AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #1 Skrevet 26. mars 2023 jeg skal ta koloskopi om to dager. Jeg er veldig nervøs og stresset og gruer meg mest til "tømmingen" i morgen. Jeg har et par spørsmål som jeg håper noen her kan svare på: hva skjer hvis jeg har mensen når jeg skal ta koloskopi? Skal jeg barbere først? Jeg pleier ikke å fungere veldig bra og blir ekstremt dårlig og svimmel når jeg ikke spiser så jeg stresser mye for det. Jeg skal ta koloskopien på Oslo Gastroklinikk og lurer på om noen har erfaringer derfra, eller bare erfaring generelt med koloskopi. Tips og råd hadde også være veldig nyttig da jeg ikke har gjort dette før eller kjenner noe som har det. Tips til hva jeg kan drikke? Anonymkode: 413e9...903
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #2 Skrevet 26. mars 2023 Det gjør ikke noe om du får mens, er ikke der du skal inn uansett. Ikke nødvendig å barbere, de sjekker innsiden din og der er det ikke hårvekst. Drikk mye vann. Be om smertestillende! De pleier å være kjipe på det. Anonymkode: 73e9a...b43 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #3 Skrevet 27. mars 2023 Sorry,men….definitivt det værste jeg har vært med på..fy! Om jeg må igjennom det i framtiden blir det i full narkose. ville tatt en god dose smertestillende. Anonymkode: 08812...25b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #4 Skrevet 27. mars 2023 Det er ikke noen big deal. Som du sikkert har fått instruks om, skal du ikke spise dagen før, går ut fra at du skal inn på morgenen dagen etter, og du drikker den væsken som du skal bruke for å tømme magen. Vanligvis får du på en slags bukse med et hull bak, og du trenger ikke tenke på om du har menstruasjon, det har ikke noe å si. Undersøkelsen tar ikke så lang tid, og du får følge med på skjerm hvordan det ser ut der inne. Du får smertestillende om du har behov for det underveis, men tror de fleste bare dropper det. Du vil få litt luft i magen etterpå, men det går fort over. Kjøp deg noe godt å spise, og kos deg når du kommer hjem. Anonymkode: b6411...7f6 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #5 Skrevet 27. mars 2023 Du spurte hva du kan drikke: Drikk brus i tillegg til vann, så får du i deg litt sukker. Anonymkode: b6411...7f6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #6 Skrevet 27. mars 2023 Lag deg buljong og drikk det, ikke drikk bare vann, varier litt. Anonymkode: 2ee00...b07 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #7 Skrevet 27. mars 2023 Jeg drakk masse saft. Tror ikke man kan drikke brus. Men drikk masse så blir du ikke så sulten. Selve koloskopien trenger du ikke å grue deg til. Jeg gjorde det uten noe som helst smertestillende, og det var ingen problem. Var kun i en sving i tarmen jeg kjente at det var noe der, men det var jo ikke vondt. Så skal jeg gjøre det igjen kommer jeg til å ta det uten noe smertestillende. Jeg hadde mannen min med meg som støtte, for jeg gruet meg også noe sinnsykt. Men som sagt, det gikk kjempefint! Lykke til! Anonymkode: 6a9a0...d0e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #8 Skrevet 27. mars 2023 Du kan drikke det som står i brevet du har fått; blanke ting, som vann, lys brus, lys saft, klar buljong, te og lignende. Men, siden du blir dårlig av å være sulten, så kan du kjøpe næringsdrikker, det finnes noen som er blanke i fargen, og dermed kan brukes. Og buljong. Buljong vil mette litt. Og om du ikke har det, kjøp sinksalve eller lignende til tømmingen!! mange blir veldig sår mot slutten av tømmeprosessen, og det er i stor grad kun magesyre som skal ut da, og det svir som bare faen om man ikke har noe salve! Jeg fikk masse smertestillende og beroligende, og syntes ikke undersøkelsen var noe problem. Du trenger ikke barbere deg, jeg barberer ikke til vanlig, men trimmer, og jeg gikk over å trimmet litt på forhånd. IOkke nødvendig, men gjorde det for min egen del. Anonymkode: 7de97...ff1 2
Kaisada Skrevet 27. mars 2023 #9 Skrevet 27. mars 2023 kjøp inn en ekstra pakke tømmemiddel (citropep med mindre væskemengde) da den de ofte anbefaler er med stor væskemengde, og ofte fører til oppkast. Du kan ha alle klare drikker, gele, klar buljong, te, saft, vann.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #10 Skrevet 27. mars 2023 Mot slutten av tømmeprosessen kan det være like greit å skylle stumpen i dusjen i stedet for å bruke papir, det blir sårt til slutt. Om man må kaste opp av tømmemiddelet går det også bra, jeg spurte. Det var visst ikke uvanlig. Om du ikke skal undersøkes pga smerter er det trolig smertefritt med selve undersøkelsen, de fleste jeg kjenner har ikke syntes det var vondt. Ta med deg noen som er moralsk støtte før og etterpå om du har mulighet, det er lett å føle seg litt uvel pga fasting og stress. Det er fort over, og det går bra, men det er jo ikke gøy. Anonymkode: dde61...b43
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #11 Skrevet 27. mars 2023 Kaisada skrev (8 minutter siden): kjøp inn en ekstra pakke tømmemiddel (citropep med mindre væskemengde) da den de ofte anbefaler er med stor væskemengde, og ofte fører til oppkast. Du kan ha alle klare drikker, gele, klar buljong, te, saft, vann. 1,5-2 liter væske fordelt på flere timer er ikke veldig mye. Kjenner flere som har tarmsykdommer, og ingen av dem har kastet opp av tømmeprosessen. Anonymkode: 7de97...ff1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #12 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1,5-2 liter væske fordelt på flere timer er ikke veldig mye. Kjenner flere som har tarmsykdommer, og ingen av dem har kastet opp av tømmeprosessen. Anonymkode: 7de97...ff1 Det er snakk om 4-5 liter væske den første dagen, og 2-3 liter på få timer den andre dagen. Hvis man ikke er vant til å drikke veldig mye, blir så stort væskeinntak ubehagelig, og ja, det kan føre til oppkast. Hilsen "Crohniker" Kaisada skrev (18 minutter siden): kjøp inn en ekstra pakke tømmemiddel (citropep med mindre væskemengde) da den de ofte anbefaler er med stor væskemengde, og ofte fører til oppkast. Du kan ha alle klare drikker, gele, klar buljong, te, saft, vann. De fleste sykehus (om ikke alle) bruker Citrafleet eller Picpprep nå. "Endofalk" (som var 3-4 liter guffent saltvann) har de heldigvis sluttet med! Anonymkode: f8188...b26 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #13 Skrevet 27. mars 2023 Tok koloskopi før jul og det var null stress! Anbefaler å kjøpe pulveret du blander ut i en liten kopp med vann, fremfor det du skal blande ut i et større mengde. Har hørt at det kan være litt kvalmende. Har du hatt omgangssyke før så vet du hva det innebærer. Du kan bli litt sår, så lurt å ha en salve som du kan smøre på. Fastet dagen før og samme dag. Dette var en fredag, så unnet meg buljong og et par saftis mens samboeren spiste taco Undersøkelsen gjorde jeg på Aleris, og fikk tilbud om både beroligende og smertestillende. Takket ja til begge deler, og fikk det intravenøst mens jeg lå på benken og så på telefonen. Undersøkelsen var over på ca. 10 min og var absolutt ikke smertefull, men jeg fikk litt mageknip et par ganger da kameraet kom til en sving i tarmen. Lykke til! Anonymkode: 41c34...9b7
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #14 Skrevet 27. mars 2023 Når jeg kom inn gikk jeg rett til skranken å sa jeg var redd og ville ha smertestillende. De brukte barnekoloskop på meg. På en fbside fikk jeg beskjed om å fortelle det med en gang jeg kom. Jeg syns ikke det var vondt. Fikknål i armen så gav hun meg smertestillende når jeg ba om det. Om hun sprøyta inn bare saltvann vet jeg ikke for jeg kjente ingen forskjell. Ville ha smertestillende fordi jeg håpa den hjalp på leddvondtene mine. Det gjorde det ikke. Anonymkode: b08c0...8fa 1
Kaisada Skrevet 27. mars 2023 #15 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1,5-2 liter væske fordelt på flere timer er ikke veldig mye. Kjenner flere som har tarmsykdommer, og ingen av dem har kastet opp av tømmeprosessen. Anonymkode: 7de97...ff1 4-5 liter på en dag er mye for noen, særlig de første timene. Vet også om svært mange som har vært gjennom regimet, og oppkast har noen ganger ført til at timer har blitt forskjøvet. og det er kjedelig for alle parter. Ikke alltid folk forteller alt om hvordan en tømming før koloskopi har vært. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #16 Skrevet 27. mars 2023 Kaisada skrev (3 minutter siden): 4-5 liter på en dag er mye for noen, særlig de første timene. Vet også om svært mange som har vært gjennom regimet, og oppkast har noen ganger ført til at timer har blitt forskjøvet. og det er kjedelig for alle parter. Ikke alltid folk forteller alt om hvordan en tømming før koloskopi har vært. Ok, vi er flere i vennegjengen som sliter med sykdom og betennelser i tarm, og med tanke på hvor mye annet vi deler av hverdagen med diverse tarmproblemer, inkludert tømming før undersøkelser, så føler jeg meg veldig sikker på at de hadde sagt noe om de kastet opp. Jeg synes det er "mindre farlig" å si at jeg har kastet opp, enn at jeg ble så sår i baken at det brant, eller at jeg ikke rakk toalettet... Anonymkode: 7de97...ff1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #17 Skrevet 27. mars 2023 Har tatt flere ganger. Jeg har fått såpass med medisiner så blir helt vekke og husker ingenting 😆 Anonymkode: c8884...a11
Honey Dew Skrevet 27. mars 2023 #18 Skrevet 27. mars 2023 Det er ikke vondt, men ubehagelig. Undersøkelsen står ikke på så lenge. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne drikke blanke væsker slik som vann, te (uten søtning) og buljong. Fasten gikk veldig greit synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #19 Skrevet 27. mars 2023 jeg tok på sykehuset oslo øst for 3 uker siden ( ser det er på samme sted, men mulig det er 2 forskjellige likevel?) Tømmingen gikk overaskende greit, selv om jeg slet litt med dose 2 midt på natta og stinn etter all drikkingen fra før😅 (brukte den som blandes i minst vann, men skal jo drikke mye imellom) Ellers drakk jeg saft, vann, lys brus (sprite, flux soda, mozell) og lys buljong. Jeg bad om beroligende, orket ikke tanken på å ligge der i helspenn/livredd. Fant ut etterpå at jeg burde hatt med noen inn da jeg ikke husket en skit av hva de sa til meg etterpå, husket ikke om jeg betalte eller noe...Sjåføren ventet i bilen pga hadde med seg hunden. Selve undersøkelsen var vel over på 10-15 minutter. Husker et øyeblikk at jeg tenkte om det skal gjøre SÅ vondt så trenger jeg smertestillende, men da var han ferdig. Så de smertene var kortvarig i ene svingen. Anonymkode: 5cf3f...d32
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #20 Skrevet 27. mars 2023 Kjære ts Har tatt koloskopi to ganger og det er ikke noe å kvie seg for. Det er ikke vondt eller ubehagelig, kun litt rart når slangen er inni tarmen. Det tar få minutter og vips så er du ferdig. Har du mensen stapper du inn en tampong og barbering er ikke nødvendig. Du blir vist inn i et lite omkledningsrom der du skal ta på deg en sykehusskjorte på overkroppen, og en slags løs stilongs på underkroppen som har et hull i baken. Du blir bedt om å legge deg på din venstre side og så putter de en slange inn i anus via hullet i stilongsen. Det er ingen som ser verken skjeden din eller fremsiden av underlivet ditt. Etterpå kan du kanskje ha litt luft i magen siden de noen ganger pumper inn luft, men dette fjerter du ut etterpå når du har kommet ut på gaten. Det er lurt å ta med seg en banan eller noe slik at du får i deg næring med en gang du er ferdig. Lykke til 🙂 Anonymkode: 93058...4f6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå