Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir kvalm av bare tanken på kjøtt, middager generelt - så de siste dagene har det gått i knekkebrød, kjeks, juice, Biola, frukt .. alt annet gjør meg så kvalm! Blir veldig glad for tips 🙌

Anonymkode: 6da99...b3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke veldig variert ut. Om du ikke liker kjøtt, hva med litt mer vegetarinspirert? Er det noen typer kjøtt som er bedre enn andre, pølse vs. biffkjøtt f.eks.? Er det bedre at det er mer tørt, eller er det bedre med type gryteretter eller supper?

Anonymkode: 49ef8...e99

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det på samme måte, veldig slitsomt! Mitt tips må egentlig være å bare tenke over alle retter du kan komme på, om det er noe som virker mindre kvalmende? 

I det ene svangerskapet mitt kastet jeg også opp når jeg ble kvalm av maten, så det fungerte ikke å prøve å presse i seg noe heller. Jeg levde mye på yoghurt naturell. Men jeg fikk beskjed av helsepersonell at det var ok å fokusere på å spise det jeg klarte å beholde fremfor å tenke på å spise variert. Jeg tok multivitamin og jern, og det var et styr bare å holde det nede. Og omega3 når jeg klarte.

I andre svangerskap kastet jeg ikke opp så mye, men strevde veldig med matlyst, og særlig middag. Da funket rå eller kokte grønnsaker best, men for all del ikke stekte eller ovnsbakte (som jeg liker best normalt sett). Og så klarte jeg å spise supper, det måtte bare ikke være tomatsuppe. Eller fiskesuppe, dessverre. Det hjalp om noen andre laget maten for meg, for når jeg stod på kjøkkenet selv, rakk jeg å bli så kvalm av luktene innen maten var på bordet at det ble ganske umulig. Bønner, linser og kikerter gikk bedre enn kjøtt og fisk. Men det måtte ikke være for mye krydder, for da fikk jeg halsbrann og det var helt fælt de gangene det kom i retur.

Anonymkode: 85da3...eb4

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har det litt på samme måte, fått litt avsmak på varmmat, spesielt krydret mat (det går ikke overhode)og har bare sluttet å like kylling.

Men jeg har merket at hvis jeg skal spise varmmat foretrekker jeg at den er tørr, eks: pitabrød med salat, rømme og noe protein osv. Eller kald ovnsbakt laks med salat. 

Lagde fiskesuppe også som gikk greit. 

Hamburger, sushi og knekkebrød med leverpostei kunne jeg sikkert spist hver dag, men det går jo ikke..😅

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det høres ikke veldig variert ut. Om du ikke liker kjøtt, hva med litt mer vegetarinspirert? Er det noen typer kjøtt som er bedre enn andre, pølse vs. biffkjøtt f.eks.? Er det bedre at det er mer tørt, eller er det bedre med type gryteretter eller supper?

Anonymkode: 49ef8...e99

Når jeg ikke er gravid så er jeg veldig glad i kjøtt😅 men nå klarer jeg verken tanken på kjøttkaker, pølser, kylling osv - bare tanken på lukta av varmt kjøtt gjør meg uvel! Også tanken på gryterett, men suppe kunne jeg evt klart å få i meg… men da må det være noe som er «mildt» eller litt salt

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg hadde det på samme måte, veldig slitsomt! Mitt tips må egentlig være å bare tenke over alle retter du kan komme på, om det er noe som virker mindre kvalmende? 

I det ene svangerskapet mitt kastet jeg også opp når jeg ble kvalm av maten, så det fungerte ikke å prøve å presse i seg noe heller. Jeg levde mye på yoghurt naturell. Men jeg fikk beskjed av helsepersonell at det var ok å fokusere på å spise det jeg klarte å beholde fremfor å tenke på å spise variert. Jeg tok multivitamin og jern, og det var et styr bare å holde det nede. Og omega3 når jeg klarte.

I andre svangerskap kastet jeg ikke opp så mye, men strevde veldig med matlyst, og særlig middag. Da funket rå eller kokte grønnsaker best, men for all del ikke stekte eller ovnsbakte (som jeg liker best normalt sett). Og så klarte jeg å spise supper, det måtte bare ikke være tomatsuppe. Eller fiskesuppe, dessverre. Det hjalp om noen andre laget maten for meg, for når jeg stod på kjøkkenet selv, rakk jeg å bli så kvalm av luktene innen maten var på bordet at det ble ganske umulig. Bønner, linser og kikerter gikk bedre enn kjøtt og fisk. Men det måtte ikke være for mye krydder, for da fikk jeg halsbrann og det var helt fælt de gangene det kom i retur.

Anonymkode: 85da3...eb4

Så kjipt å høre at du også har slitt mye med dette! Og å faktisk bli så kvalm at man må spy, off! Jeg har holdt spyet nede med å drikke en del sitron vann (noe av det eneste som hjelper på kvalmen) men det er like før jeg kaster opp om jeg går ute og kjenner lukta av feks indisk mat/gatekjøkken mat🤢

Går mye i yoghurt her også, gjerne med noe blåbær eller banan - men jeg blir jo ikke ordentlig mett. Omega 3 og jerntabletter tar jeg hver dag nå, for jeg vet at det trenger kroppen!

Anonym28 skrev (20 minutter siden):

Jeg har det litt på samme måte, fått litt avsmak på varmmat, spesielt krydret mat (det går ikke overhode)og har bare sluttet å like kylling.

Men jeg har merket at hvis jeg skal spise varmmat foretrekker jeg at den er tørr, eks: pitabrød med salat, rømme og noe protein osv. Eller kald ovnsbakt laks med salat. 

Lagde fiskesuppe også som gikk greit. 

Hamburger, sushi og knekkebrød med leverpostei kunne jeg sikkert spist hver dag, men det går jo ikke..😅

Takk for gode tips🥰 nå fikk jeg faktisk lyst på en pita med salat, rømme - eller en kald ovnsbakt laks😋 knekkebrød klarer jeg enten bare spise med litt smør, ost eller syltetøy - men det blir ikke helt mettende det heler.

Anonymkode: 6da99...b3f

AnonymBruker
Skrevet

Knekkebrød med litt div pålegg, biola, jus og frukt er jo kjempe bra! Noen får ikke i seg noen ting. Det viktigste er jo å få i seg næring, og der trenger ikke være middag heller. 

Anonymkode: c6405...f3a

• Hjerte 1
Skrevet

Pannekaker og evt betasuppe til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...