Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kristne lov å få barn via donor og dermed oppdra barnet alene? Og IVF? og lignende? Hva har de lov til og ikke?

Anonymkode: 6b6ec...6f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner kristne med ivf-barn. Personlig tenker jeg de kan få barn på samme måte som oss andre

Anonymkode: 54d93...e07

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gud hater IVF-barn.

Anonymkode: e9916...fce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gud hater IVF-barn.

Anonymkode: e9916...fce

Trodde Gud elsket alle skapninger jeg.

Anonymkode: 07e0c...916

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er nok veldig forskjellig fra trosretning til trosretning på hva de anser som greit. På den veldig kristne videregående skolen jeg gikk på for en del år siden ble ivf omtalt som ikke greit å utføre. Begrunnelsen var at resterende embryoer som ikke blir brukt blir destruert og siden liv starter ved unnfangelse så var dette jo drap. Andre mener at det er å tukle med naturen og at det er Gud som skal bestemme om man blir gravid eller ikke.

Men jeg tror det også er en del kristne som kan ha denne meningen helt til de finner ut at de har problemer med å bli gravid og trenger å ta et valg. Da blir det for mange plutselig litt annerledes.

Ang donorsæd tipper jeg det også er en del forskjellige meninger ute og går. Familieliv står veldig sterkt hos mange kristne og barn skal vokse opp med sin far og mor. Kan se for meg at det taler mot sæddonasjon for noen.

Men ingen kristne er jo like og det finnes så mange forskjellige meninger blant dem. Det går ikke an å bastant si at kristne mener ditt eller datt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Månestråla skrev (17 minutter siden):

Andre mener at det er å tukle med naturen og at det er Gud som skal bestemme om man blir gravid eller ikke.

Men vi tukler jo med naturen på alle måter. Vi har dyr i fangenskap for mat, men jeg ser ingen kristne si noe på det. Er ikke det å tukle med naturen, så vet ikke jeg. (nei, er ikke veganer).

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært interessant å høre flere synspunkter på dette. Vet at det er mange kristne som mener at homofile for eksempel er unaturlig, så nesten forventer at de samme menneskene synes det er unaturlig å få barn gjennom behandlinger. Men men, det er ikke alt som er så logisk med religion. 

Selv synes jeg at de kristne bør lære å være litt mindre dømmende. 

Anonymkode: f3ec9...6d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kristen og gravid med et donorbarn (laget med IVF) som jeg er alene med. Har ikke fått noen negative reaksjoner fra noen av de kristne jeg omgir meg med. 

Anonymkode: 6b044...e0f

Skrevet (endret)

Jeg er kristen, og ser ikke noe problem med ivf,  men det kommer an på hva man gjør med "overtallige" befruktede egg. Det burde ikke befruktet flere egg en det en ser for seg at en setter inn, enten med en gang eller senere... tenker jeg. 

Endret av Topsi
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere dypt, aktive kristne som er fullt åpne for ivf. Et par brukte ivf fordi en av dem var bærer av et gen som ga stor sannsylighet for en svært sjelden og svært alvorlig sykdom, og de ønsket å unngå, eller i det minste dempe risikoen denne sykdommen. Ingen regerte på det, men det kan jo hende at noen ba litt ekstra for dem.

Sånn ellers er jo kristne en sammensatt gruppe, og man vil nok finne stor variasjon i synspunktene, spesielt i saker som homfili og ivf. Det er mange dypt kristne som også er åpne for homofili. Det hender også at gode enslige "venninner" kjøper bolig sammen og bor sammen, men at denikke kan være åpent homofile.

Anonymkode: 1250f...732

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men vi tukler jo med naturen på alle måter. Vi har dyr i fangenskap for mat, men jeg ser ingen kristne si noe på det. Er ikke det å tukle med naturen, så vet ikke jeg. (nei, er ikke veganer).

Nå er jo ikke de fleste kristne kjent for å følge lovene sine fra punkt til prikke 😛 så tipper mange plukker ut det som passer en. Men i bibelens tid var det vanlig å slakte dyr både som offer og til mat, så akkurat det går jo ikke imot det som står i bibelen. 

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde vært interessant å høre flere synspunkter på dette. Vet at det er mange kristne som mener at homofile for eksempel er unaturlig, så nesten forventer at de samme menneskene synes det er unaturlig å få barn gjennom behandlinger. Men men, det er ikke alt som er så logisk med religion. 

Nå må du skille mellom det å ha en mening og det å dømme. Jeg mener et barn bør ha en mor og en far, men ser ikke ned på/ dømmer de som velger å få barn alene med donor. Jeg kan til og med forstå at de gjør det, men mener ikke det er rett. På en annen side mener jeg det er noe jeg ikke har rett til å mene noe om det valget de tsr.

Anonymkode: 54d93...e07

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva med deg sjæl?

AnonymBruker
Skrevet

IVF er helt ok både innenfor kristendommen og islam.

Anonymkode: 490c4...a94

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva slags "kristen" de er. I min retning er IVF ikke lov

Anonymkode: 6f85f...0c5

AnonymBruker
Skrevet

I BCC, hvor jeg tenker de er ganske konservative kristne er IVF ok for par. Vet om fler som har fått barn slik.

Noen jeg kjenner fikk kritiske spørsmål pga de skulle adoptere. Ville de ikke blitt gravid om Gud mente det slik liksom?
De trakk et bibelvers og fikk «fra østen og vesten skal dine sønner komme» eller noe i den duren. Den synes jeg var fin🥲

Anonymkode: 2b640...f02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer an på hva slags "kristen" de er. I min retning er IVF ikke lov

Anonymkode: 6f85f...0c5

Og de innenfor din retning blir de "dømt" om de allikevel velger å gjøre det?

AnonymBruker
Skrevet

I min manns sterkt konservativt kristne utvidede familie (tanter, onkler, søskenbarn) skilte de av en eller annen grunn mellom IVF og ICSI.  IVF var bare å hjelpe naturen litt på vei, og dermed greit, mens ved ICSI "lagde man et barn som ellers ikke skulle ha blitt født", og dermed ikke godtatt.

Donor var (selvfølgelig) ikke innafor.

Dette var selvfølgelig en familie som så på det å bli foreldre som selve lykken og meningen med livet.  De "trodde" for øvrig heller ikke på at menn kunne ha nedsatt fruktbarhet...

Anonymkode: a1e0e...5d6

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

I min manns sterkt konservativt kristne utvidede familie (tanter, onkler, søskenbarn) skilte de av en eller annen grunn mellom IVF og ICSI.  IVF var bare å hjelpe naturen litt på vei, og dermed greit, mens ved ICSI "lagde man et barn som ellers ikke skulle ha blitt født", og dermed ikke godtatt.

Donor var (selvfølgelig) ikke innafor.

Dette var selvfølgelig en familie som så på det å bli foreldre som selve lykken og meningen med livet.  De "trodde" for øvrig heller ikke på at menn kunne ha nedsatt fruktbarhet...

Anonymkode: a1e0e...5d6

Mye vranglære og fordømmelse innenfor religion. Uff..

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde veldig kristne naboer da vi begynte med og gikk gjennom IVF (ICSI grunnet en medisinsk feil som ble gjort på mannen da han var barn). De syntes det var langt verre at vi bodde sammen og ikke var gift enn at vi måtte ha kunstig befruktning. 

Spenstig med veldig religiøse naboer som man grunnet lytt hus hører planlegger løgner for naboene og andre «synder» som denne hellige boka deres er så imot 🤭 

Anonymkode: c0926...c9f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...