Gå til innhold

Dårligere immunforsvar etter pandemien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fire vaksinedoser, tar influensavaksine vært år, og har aldri hatt verken covid eller influensa. Har heller ikke vært forkjølt på det jeg kan huske. Men så er jeg også nøye med håndhygienen, dvs vasker hender eller spriter så ofte det behøves. Får jeg ikke vasket/spritet tar jeg meg ikke i ansiktet. Brukte munnbind over alt hvor det var mye folk under pandemien, gjør det fremdeles på overfylte tog og busser og når jeg tar fly. 

Anonymkode: a1fb2...528

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har opplevd det helt motsatte. Før pandemien så var jeg syk 3-4 ganger i året og hanglet lenge etterpå. I løpet av disse årene med pandemi og fokus på håndhygiene og smittetiltak så har jeg kun hatt én forkjølelse som varte i to dager. 

Er sosial, har reist på ferie, og er i full jobb, men det er mye større forståelse for å holde seg hjemme når man er syk. Det forventes faktisk, i hvert fall der hvor jeg jobber. Og da jeg var forkjølet i høst så hadde jeg hjemmekontor. Da kom jeg meg sannsynligvis mye raskere enn tidligere hvor jeg følte meg presset til å stille på jobb selv om jeg hanglet. Som ble en vond sirkel hvor man også smittet andre. 

Barn trenger gjerne å bli utsatt for enkelte virus og bakterier for å bygge et sterkt immunforsvar, men voksne gjør det ikke! Det er helt motsatt - jo mer sykdom, jo svakere rustet blir man.

Anonymkode: c7926...ae7

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Neida. Jeg bare poengterte at dårlig immunforsvar ikke er en offisielt godkjent indikasjon på D-vitaminmangel som leger kan bruke.

Og gjengen som har høyt D-vitaminnivå på grunn av underliggende sykdommer, de vet det, så de tar ikke D-vitamintilskudd. Problemet du peker på er ikke-eksisterende. Det finnes ikke i virkeligheten. Ifølge Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Mattilsynet finnes det ikke dokumenterte tilfeller av D-vitaminforgiftning på grunn av D-vitamintilskudd i Norge. Jeg spurte dem og fikk klare svar. 

Uansett sier Helsedirektoratet i sin anbefaling at daglige doser D-vitamintilskudd på inntil 100 mikrogram er trygt for ALLE over 11 år. Dosen vil aldri gi mer enn normalt D-vitaminnivå. Det er derfor Helsedirektoratet kaller det "trygg øvre dose". Når Helsedirektoratet sier det, kan vi stole på det. 

De sier også at det aldri er observert negative helseeffekter av daglige D-vitamindoser på 250 mikrogram, så vi kan regne med at sikkerhetsmarginen er solid.

Innenfor direktoratets grense på 100 mikrogram vitamin D som trygg daglig dose, er det helt unødvendig å teste D-vitaminnivå før inntak av tilskudd. Og legg merke til at det er Helsedirektoratet som sier det, ikke jeg.

Når du anbefaler testing før trygge tilskudd, går du mot direktoratets anbefaling og oppfordrer til unødvendig belastning av helsevesenet. 

På side 9 i denne rapporten står Helsedirektoratets definisjon av UL (øvre trygge dose) og NOAEL (øvre dose uten observerte negative helseeffekter) for D-vitamin:

Vitamin D i Norge – Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status (3).pdf 1.39 MB · 4 Nedlastninger

Anonymkode: 3b81f...eac

Det hjelper ikke. Leger er pliktige til å følge opp pasienter basert på individuelle behov. Har jeg symptomer på mangel relatert til d vitamin, så skal det sjekkes. Stadige infeksjoner og dårlig immunforsvar, er en av dem. 

Forstår du virkelig ikke at det er mange som går rundt og er udiagnoserte og ikke er klar over det? Sykdommer og symptomer kommer snikende. Man får f.eks ikke kreft eller MS over natta. 

Problemstillingen her er likevel ikke for høye doser, men motsatt. Det er tvert i mot for lave tilskudd jeg har snakket om.
Dosene man får beskjed om å ta er snevre, 10 mcg. Har man alvorlig mangel, så vil ikke dette hjelpe. I noen tilfeller så kan situasjonen også være så akutt at det å få opp nivåene hurtig er svært viktig.
Jeg vet dette fordi jeg har hatt alvorlig mangel selv, og fikk behandling av spesialist. Da snakker vi daglige doser langt langt langt over det man får kjøpt reseptfritt. Det er derfor jeg sier at testing er viktig. 

Folk renner ned legekontor med konstante infeksjoner, depresjon, og andre symptomer, som er relatert til d vitamin mangel. Dette kan unngås hvis leger faktisk tester og gir pasientene riktig informasjon om tilskudd. Du kan jo tenke selv hva som belaster helsevesenet mest; en test annet hvert år, eller ha flere legetimer årlig pga infeksjoner og depresjon - som kunne vært unngått. 

Enkelt regnestykke for folk flest. 

Anonymkode: de036...84a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...