Gå til innhold

Gir dere alltid paracet mot natten om feberen er 38,4? Barn 2 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Målte med pannetermometer som slo ut 38,4. Paracet eller vente? 

Anonymkode: bef74...e95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Viser barnet ubehag eller sliter med ukontrollert feber/feberfantasier/eller lignende? Om ikke så nei.

Anonymkode: 62c74...a37

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor plaget barnet er. Her har vi gott paracet om ungen er veldig slapp (ikke bare trøtt)/har vondt, og ikke gitt om det ungen bare har feber.

Anonymkode: a57da...b49

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Erfaringsmessig her så hadde jeg gitt. Her pleier feberen å stige fort,og barnet blir veldig dårlig.

Anonymkode: 37aac...15c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Målte med pannetermometer som slo ut 38,4. Paracet eller vente? 

Anonymkode: bef74...e95

Ingen vits å gi paracet hvis barnet ikke virker veldig plaget.

Paracet forstyrrer kroppens egen evne å kjempe mot infeksjonen.

Så med mindre barnet er veldig plaget og du vil lindre plagene, ville jeg ikke gitt.

• Liker 8
Skrevet

Ingen av mine trenger Paracet før rundt 39,5. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, får ikke paracet før over 39 i feber. Grunnen er at feberen/sykdonsforløpet kan forlenges hvis en gir paracet ved lavere feber, for da får ikke kroppen jobbet sykdommen ut. Var det fastlegen sa til oss ihvertfall. 

Anonymkode: 9e3c3...b28

• Liker 4
Skrevet

På dagtid nei, da gjør jeg det om allmenntilstanden er betraktelig redusert.

Men til spørsmålet ditt, ja. Gjorde det ikke før, men nå, etter mange dyrekjøpte erfaringer, med akutt dårlige barn nattestid. Søvn er hellig. Feber på kveld = alltid paracet før leggetid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser an formen. Gutten vår kan få problemer med å drikke og sove selv ved lav feber, så da gir vi Paracet. Andre ganger merker vi ingenting annet enn at han er varm og slapp, og da gir vi ikke Paracet.

Anonymkode: 76420...8a2

AnonymBruker
Skrevet

På natten får min paracet ved den temperaturen, fordi han våkner konstant når han har feber. Jeg gir ikke på dagtid ved så "lav" feber.

Anonymkode: c01b8...c5c

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok gjort det ja. For å få det under kontroll og kanskje sove litt bedre selv. Man må ha på alarm og sjekke barnet igjennom natten uansett.

Anonymkode: d2acc...608

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som lett får høy feber, opp i rundt 41 grader. Gir kun paracet dersom barnet gråter og har det vondt. Dersom han bare er slapp og vil ligge på fanget, så utsetter vi medisinering så lenge som mulig. 

(Tar selv paracet/ibux et par ganger i året, så det er ikke at jeg nekter barnet mitt noe jeg bruker mye av selv altså, synes bare at vann+frisk luft+søvn slår paracet/ibux 99% av tiden.)

Anonymkode: 7156e...610

AnonymBruker
Skrevet

Aldri for så lite, da må tilstanden være veldig plaget.

Anonymkode: cac70...122

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet skal man ikke gi Paracet før ved 39 grader ifølge legevakten, men dersom barnet har historikk med feberkramper skal Paracet gis noe tidligere, spesielt ved kveld og natt hvor temperaturen ofte stiger.

Anonymkode: 90cc4...214

AnonymBruker
Skrevet

Med yngste gjør jeg det, av erfaring. Hun sover fryktelig dårlig med feber, og feberen stiger på natta. Litt over 38 før legging har hittil gitt minst 39,3 i 22-tida de kveldene vi ikke har gitt noe, men hun har generelt lite feber ettermiddag/tidlig kveld, så feber ved legging er ofte tegn på stigende feber. Hun får feber på natta og våkner gjerne med den høyeste temperaturen målt i løpet av dagen på morgenen. 
Med eldste gir jeg før legging hvis den har bikka 39 eller han er tydelig plaga. Han er mer typisk med å våkne uten feber på morgenen og få feber på ettermiddag/kveld, og det han har ved legging er ofte makstemperatur. 

Anonymkode: 216de...b4e

Skrevet

Gir ikke Paracet pga feber alene, men ser an det totale sykdomsbildet.

Minsta hadde f.eks 39,5 for et par dager siden, men ga ikke Paracet da fordi hun bare var slapp, men ikke plaget på andre måter.

• Liker 2
Skrevet

Nei

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør ikke det før feberen nærmer seg 40 om barnet ikke virker dårlig. Jeg ga ikke til toåringen som hadde 39,1 (målt i øret) nå i kveld. Hun var i god form, og virket lite plaget. Ingen av våre barn har noen historikk med feberkramper. Men jeg kommer til å sjekke henne før jeg legger meg og i løpet av natten. 

Anonymkode: 135e6...ff2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at om natten går kroppstemperaturen ned, så om barnet ikke virker plaget, typ våkner av at det er varmt eller har vondt, så ville jeg ikke gitt. Da får kroppen jobbe selv mot sykdommen når kroppstemperaturen uansett senkes naturlig.

Anonymkode: 32578...89f

Skrevet

Selvsagt ikke. Har tre barn, og tror de til sammen har fått Paracet tre ganger. Jeg er ikke mot medisinering, men ser ikke behovet ved moderat feber.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...