Gå til innhold

Pleier du å ta med norsk mat når du er på sydenferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går alltid og handler på butikken i det landet jeg er i. Jeg finner det som en morsom aktivitet, å se hva de har i i butikkene. Aldri at jeg tar med meg noe! Den godeste yoghurten jeg har spist fantes i Polen. Kjøpte ris i sekk på bali og tok med hjem. Visste dere at det finnes arla-produkter i Panama? Osv osv. Har så langt ikke funnet noe som jeg vil ha som ikke finnes rundt om i verden, og kvaliteten og smaken på den norske maten er mange ganger dårligere. Ting som KUN finnes i Norge kan jeg finne alternativ til. Er folk avhengig makrell og brunost? Så at de MÅ ha det hver dag? 

Spoiler

Anonymkode: 668ef...4b2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tar med proteinpulver og barer 😂 mamma tar med lerumsaft, spekepølse og wasaknekkebrød

Anonymkode: 5ae2b...bce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Knekkebrød.
Jeg pleier ikke ta med. Men burde starte å ta med knekkebrød. Når vi er i Spania/hellas i 2 uker med mye god mat så liker kroppen min å spise knekkebrød til et måltid om dagen. Feks lunsj eller på farten. Så jeg har ofte kjøpt en overpriset knekkebrød pakke der nede, burde starte å ta med hjemmefra i kofferten. Da spiser jeg lokal mat til alle andre måltider, men de har ofte ikke grovt brød då blir mye loff og kroppen min liker å balansere det med knekkebrød. 

Anonymkode: 99654...2f3

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Har aldri tatt med meg mat på ferie. Noe av det gøyeste med å være i andre land, er jo å gå i matbutikker :ler:

Hadde jeg bodd i utlandet, hadde det vært noe annet. Da hadde det sikkert vært flere ting jeg hadde savna. Under kortere opphold er det eneste jeg savner vannet! Springvann i andre land smaker "flatt", man skal ikke lenger enn til Danmark før vannet er forferdelig. Man kan jo kjøpe flaskevann, så klart, men det er ikke særlig godt det heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Knekkebrød.
Jeg pleier ikke ta med. Men burde starte å ta med knekkebrød. Når vi er i Spania/hellas i 2 uker med mye god mat så liker kroppen min å spise knekkebrød til et måltid om dagen. Feks lunsj eller på farten. Så jeg har ofte kjøpt en overpriset knekkebrød pakke der nede, burde starte å ta med hjemmefra i kofferten. Da spiser jeg lokal mat til alle andre måltider, men de har ofte ikke grovt brød då blir mye loff og kroppen min liker å balansere det med knekkebrød. 

Anonymkode: 99654...2f3

Knekkebrød finnes i Hellas. Dette, for eksempel, som fås kjøpt bakt med både grovt og fint mel. 

192CCCCF-B17F-48F4-87CB-B9DCD3696778.jpeg

Anonymkode: 909d2...0ef

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke. For meg er maten en stor del av selve ferieopplevelsen. For er jeg i Hellas så er vil jeg da mye heller spise calamaris ,gresk salat eller annen nydelig gresk mat. Det samme ønsker jeg hvis jeg er i Spania eller Tyrkia.

Tyrkia som har gitt meg noen fantastiske matopplevelser som jeg ikke ville fått hvis jeg bare skulle spist mat fra Norge. Men det har jo medført at jeg ikke spiser kebab eller lahmagun i Norge.  For de vil aldri kunne måle seg med de jeg fikk i Tyrkia,hjemmelaget.

Anonymkode: 9c14a...c52

• Liker 2
Skrevet

Tar med pålegg, supper og eventuelt ting til barna 

AnonymBruker
Skrevet

Grove hjemmebakte knekkebrød og engangs beger med makrell i tomat, så sikrer jeg meg NOE sunt på turen ihvertfall😆 Irriterer meg at nesten alt brødet i utlandet nesten kun består av hvetemel. Lite ordentlig grovt.

Anonymkode: 4d872...50f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tirben skrev (På 27.3.2023 den 22.56):

Tyrkisk kjøkken blir faktisk regnet som nummer 3, bare forbigått av det franske og kinesiske.. 

Det er fantastisk god mat i Tyrkia. Har aldri blitt syk på de 30 årene jeg har reist dit. 

Ja mine største matopplevelser i utlandet har jeg fått i Tyrkia. Jeg har vært så heldig at jeg har fått mye hjemmelaget mat der, som er fantastisk og levd tett på lokalbefolkningen.

Anonymkode: 9c14a...c52

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tar med proteinpulver, og zero-saft 😃 

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Grove hjemmebakte knekkebrød og engangs beger med makrell i tomat, så sikrer jeg meg NOE sunt på turen ihvertfall😆 Irriterer meg at nesten alt brødet i utlandet nesten kun består av hvetemel. Lite ordentlig grovt.

Anonymkode: 4d872...50f

Brød er ikke særlig sunt uansett hvor grovt det er

Anonymkode: 322d0...2d4

AnonymBruker
Skrevet

Til meg: Nei

Til mine kresne barn? Ja, tar med litt leverpostei og et par skinkeosttuber..

Anonymkode: af959...c1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja men det er mer for å bare ha noe bite i om jeg skulle bli sulten i mellom måltidene (halvpensjon frokost og middag på hotellet) Kan ta med ekempelvis knekkebrød og noe pålegg.

Anonymkode: 98dd0...f91

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har et barn med restriktiv diett/problemer med mat. Da er det greit å vite at vi har så hen klarer seg, hvis det er vanskelig å finne mat hen kan spise. 

Anonymkode: b9710...dfc

AnonymBruker
Skrevet

Det kunne ikke falt meg inn. Min beste matopplevelse var derimot i Kina, hvor jeg kun spiste ukjent, nydelig mat under hele oppholdet.

Anonymkode: d7cad...a2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...