Gå til innhold

Barn klikker når de ikke får skjerm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok…hva sier og gjør dere andre når barna får sammenbrudd når de ikke får mer skjerm?

Anonymkode: 524fc...222

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett et par ganger at yngste har hatt tendensen til å falle sammen når vi sier hun må skru av noe, hun er 6. Da fjernet vi det helt seriøst i mange uker også går vi ekstra mange fjellturer og spiller ekstra mye spill sammen. Så får hun prøve igjen.

Anonymkode: ef0df...e83

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Om skjermen bare plutselig blir fjernet, så skjønner jeg de godt. Si i fra før at 'når det er ferdig, legger du fra deg skjermen'. Om ungen klikker da, javel. Klikk i vei, men det endrer ikke noe.

Anonymkode: cd655...7df

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

7 år.. blir egentlig ikke så sint  men om h*n prøver seg med å si noe stygt eller bli sint, får h*n beskjed om  å gå på rommet sitt og være der til h*ner rolig i kroppen og kan prate/oppføre seg. 

Sier også i fra at "dette er siste episode"/om 4 minutter skal vi skru av - da skal vi osv. 

Anonymkode: 441c3...4ab

• Liker 1
Skrevet

Det kommer alltid et lite sinneutbrudd. Men det er bare for at de prøver seg. Det går 5 min. Så er det over. De 5 min kan dog føles lange innimellom 😝😂

AnonymBruker
Skrevet

Snakker med dem. 🤷🏻‍♀️

Største her klikket helt hvis vi sa at nå må du legge fra deg skjermen/du får ikke ha skjerm i dag, men vi snakket om det, og nå har han blitt flink på å legge den fra seg selv eller forklare hvorfor han blir lei seg/sint hvis vi sier at det ikke blir noe den dagen o.l.

Ja og ta skjermfri noen dager/uker når det skjer. Bare si at nå skal dere ha litt skjermfri fremover.

Vi overforklarte ikke noe, men sa noe ala at nå merker jeg at det blir mye for hodet ditt, for hjernen blir sliten når vi holder på med mye skjerm - akkurat som kroppen blir når vi bruker den mye på en gang (eventuelt brukte et eksempel fra når han ble sliten i kroppen), og da må vi ta pause. 

Anonymkode: 36839...699

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har sett et par ganger at yngste har hatt tendensen til å falle sammen når vi sier hun må skru av noe, hun er 6. Da fjernet vi det helt seriøst i mange uker også går vi ekstra mange fjellturer og spiller ekstra mye spill sammen. Så får hun prøve igjen.

Anonymkode: ef0df...e83

Vi måtte fjerne i noen dager, men tror vi må gjøre det igjen.. hele huset ble jo rasert 😰

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om skjermen bare plutselig blir fjernet, så skjønner jeg de godt. Si i fra før at 'når det er ferdig, legger du fra deg skjermen'. Om ungen klikker da, javel. Klikk i vei, men det endrer ikke noe.

Anonymkode: cd655...7df

Vi hadde avtalt på forhånd, og hun fikk tid gil å forberede seg😣

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

7 år.. blir egentlig ikke så sint  men om h*n prøver seg med å si noe stygt eller bli sint, får h*n beskjed om  å gå på rommet sitt og være der til h*ner rolig i kroppen og kan prate/oppføre seg. 

Sier også i fra at "dette er siste episode"/om 4 minutter skal vi skru av - da skal vi osv. 

Anonymkode: 441c3...4ab

Hun er nok litt for ung for det, men skal se om det er aktuelt etterhvert :)

kaleidoskop skrev (2 minutter siden):

Det kommer alltid et lite sinneutbrudd. Men det er bare for at de prøver seg. Det går 5 min. Så er det over. De 5 min kan dog føles lange innimellom 😝😂

Ja..ble litt mer enn fem min her😅

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å bli frustrert når man får stopp/nei. La henne skrike.

Anonymkode: d3253...089

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel et sikkert tegn på altfor mye skjermbruk i utgangspunktet 

Anonymkode: b5c59...d97

• Liker 6
Skrevet

Ser du skriver at barnet kanskje er for ungt. Det er ikke sikkert. Minste her er 3 år. Det fungerer veldig godt å si ifra. 5 min til, 3 min til. Nå slår vi straks av. 

Gå på rommet/sitte på en stol for å roe seg ned funker også. Full grining hele veien. Men snakker med barnet etter 1-3 min og spør om det har roet seg ned. Når det får gå fra "skammekroken" er gråten over. Men man må jobbe med det. Både for barnet og egen del. En gang hjelper ikke. Men etter bare 3-5 ganger skjønner de konsekvensene 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis skjerm blir vanskelig å regulere, så er det pga avhengighet tenker jeg. Da må skjermen bort i en lengre periode, og innføres igjen mer regulert etterhvert. Det har vi god erfaring med. 

Skjerm og det som skjer på skjerm er skapt for å trigge belønningssenteret i hjernen vår. Voksne synes det er vanskelig å regulere skjermbruk, barn har ingen som helst mulighet til å regulere dette helt av seg selv. De må derfor få hjelp til regulering. 

Jeg synes selv det er kjempevanskelig å finne balansen, og den endrer seg med barnas alder også opplever jeg. 

Anonymkode: 53dce...8f4

AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg sagt at hvis du nekter å legge fra deg skjermen, så får du ikke noe skjerm i det hele tatt helt til i morgen etter barnehagen. (hun er seks).

Det funker gull. Mot at jeg forbereder og lar henne se ferdig episode av hva enn hun ser på så lenge det ikke er så lenge igjen.. 

Anonymkode: dae3b...3ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her har jeg sagt at hvis du nekter å legge fra deg skjermen, så får du ikke noe skjerm i det hele tatt helt til i morgen etter barnehagen. (hun er seks).

Det funker gull. Mot at jeg forbereder og lar henne se ferdig episode av hva enn hun ser på så lenge det ikke er så lenge igjen.. 

Men selvsagt. Spørs jo hvordan hun er. Følelser er lov, men viktig at hun ikke blir klikk og ufyselig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør det samme her. Lite skjermtid som tåles av frøkna her. Tok det bort par ganger og nå vet hun at det ikke nytter å klikke, hyle, skrike og mase om mer. Da blir det ikke skjerm dagen etter.

Anonymkode: d000b...fdb

AnonymBruker
Skrevet

1. Ha faste regler for skjermbruk, f.eks. at de får se en halv time etter middag, en time om morgenen i helgene osv. Hvis dere er konsekvente på disse reglene, blir det mye lettere å håndtere.

2. Reduser den totale skjermbruken. 

Anonymkode: af82c...bb5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er hun seks år kan man faktisk forklare hva skjermen gjør med hodet. 

"selvom du ikke legger merke til det, går bildene så fort, at det skjer noe oppi hodet ditt som sier at du vil se mer mer mer mer mer. Da glemmer hjernen din hva som egentlig er viktig, og alt annet blir kjedelig. På den måten kan internett lære deg ting som ikke er riktig. Man kan se litt, men ikke mye ". 

Verste var, hun skjønte det og, og svarte tilbake" åja, akkurat som med fetteren min? Han sitter mye med ipad, og han hører ikke hva jeg sier ". 

De skjønner ganske mye. Selvom mange på kg mener man skal snakke til de som om de er tre 🙃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

1. Ha faste regler for skjermbruk, f.eks. at de får se en halv time etter middag, en time om morgenen i helgene osv. Hvis dere er konsekvente på disse reglene, blir det mye lettere å håndtere.

2. Reduser den totale skjermbruken. 

Anonymkode: af82c...bb5

Vi skal prøve på det. Etter en tids detox😅

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er hun seks år kan man faktisk forklare hva skjermen gjør med hodet. 

"selvom du ikke legger merke til det, går bildene så fort, at det skjer noe oppi hodet ditt som sier at du vil se mer mer mer mer mer. Da glemmer hjernen din hva som egentlig er viktig, og alt annet blir kjedelig. På den måten kan internett lære deg ting som ikke er riktig. Man kan se litt, men ikke mye ". 

Verste var, hun skjønte det og, og svarte tilbake" åja, akkurat som med fetteren min? Han sitter mye med ipad, og han hører ikke hva jeg sier ". 

De skjønner ganske mye. Selvom mange på kg mener man skal snakke til de som om de er tre 🙃

Der var du god😁 skal prøve på det!

AnonymBruker
Skrevet

Når dere snakker om skjerm, mener dere kun nettbrett/mobil? Eller tv og?

Anonymkode: 8556a...979

AnonymBruker
Skrevet

Er en grunn til at det kalles digitalt heroin

Anonymkode: b3d63...8ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel et sikkert tegn på altfor mye skjermbruk i utgangspunktet 

Anonymkode: b5c59...d97

Dette. 

Anonymkode: ed44b...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...