AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #1 Skrevet 26. mars 2023 Hei dere! Jeg er nå 6 uker på vei, og lurer på når man egentlig bør kontakte fastlege angående graviditet? Vil fastlegen foreta ultralydundersøkelse og svangerskapskontrollene? Er veldig fristet til å bestille tidlig ultralyd privat også Hvordan gjorde dere det? Anonymkode: 3dcac...21b
Tbag Skrevet 26. mars 2023 #2 Skrevet 26. mars 2023 Gratulerer☺️ Ta kontakt nå, for å få time til blodprøver og henvisning til ordinær tidlig UL som er rundt uke 13☺️ Alle sykehus i Norge skal i utgangspunktet tilby det nå, i tillegg til den vanlige rundt uke 18-20. Ellers velger du selv om du ønsker oppfølging av lege, jordmor eller begge. 1 1
Tran09 Skrevet 26. mars 2023 #3 Skrevet 26. mars 2023 Gratulerer 😊 Jeg visste nada om prosessen, så jeg kontaktet fastlegen og informerte om at jeg var ønskelig gravid. Så avtalte han en time med meg i uke 11. På timen ble det tatt blodtrykk og blodprøve for å sjekke stoffskiftet og bekrefte graviditeten. Han hadde en slags ultralyd koblet til en tlf, men ikke noe mer fancy enn at man kunne se at det var noe der og telle hjerteslag. Jeg bestilte ultralyd privat til dagen etterpå, var mye bedre kvalitet der 😊 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #4 Skrevet 26. mars 2023 Gratulerer! Jeg har ikke tatt test enda, men mye tyder på at jeg er 5 uker gravid. Jeg kommer til å gå privat for tidlig UL uke7 eller 8 Anonymkode: f81ac...647 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #5 Skrevet 26. mars 2023 Tusen takk for svar dere! Da skal jeg kontakte fastlegen min Er det forøvrig noen som har vært på en privat tidlig UL i uke 7-8 ish som har erfaringer, er det verdt det? Er skikkelig spent! Anonymkode: 3dcac...21b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #6 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for svar dere! Da skal jeg kontakte fastlegen min Er det forøvrig noen som har vært på en privat tidlig UL i uke 7-8 ish som har erfaringer, er det verdt det? Er skikkelig spent! Anonymkode: 3dcac...21b Jeg har vært på ul i uke 7 pga ivf. Da er det standard med tidlig ultralyd. Du ser bare en rund dings og forhåpentligvis et hjerte som slår. Det er ikke superspennende, utenom kanskje for oss som holdt på i det uendelige med ivf og endelig lykkes. Hvis du vil se noe som kan ligne et foster, så ser du mer etter uke 9. Da så i allefall vår ut som en liten bamsemums. I uke 12 ser man at det er på vei til å bli et menneske. Anonymkode: 91c91...f49 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 Jeg låner tråden, gravid for første gang, veldig usikker på når jeg skal kontakte lege, det står og sies så mye forskjellig, så fint å høre andres erfaringer, hva dere ville gjort. Er 5+0 enten idag eller i morgen (utfra eggløsningstest), har hatt mye symptomer fra tidlig, inkludert endel ubehag/smerter. Jeg er veldig oppblåst, så tror det er luftsmerter, men man blir jo usikker når det også stikker litt. Smertene er ikke ekstreme, og har ikke hatt noe blødninger. Vurderer å enten dra til lege for blodprøver og/eller bestille privat tidlig UL allerede uke 6 i tilfelle smertene kan skyldes graviditet utenfor livmoren, men er det hysterisk så tidlig? Vet jo at sjansen ikke er så stor for at det går galt på den måten, men virker dumt å la det gå unødvendig langt når det kan oppdages. Er ikke så bekymret for vanlig SA ellers og føler ikke at jeg stresser ekstremt, det er jo kjipt hvis det skjer, men har ikke prøvd så lenge, og er helt inneforstått med at det kan skje. Er mer at jeg er spent og ikke helt klarer ta innover meg at dette kan gå fint Anonymkode: 64e52...c99
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg låner tråden, gravid for første gang, veldig usikker på når jeg skal kontakte lege, det står og sies så mye forskjellig, så fint å høre andres erfaringer, hva dere ville gjort. Er 5+0 enten idag eller i morgen (utfra eggløsningstest), har hatt mye symptomer fra tidlig, inkludert endel ubehag/smerter. Jeg er veldig oppblåst, så tror det er luftsmerter, men man blir jo usikker når det også stikker litt. Smertene er ikke ekstreme, og har ikke hatt noe blødninger. Vurderer å enten dra til lege for blodprøver og/eller bestille privat tidlig UL allerede uke 6 i tilfelle smertene kan skyldes graviditet utenfor livmoren, men er det hysterisk så tidlig? Vet jo at sjansen ikke er så stor for at det går galt på den måten, men virker dumt å la det gå unødvendig langt når det kan oppdages. Er ikke så bekymret for vanlig SA ellers og føler ikke at jeg stresser ekstremt, det er jo kjipt hvis det skjer, men har ikke prøvd så lenge, og er helt inneforstått med at det kan skje. Er mer at jeg er spent og ikke helt klarer ta innover meg at dette kan gå fint Anonymkode: 64e52...c99 Hvordan går du ut i fra eggløsningstest på hvor langt du er på vei? Egget bruker gjerne noen dager på å befruktes og på å feste seg i livmoren din, og den datoen vet ikke du. Ville sjekket hvor langt du er på vei ut fra første dag i siste menstruasjon Jeg hadde også litt smerter de første ukene, det er vanlig så lenge det ikke er intense smerter som krever lindring ^^, Anonymkode: 85b9a...310
Topsi Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 Jeg ville ventet til 7+0, da kan du son regel se hjeeteslag
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #10 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvordan går du ut i fra eggløsningstest på hvor langt du er på vei? Egget bruker gjerne noen dager på å befruktes og på å feste seg i livmoren din, og den datoen vet ikke du. Ville sjekket hvor langt du er på vei ut fra første dag i siste menstruasjon Jeg hadde også litt smerter de første ukene, det er vanlig så lenge det ikke er intense smerter som krever lindring ^^, Anonymkode: 85b9a...310 Vet man vanligvis gjør det, men jeg har har totalt uregelmessige sykluser, på 40-50 dager. Har derimot fått mensen som en klokke 14 dager etter eggløsning tidligere. Så det må jo bli riktigere å tenke at man er i uke 2+0 rundt eggløsning, siden befruktning må finne sted omtrent da. Utfra mens skulle jeg vært i uke 7, men det er jeg jo ikke (sier dette både på bakgrunn av eggløsningstesten, når jeg testet positivt på graviditetstest, pluss lengde på forrige sykluser). Men bra å høre at det ikke er så uvanlig "Ts" nr 2 Anonymkode: 64e52...c99
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #11 Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (8 minutter siden): Jeg ville ventet til 7+0, da kan du son regel se hjeeteslag Tenkte på det, samtidig vet jeg mange ser så tidlig som uke 6? Og tenker at det kanskje er litt sent hvis det er graviditet utenfor livmoren? Men det kan jeg kanskje slappe av litt mer ang før jeg evnt får skarpere vondt Anonymkode: 64e52...c99
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #12 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 21.55): Tusen takk for svar dere! Da skal jeg kontakte fastlegen min Er det forøvrig noen som har vært på en privat tidlig UL i uke 7-8 ish som har erfaringer, er det verdt det? Er skikkelig spent! Anonymkode: 3dcac...21b Jeg var da jeg var 6 + 6 på vei, mest fordi jeg ikke visste hvor langt jeg var på vei i det hele tatt, så ville ha en indikasjon. Fikk både se den lille klumpen, og høre hjerteslag! Absolutt verdt det for meg. Anonymkode: 6c6fd...003 1
Topsi Skrevet 9. april 2023 #13 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenkte på det, samtidig vet jeg mange ser så tidlig som uke 6? Og tenker at det kanskje er litt sent hvis det er graviditet utenfor livmoren? Men det kan jeg kanskje slappe av litt mer ang før jeg evnt får skarpere vondt Anonymkode: 64e52...c99 Hvis du er redd for ex u, så må du være obs på ensidige magesmerter. Men det er mange som blir veldig bekymret når de ikke ser hjerteslag i uke 6, det trenger ikke være noe galt for det.
Tuppeluri Skrevet 9. april 2023 #14 Skrevet 9. april 2023 Jeg kontaktet lege med en gang for å få legetime til ca uke 9 første gangen. Da snakka vi bare sammen om ting generelt, forventninger osv, og jeg ble henvist til gyn pga risikosvangerskap pga BMI. Tok blodprøver i uke 12 og influensavaksine. Kontaktet jordmor etter uke 13, og fikk kjapt time der. Byttet på å reise til jordmor og lege en gang i mnd frem til uke 30 ca Ville uansett ikke bestilt legetime eller ultralyd før du er i ca uke 9+. Da kan man se hjertet på UL blant annet.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #15 Skrevet 9. april 2023 Gratulerer ❤️ jeg var på første kontroll ca uke 14/15, tidsnok til at legen rakk å bestille time til ordinær ultralyd i uke 20. Anonymkode: 9bc8b...c30
Skyblue7 Skrevet 9. april 2023 #16 Skrevet 9. april 2023 Bestill en time i ca uke 8, da rekker du å få henvisning til tidlig UL i uke 11/12 ☺️
Skyblue7 Skrevet 9. april 2023 #17 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Gratulerer ❤️ jeg var på første kontroll ca uke 14/15, tidsnok til at legen rakk å bestille time til ordinær ultralyd i uke 20. Anonymkode: 9bc8b...c30 Nå skal jo alle få tilbud om tidlig UL, så det blir jo veldig sent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå