode: 79fb3...d7d
Andro Skrevet 27. mars 2023 #9 Skrevet 27. mars 2023 Du kan søke om praktisk bistand fra kommunen i tråd med Helse- og omsorgslovens § 3-2 pkt. 6 a. https://lovdata.no/lov/2011-06-24-30/§3-2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #10 Skrevet 27. mars 2023 17 minutter siden, Andro said: Du kan søke om praktisk bistand fra kommunen i tråd med Helse- og omsorgslovens § 3-2 pkt. 6 a. https://lovdata.no/lov/2011-06-24-30/§3-2 Burde jeg snakke med legen om dette først? Eller sender jeg søknad selv? Anonymkode: 79fb3...d7d
Andro Skrevet 27. mars 2023 #11 Skrevet 27. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Burde jeg snakke med legen om dette først? Eller sender jeg søknad selv? Anonymkode: 79fb3...d7d Vanligvis finnes det mulighet for å krysse av for at saksbehandler kan innhente dokumentasjon fra legen selv. Sjekk på kommunens hjemmeside om det ligger søknadsskjema der, eller om du skal ta kontakt med vedkommende som jobber med tildeling av tjenester. Endret 27. mars 2023 av Andro 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #12 Skrevet 27. mars 2023 1 hour ago, Andro said: Vanligvis finnes det mulighet for å krysse av for at saksbehandler kan innhente dokumentasjon fra legen selv. Sjekk på kommunens hjemmeside om det ligger søknadsskjema der, eller om du skal ta kontakt med vedkommende som jobber med tildeling av tjenester. Ok, takk for info 🙂 Anonymkode: 79fb3...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #13 Skrevet 27. mars 2023 Det er ganske vanlig at psykiatriske sykepleiere eller vernepleiere i kommunen hjelper med å lage lister, ukeplan, dagsplan, husarbeidslister o.l. Kontakt lavterskel psykiatritilbudet i din kommune. Anonymkode: a0884...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #14 Skrevet 27. mars 2023 Du skal kunne ta kontakt med kommunen selv, også innhenter de nødvendig info fra lege - du underskriver samtykkeskjema. Her bare ringte jeg, fortalte litt kort, og fikk hjemmebesøk fra omsorgskontoret ganske raskt. Men i noen kommuner kan det være du må krangle litt mer. Det kan være lurt å snakke med fastlegen først. Fastlegen bør jo vite at du nå sliter hjemme. Om din kommune er kranglete, eller du synes det er vanskelig å forklare, eller kam føles litt sårbart om de kommer flere på hjemmebesøk og du er bare deg - be legen om å være med på møtet. Der kan være lurt, så din skade/sykdom/tilstand blir forklart dem ordentlig helt fra starten. Men ja - du kan få hjelp fra kommunen med dette Det finnes også endel hjelpemidler som kan være til hjelp, sånn etterhvert når ting er ordnet og litt system på greier. Avhengig av hva du sliter med. Så kan være lurt å bestille time hos ergoterapaut også - også en kommunal tjeneste som er gratis. Ofte litt venting på. Anonymkode: 46b5d...b8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå