Gå til innhold

Pleier du å ta med norsk mat når du er på sydenferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kun knekkebrød og noen ganger mel og vaffeljern til cøliakikeren.

Anonymkode: a7d73...337

• Liker 2
Skrevet

Pleier å pakke med et par tuber skinkeost og en leverpostei, samt en liten kjølebag pga barna. Men de er fordi de er små enda. Eldste på 9 år spiser det jeg og mannen spiser på sydenferie. Etterhvert vil de små også gjøre det 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eh, nei? De har blandt verdens beste matkultur.

Anonymkode: a603e...06a

Ta en titt på statistikken til reiseforsikringsselskapene.. 

Anonymkode: 0783b...c63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (1 time siden):

Drar du til «syden» for å oppleve lokalmat? 😅

Jeg har aldri tatt med noe for ferie, men har bodd i land langt unna i lange perioder (9 mnd et sted og nesten to år et annet), da har det vært deilig å få tilsendt et eller annet norskt, både makrell og snop.

Ikke meg du siterer, men hva er det som er gøy med det? Selv om man reiser til typiske "syden"-land, så trenger man ikke gå på italiensk, kinesisk eller BK. Det finnes alltid noen restauranter som serverer landets tradisjonsretter om man leter litt. Til og med Gran Canaria har tradisjonsrike og gode retter. 

Anonymkode: 39548...f9f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Marokko og Tyrkia er vel strengt tatt mer beryktet for diaré enn god mat

Anonymkode: 0783b...c63

Derfor har vi Idoform. Jeg har reist i mange land i Afrika og Sør-Amerika, litt hardt for magen kan det være pga annen bakterieflora, men det stopper ikke meg. Idoform funker skikkelig bra.

Anonymkode: 39548...f9f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

2/10 trollepoeng.

Anonymkode: 0b543...e56

Herregud, så kommer alltid sånne tullinger som deg som tror alt er trolle innlegg. Gå ut og gå deg en tur du, tror du har sittet inne foran skjermen for lenge. 

Anonymkode: a3f80...90b

• Liker 3
Skrevet
Taluno skrev (1 time siden):

Man har ulike årsaker for å reise, jeg reiser for å oppleve ett annet land. Det innebærer også spise lokal mat. 
Så ja, lokal mat er en stor del av reisen og opplevelsen. 

Andro skrev (1 time siden):

For meg er sol og varme også viktig, men jeg bor aldri i sånne hotellghettoer med all inclusive og mangel på lokale spisesteder. Det å oppdage naturen, kulturen, maten og snakke med lokale folk er helt nødvendig for å trives. Jeg er nysgjerrig, vitebegjærlig og rastløs, og jeg må ha mer enn strand og pizza for å trives. Drar med lokalbussen, om mulig, og oppdager verden som ligger utenfor turistflokkene.

Vi snakker sikkert om helt ulike ting. Jeg ville aldri kalt en ferie der jeg dro for å oppdage kultur/mat/folk som å reise til syden. 

Jeg har vært i syden fire ganger, fire forskjellige "land", men samme kjede, det var HELT likt alle stedene 😅 Men har dratt for å få sol og varme, la ungene leke på inngjerda og trygg lekeplass mens jeg fikk lese boka mi i fred. Vanlig ferie til ulike land der man ikke er omringa av andre nordmenn er liksom noe litt annet 🤪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja tar alltid med noen pakker glutenfritt knekkebrød - har cøliaki, så må ha just in case i tilfelle jeg ikke finner noe jeg tåler i starten, til frokost etc. På resturant går det som regel fint, men hotellfrokoster er så som så mtp sykdom/matrestiksjoner.

Anonymkode: 0a390...277

• Liker 1
Skrevet

Har tatt med norsk babymat da jeg hadde baby, samt favorittpålegget til barnehagebarnet (skinkeost på tube) fordi det kan være vanskelig å få tak i noe tilsvarende. Ellers må jeg innrømme at jeg kjøper mye mat som har direkte norske alternativer når jeg er på ferie, både til meg selv og barna. Det pleier å bli baguetter med gulost og skinke til frokost, heller enn noe eksotisk noe... Og gjerne ferdigpizza eller fylt pasta til middag om vi har matlagingsmuligheter - mens mannen min er mer eventyrlysten og spiser bålstekte nyrer med 27 krydder og langtidsgjæret sopp eller noe sånt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pøh. Jeg har alltid kaffe med fra Norge.

Anonymkode: 0cf79...4c9

Og jeg sjokolade.

Skrevet
solsolsol skrev (13 minutter siden):

Vi snakker sikkert om helt ulike ting. Jeg ville aldri kalt en ferie der jeg dro for å oppdage kultur/mat/folk som å reise til syden. 

Jeg har vært i syden fire ganger, fire forskjellige "land", men samme kjede, det var HELT likt alle stedene 😅 Men har dratt for å få sol og varme, la ungene leke på inngjerda og trygg lekeplass mens jeg fikk lese boka mi i fred. Vanlig ferie til ulike land der man ikke er omringa av andre nordmenn er liksom noe litt annet 🤪

Jeg drar til syden når jeg drar til Hellas, Kroatia og Tyrkia, for eksempel, og jeg reiser for å bade, sole meg, OG spise god mat. 
Om jeg ligger på en strand omringet av nordmenn i Tyrkia, eller leier en leilighet i en liten lokal landsby i Kroatia, så er jeg fortsatt i syden, og spiser lokal mat. Om det er frokost inkludert som ikke er lokal mat, så går jeg heller på en kafe... 
For meg er lokal mat noe av det som er spennende med å reise utenfor landegrensen, og det var noe av det jeg også gledet meg til når vi skulle til syden i barndommen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, på en aktiv vannsportferie  i sør Amerika, for jeg visste av erfaring at det kun ble servert kaker og frukt til frokost.

Anonymkode: ab019...f66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar med brunost (G femogtredve), norske sardiner i norsk olje og kjøttkaker. 

Anonymkode: 053c8...cd5

Skrevet

Tar ofte med en pose kaffe, men det er det eneste. Ellers liker jeg å spise det som er å finne der vi er 

(Hvis stedatter med cøliaki er med, tar vi med glutenfritt brød)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg skulle ha svart på denne tråden for 10 år siden hadde jeg ledd og svart nei.

I dag er situasjonen helt annerledes. Jeg er midten av 50-åra og har leillighet i "Syden" og bor/jobber der i fra mye. I dag får vi tak i norske varer i enkelte butikker, men det er likevel en del ting som jeg og andre i samme situasjon tar med. Ikke fordi det ikke er gode alternativ i "syden" men rett og slett fordi vi savner norsk mat når vi er der/bor der i lengre perioder. 

Anonymkode: 17c88...464

• Liker 2
Skrevet

Savner ingenting. Så godt utvalg i diverse butikker at jeg ser ingen behov for det ^^, 

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, aldri.  Er bare to ting jeg savner i syden, og det er kald norsk melk og hjemmebakt kornbrød.  

Men har truffet på nordmenn som har med seg både Jarlsbergost og spekemat.  En gang jeg var på Kypros ble jeg invitert på boknafisk middag hos tre karer fra Tromsø.  Fisk og bacon var fraktet i koffertene deres fra Tromsø  :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
RockyRose skrev (11 timer siden):

Nei. Dei har brød, smør, ost, agurk og paprika i dei fleste land, så eg får maten eg likar uansett. Sjølvsagt er ikkje osten av Norvegia-kvalitet, men det går 😂 Hadde med meg knekkebrød og makrell ein gong vi reiste til Skottland, men då hadde eg litt strengare matregime enn normalt.

Nei, den pleier heldigvis å være bedre. :P 

(Jada, smak og behag, jeg vet. :D )

Anonymkode: 09f6d...f07

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tar med litt sunt pålegg til barna

AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (11 timer siden):

Drar du til «syden» for å oppleve lokalmat? 😅

Jeg har aldri tatt med noe for ferie, men har bodd i land langt unna i lange perioder (9 mnd et sted og nesten to år et annet), da har det vært deilig å få tilsendt et eller annet norskt, både makrell og snop.

Spansk, gresk og italiensk mat er jo helt nydelig, så jeg drar absolutt til «syden» for å oppleve lokalmat. 

Det blir noe annet å bo en plass lengre periode, da er det naturlig at man savner noen norske matvarer innimellom. Har selv bodd i utlandet i perioder, og da har jeg vært glad for en brunost eller melkesjokolade😊

Anonymkode: e003d...1c1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...