Gå til innhold

Dårligere immunforsvar etter pandemien?

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste året vært syk ofte, med tett/rennende nese, hoste og sår hals, noen ganger feber også. Har hatt både halsbetennelse forårsaket av bakterie og virus på kort tid. De fleste ganger jeg drar på fest, så blir jeg syk i etterkant. Har aldri tidligere vært så mye syk, og føler jeg aldri får blitt helt frisk før jeg blir syk igjen. Er det noen andre som opplever å ha fått dårligere immunforsvar etter korona-pandemien?

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, men så vasket ikke jeg hendene mer enn normalt, jeg spritet ikke hendene og levde egentlig som normalt, bare innenfor antallsrestriksjonene. Tok heller ikke vaksinen.

Så kan man jo lure, er det tiltakene og det at vi "ikke har sett folk" på to år som gjør at folk er sykere nå eller er det vaksina som har ødelagt immunforsvaret til folk? Her i hus er vi nemlig to stk som ikke har tatt den og en som har. Den av oss som tok den er stadig vekk syk. Vi andre er ikke mer syk enn vanlig. Hen som tok vaksina har ikke hatt mer enn kanskje to dager borte fra skolen pga sykdom hele barneskolen. På ungdomsskolen har hen nå vært borte over 20 dager, hvert skoleår, de siste to årene. 

Jevnt over, basert på hva jeg observerer blant venner og bekjente er de som tok vaksina oftere syke enn de som ikke tok den. (Dette er selvfølgelig ikke vitenskapelig bevist eller statistikkgrunnlag, men det er hva jeg har observert blant folk rundt meg)

Anonymkode: 2ea72...2a5

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, men så vasket ikke jeg hendene mer enn normalt, jeg spritet ikke hendene og levde egentlig som normalt, bare innenfor antallsrestriksjonene. Tok heller ikke vaksinen.

Så kan man jo lure, er det tiltakene og det at vi "ikke har sett folk" på to år som gjør at folk er sykere nå eller er det vaksina som har ødelagt immunforsvaret til folk? Her i hus er vi nemlig to stk som ikke har tatt den og en som har. Den av oss som tok den er stadig vekk syk. Vi andre er ikke mer syk enn vanlig. Hen som tok vaksina har ikke hatt mer enn kanskje to dager borte fra skolen pga sykdom hele barneskolen. På ungdomsskolen har hen nå vært borte over 20 dager, hvert skoleår, de siste to årene. 

Jevnt over, basert på hva jeg observerer blant venner og bekjente er de som tok vaksina oftere syke enn de som ikke tok den. (Dette er selvfølgelig ikke vitenskapelig bevist eller statistikkgrunnlag, men det er hva jeg har observert blant folk rundt meg)

Jeg tok ikke vaksina og var ikke flink med munnbind og håndsprit. Gikk ut som normalt, tok kollektivt hver dag.

Jevnt gjennom livet har jeg vært syk hvert 5. år, men det siste året har jeg vært syk 3-4 ganger. Nedstengelsen har ødelagt mitt immunforsvar.

Anonymkode: 89566...475

AnonymBruker

Nei. har ikke vært syk siden jeg fikk en veldig mild runde med Covid for to år siden.

Har tre vaksiner, samt årets influensavaksine. Så tommel opp for vaksiner herfra 🙂

Men skal innrømme at jeg ikke er blant de som spritet og brukte munnbind, med mindre det var av hensyn til andre. Spritet inn i butikk, inn i kantine, etc, men gadd aldri ut igjen. 

Anonymkode: c3a4c...d80

• Liker 1
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Blir en anekdote fra meg og heller ikke forskning, men jeg har tatt tre vaksiner og jeg er aldri syk. Jeg hadde knapt symptomer på covid i 2022, men ellers vært frisk gjennom hele pandemien. Jeg har alltid hatt et godt immunforsvar. Jeg er ikke hysterisk med håndvask. Selvsagt etter å ha vært på toalettet, men jeg springer ikke på badet etter å ha vært ute blant folk eller vasker hendene før hver gang jeg lager mat. Hvis jeg feks var på do for en time siden så anser jeg hendene som rene nok til å lage mat. 

Jeg tror absolutt ikke dette har med vaksinen å gjøre. Da tror jeg de hadde funnet ut av det via forskning. 

Men jeg har ikke planer om en vaksinedose nr 4 med mindre viruset muterer til en mer alvorlig variant og det er vel ikke sannsynlig slik jeg skjønner det. 

Annonse

AnonymBruker

Ja det er mange som opplever dette. Lang nedstenging og overdreven hygiene lenge er ikke bra for immunforsvar, det må bygges litt opp igjen.

Men, vi blir også mye syke fordi vi trenger påfyll med vitaminer. D vitamin og sink er særlig viktig, og førstnevnte er det veldig vanlig å ha for lite av. 

Jeg er forøvrig ikke vaksinert, og bare hatt en liten forkjølelse. Tar godt med d vitamin året rundt, samt sink høst og vinter. 

Anonymkode: de036...84a

AnonymBruker
9 hours ago, pernille198 said:

Jeg har det siste året vært syk ofte, med tett/rennende nese, hoste og sår hals, noen ganger feber også. Har hatt både halsbetennelse forårsaket av bakterie og virus på kort tid. De fleste ganger jeg drar på fest, så blir jeg syk i etterkant. Har aldri tidligere vært så mye syk, og føler jeg aldri får blitt helt frisk før jeg blir syk igjen. Er det noen andre som opplever å ha fått dårligere immunforsvar etter korona-pandemien?

Ja, så til de grader. Var frisk under hele nedstengningen, men har knapt vært frisk etterpå. Ironisk nok det eneste jeg savner fra pandemien, å alltid være frisk 😛 

Anonymkode: c3a6b...8cc

Før korona var jeg syk hvert år fra september til mars (av og på). Så lenge jeg kan huske.

Nå har jeg sluttet å røyke, tar tran hver dag og nektet å ta korona vaksine. Unngikk unødvendig spriting av hendene under det verste av pandemien og traff på masse folk uten å bruke munnbind. Har de siste 3 årene bare vært litt forkjølet  1-3 ganger med litt lei hoste som henger i noen uker.

Så i mitt tilfelle vil jeg si immunforsvaret er bedre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker

Vi voksne tok ikke vaksinen og har egentlig ikke vært mer eller mindre syk. Fikk covid i februar i fjor, og influensa rett før jul. Influensaen (type svin) var mye verre for både voksne og barn. Ellers har vi merket at det generelt er mer sykdom i omløp, med barn i skole og barnehage. Minste barnet har vært veldig mye syk i vinter. Jeg tror nok de minste barna ble mest påvirket av nedstengning or restriksjoner da de ikke utviklet immunitet for diverse virus på naturlig vis. Etter full gjenåpning ble alt liksom kastet på dem på én gang. Minste var nesten tre år da alt stengte ned, og det var jo egentlig ikke full rulle før i sommer. Å være tre, fire og fem år uten å bli eksponert for virus er ikke positivt. 

Nå skal vi gjøre noen tiltak her og begynne med tran. Rart hvordan man glemmer hvor enkelt det kan være å holde seg frisk. Tran er jo gull for helsa.

Anonymkode: 6d7a6...fe5

• Liker 2
AnonymBruker

Jeg har vært dårlig fire ganger siden 2023 starta, og det er ikke milde forløp heller, blir helt utslått og sengeliggende i opptil to uker. Har vanligvis kun vært dårlig en gang i året før dette. Begynner å bli redd for at dette blir den nye hverdagen min.

Anonymkode: e5db1...2e7

• Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har vært dårlig fire ganger siden 2023 starta, og det er ikke milde forløp heller, blir helt utslått og sengeliggende i opptil to uker. Har vanligvis kun vært dårlig en gang i året før dette. Begynner å bli redd for at dette blir den nye hverdagen min.

Anonymkode: e5db1...2e7

Sjekk d vitamin, ta tilskudd av sink. 

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk d vitamin, ta tilskudd av sink.

Hvis du ikke har spist D-vitamintilskudd i vinter, er det ikke noe poeng i å sjekke nivået for å finne ut om du har mangel. Da HAR du D-vitaminmangel.

Det er derfor Helsedirektoratet anbefaler D-vitamintilskudd til alle i Norge for å unngå D-vitaminmangel.

Hvor kommer egentlig dette maset om å sjekke D-vitaminnivå fra? Helsedirektoratet anbefaler fastlegene å sjekke D-vitaminnivå bare ved indikasjon på mangel. 

Anonymkode: 3b81f...eac

• Liker 1
AnonymBruker

Har ikke vært mer syk, hatt corona x2. Men tross nedstengning, økt hygieniske tiltak er immunforsvaret like bra. Jobber i helsevesenet så er jo utsatt for batterier og sånn lell. 

Anonymkode: 05c8a...ab7

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Samme her, har ikke opplevd endringer i immunforsvar siden før pandemien. Blitt syk av Covid to ganger, og det var mildt forløp. Null vaksinedoser, fordi jeg var redd for bivirkninger.

Anonymkode: 909a1...efe

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke har spist D-vitamintilskudd i vinter, er det ikke noe poeng i å sjekke nivået for å finne ut om du har mangel. Da HAR du D-vitaminmangel.

Det er derfor Helsedirektoratet anbefaler D-vitamintilskudd til alle i Norge for å unngå D-vitaminmangel.

Hvor kommer egentlig dette maset om å sjekke D-vitaminnivå fra? Helsedirektoratet anbefaler fastlegene å sjekke D-vitaminnivå bare ved indikasjon på mangel. 

Nå er jeg lei av kommentarene dine i flere tråder om dette.
Forstår du fortsatt ikke at dårlig immunforsvar faktisk er an av flere indikasjoner på mangel? 

Forstår du ikke at graden av mangel forteller noe om hvor høye doser man trenger? Det er nemlig stor forskjell på å ligge på 17 nmol, og 40 nmol. 

Så jo, man bør ta en test for å avdekke! 

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nå er jeg lei av kommentarene dine i flere tråder om dette.
Forstår du fortsatt ikke at dårlig immunforsvar faktisk er an av flere indikasjoner på mangel? 

Forstår du ikke at graden av mangel forteller noe om hvor høye doser man trenger? Det er nemlig stor forskjell på å ligge på 17 nmol, og 40 nmol. 

Så jo, man bør ta en test for å avdekke! 

Dårlig immunforsvar er IKKE en offisiell indikasjon på D-vitaminmangel. Ifølge Helsedirektoratet er det IKKE bevist at det er noen sammenheng mellom D-vitamin og immunforsvaret. Det er slått fast i rapporten "D-vitamin i Norge" utgitt av Helsedirektoratet i 2018.

Graden av mangel er heller ikke koblet opp mot størrelsen på dosen med D-vitamintilskudd. Hvor har du det fra? Størrelsen på dosen avgjør bare hvor raskt du kan øke D-vitaminnivået: Høye doser korrigerer mangel raskere enn lave doser.

Det eneste man oppnår ved å ta D-vitamintilskudd er å øke nivået av D-vitamin i blodet.

Normalt nivå D-vitamin er definert av Helsedirektoratet som mellom 50 og 150 nmol/L. Helsedirektoratet sier at vi må ta D-vitamintilskudd hvis vi vil være sikre på å holde nivået innenfor normalområdet. De sier også at ingen over 11 år står i fare for å havne over normalnivået ved tilskudd under 100 mikrogram/4.000 IE D-vitamin.

Hva er da igjen av argumentet ditt for å måle nivået før man tar D-vitamintilskudd?

Kilde:

Vitamin D i Norge – Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status (3).pdf

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...