Gå til innhold

Flere som driver med folkefinansiering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har så smått begynt med folkefinansiering og lurer på om det er flere her som setter penger i det?

Anonymkode: abbf0...8ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folkefinansiering er risikosport. På grensen til veddemål. 

Det er bare de som ikke får lån i vanlig bank eller finansiering fra investorer som tyr til folkefinansiering. Og det er en grunn til at de ikke får penger fra banken eller investoren. 

Så skulle jeg involvert meg med det så skulle jeg ha betalt for risikoen som om det var et veddemål. 50% årlig avkastning minst. 

Anonymkode: c2e7a...0cc

Skrevet

Har du lest i media den senere tid? Folkefinansiering er risiko.

Skrevet

Har snust på det, men det virker ikke bærekraftig, spesielt etter siste tids innlegg i media. Har kjøpt en del aksjer gjennom Folkeinvest, uten at det har gjort meg rik enda heller 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lånt ut 200 000 så langt på ulike prosjekter og rentene har begynt å rulle inn. Selvfølgelig er det en viss risiko, men heller ikke så voldsomt dersom man har høy diversifiseringsgrad og velger prosjekter med lav risiko.

Anonymkode: abbf0...8ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folkefinansiering er risikosport. På grensen til veddemål. 

Det er bare de som ikke får lån i vanlig bank eller finansiering fra investorer som tyr til folkefinansiering. Og det er en grunn til at de ikke får penger fra banken eller investoren. 

Så skulle jeg involvert meg med det så skulle jeg ha betalt for risikoen som om det var et veddemål. 50% årlig avkastning minst. 

Anonymkode: c2e7a...0cc

Enig. Jeg har sjekket litt på nettsider som organiserer folkefinansiering og finner bare høyrisikoprosjekter som sannsynligvis ikke har fått banklån. 

Anonymkode: bf596...fd3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har holdt på med dette noen år nå, dog ikke i Norge. Dette er risikosport, men samtidig et fint krydder i porteføljen.  Pandemien og Ukrainakonflikten har gjort at mange innen P2P og P2B har fått betalingsproblemer.  Dette kan selvfølgelig ikke lastes den aktuelle plattformen som formidler lånet. 

Med de sakene som er kommet opp rundt Monio sitter jeg med en sterk følelse av at Monio har gjort slett forarbeid. Ting har kommet frem om låntakerne som den enkelte investor vil ha vanskeligheter med å finne ut av på egenhånd. Utgangspunktet må være at låneavtalen er så god at Monio/Sparebank SR kan anbefale den.  Dokumentasjonen som legges frem må være tilstrekkelig til at vi som investerer får et riktig og tilstrekkelig innblikk i bedriftens økonomi og planer uten å måtte innhente ytterligere informasjon.  Om Monio har gjort for dårlig forarbeid, er det da grunnlag for at de selv må ta tapet? 

Monio skriver: «Kort fortalt kobler vi gode eiendomsprosjekter med kapital. Vi presenterer kvalitetssikrede eiendomsprosjekter med god informasjon, slik at alle typer investorer skal kunne gjøre sine egne beslutninger. Med konsesjon fra Finanstilsynet legger vi til rette for at prosjekteiere og investorer kan inngå direkte finansieringsavtaler.»

I de tilfellene som har dukket opp i det siste føler jeg ikke at Monio har gjort det de selv skriver og reklamerer for (uthevet skrift).

Anonymkode: f0fc1...782

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...