Gå til innhold

Pleier du å ta med norsk mat når du er på sydenferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Marokko og Tyrkia er vel strengt tatt mer beryktet for diaré enn god mat

Anonymkode: 0783b...c63

Tyrkisk kjøkken blir faktisk regnet som nummer 3, bare forbigått av det franske og kinesiske.. 

Det er fantastisk god mat i Tyrkia. Har aldri blitt syk på de 30 årene jeg har reist dit. 

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Om jeg skulle ha svart på denne tråden for 10 år siden hadde jeg ledd og svart nei.

I dag er situasjonen helt annerledes. Jeg er midten av 50-åra og har leillighet i "Syden" og bor/jobber der i fra mye. I dag får vi tak i norske varer i enkelte butikker, men det er likevel en del ting som jeg og andre i samme situasjon tar med. Ikke fordi det ikke er gode alternativ i "syden" men rett og slett fordi vi savner norsk mat når vi er der/bor der i lengre perioder. 

Anonymkode: 17c88...464

Deg om det! Jeg bor i Hellas halve året, og tar ikke med meg en en eneste smule mat fra Norge. Og ikke får jeg tak i norsk mat her jeg er heller. Men jeg lever svært godt på gresk kost i Hellas og norsk kost i Norge. 

Anonymkode: 909d2...0ef

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (11 timer siden):

Vitsen med syden er vel bare å ha det varmt og slippe å fryse når man bader? 
I mitt hode er syden ala ving og startour, ikke overflod av lokalmat rundt de hotellene jeg har vært 😅

Det ligger vanligvis mange restauranter også i «Syden» hvor man kan få god mat. Lokalbefolkningen, de som jobber på hotellene, skal også ha mat. 

Anonymkode: 3ef8a...fc8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg liker å ta med Leiv Vidars pølser. Synes det smaker bedre enn pølsene der nede. Og tar også med brunost. 

Anonymkode: c08a4...730

Nei definitivt ikke, hvis jeg skal ha alt som hjemme så kunne jeg jo like godt droppet å dra utenlands.

Klarer du deg virkelig ikke 1-2 uker uten brunost og Leiv Vidar pølser?

Anonymkode: 322d0...2d4

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Når vi reiser til f.eks. Spania i 14 dager-3 uker og leier leilighet hvor vi må lage mat selv de dagene vi ikke går ut og spiser, så tar vi alltid med oss et par poser potetmos, noen poser med tørr pizzadeig, suppeposer, leverpostei, knekkebrød, flaske med saft, også supplerer vi med kjøtt og grønnsaker/pålegg der nede. Å gå ut å spise lunsj og middag hver dag i 14 dager, når vi kan lage mat selv, er bare tull! Vi koser oss på takterrassen og griller pizza og annet kjøtt. Reiser ikke til Spania for endte gang for å smake lokalmat. Det er hverken vi eller barna interesserte i. Vi vil bade, sole oss og være med på utflukter. Gidder heller ikke bruke mye tid i butikkene for å finne basisvarer, så det tar vi med oss. Null stress, og god plass i kofferten. Det samme gjør vi i Tyrkia. Det betyr ikke at vi ikke er ute og spiser osv, men at vi ikke orker å gå ut å spise hver dag, og heller ikke orker å bruke lang tid i butikkene. 

Anonymkode: b17f4...dd9

Finnes det ikke matbutikker der dere leier leilighet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Marokko og Tyrkia er vel strengt tatt mer beryktet for diaré enn god mat

Anonymkode: 0783b...c63

Nei det er de ikke

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Om jeg skulle ha svart på denne tråden for 10 år siden hadde jeg ledd og svart nei.

I dag er situasjonen helt annerledes. Jeg er midten av 50-åra og har leillighet i "Syden" og bor/jobber der i fra mye. I dag får vi tak i norske varer i enkelte butikker, men det er likevel en del ting som jeg og andre i samme situasjon tar med. Ikke fordi det ikke er gode alternativ i "syden" men rett og slett fordi vi savner norsk mat når vi er der/bor der i lengre perioder. 

Anonymkode: 17c88...464

Det er forskjell på å bo det over lengre perioder og det å være på 2 uker ferie

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Rucula said:

Jeg tar med litt sunt pålegg til barna

Ja for de har jo bare usunne ting i "syden"

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja for de har jo bare usunne ting i "syden"

Nei, men små barn synes ikke det alltid er lett med kun ukjente smaker. 
Vi er 2 uker i sør europa hver sommer og tar med oss en boks leverpostei og litt makrell i tomat

da barna var babier tok vi med oss babygrøt

Endret av Rucula
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tatt med meg mat nei. Har reist oftest til Gran Canaria, og der finner jeg både brød og pålegg som er like godt som her hjemme.
Da jeg var i Tyrkia angret jeg litt på at jeg ikke hadde tatt med meg knekkebrød og nugatti. Vi var flere i reisefølget som ble skikkelig dårlig av maten på hotellet vi var på. Og jeg mistet fullstendig lysten på å spise noe som helst. Gikk store deler av ferien og var redd for å bli matforgiftet igjen🫢

Noen i familien min fyller alltid kofferten med knekkebrød, makrell, brunost og pølser😳 Jeg synes det er litt... rart... men nå er jeg ikke glad i verken makrell eller pølser...

Anonymkode: 97703...d6f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det ligger vanligvis mange restauranter også i «Syden» hvor man kan få god mat. Lokalbefolkningen, de som jobber på hotellene, skal også ha mat. 

Anonymkode: 3ef8a...fc8

Joda, men de stedene jeg har vært har de lokale restaurantene stort sett servert pizza og pølser eller noe annet sydenturister vil ha 🙃 Men om jeg tenker på syden som Sunving og andre tenker på syden som alle mulige byer og steder der det er varmt er det jo helt meningsløst å diskutere 😅 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (2 minutter siden):

Joda, men de stedene jeg har vært har de lokale restaurantene stort sett servert pizza og pølser eller noe annet sydenturister vil ha 🙃 Men om jeg tenker på syden som Sunving og andre tenker på syden som alle mulige byer og steder der det er varmt er det jo helt meningsløst å diskutere 😅 

Finner lokalmat i sunvingbyer. Playa de las americas, chania m.m er vanlige sydenbyer med flust av lokalmat.

Anonymkode: d1531...515

• Liker 3
Skrevet

Har ikke vært i syden så mange ganger altså 😂 Har ikke forsket på alle mattilbud ved alle sydenhotell 😆

Skrevet

Har alltid med presskanne og presskannekaffe da jeg sliter med å finne god kaffe i typisk Hellas og Spania. Bor alltid i leilighet, så ingen hotellfrokost med feks kaffe her. 

Skrevet

Nei, jeg har aldri tatt med norsk mat på feriereise. Har ikke hatt noe behov for det. Det er ingenting ved norsk kosthold jeg ikke klarer meg uten en uke eller to. 

Jeg har aldri vært bortreist på ferie lenger enn to uker, så det har vært overkommelig å klare seg uten norske spiselige ting.

• Liker 1
Skrevet

Øh, nei. Tar aldri med meg mat på ferie selvsagt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Deg om det! Jeg bor i Hellas halve året, og tar ikke med meg en en eneste smule mat fra Norge. Og ikke får jeg tak i norsk mat her jeg er heller. Men jeg lever svært godt på gresk kost i Hellas og norsk kost i Norge. 

Hva gjør du Hellas halve året? Hvilken  årstid bor du der? Interessert i bo der selv halve året så nysgjerrig å høre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sannhetsøkende skrev (2 timer siden):

Hva gjør du Hellas halve året? Hvilken  årstid bor du der? Interessert i bo der selv halve året så nysgjerrig å høre.

Bor der vår og høst og arbeider frilans for norske firma. Det er for varmt for meg der om sommeren, og jul pluss visse hensyn jeg må ta i arbeidet mitt gjør at jeg er hjemme om vinteren. 

• Liker 3
Skrevet

Å dra til andre land og spise deres mat er jo en del av opplevelsen. 

Når jeg er i Hellas, så går det i gresk mat så og si hele tiden. ❤️ 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men mannen tar ofte med glutenfritt brød, kommer an på hvor vi reiser. Ikke alltid det er så lett å få tak i. 

Anonymkode: cf896...757

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...