Gå til innhold

Gjengs oppfatning av at det er så enkelt å få ufør i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste et innlegg på facebook, der personen skrev følgende: 

Hei! Jeg har et spørsmål på vegne av en venn. Hen er svensk og dansk statsborger, og har bodd i Sverige i 10 år, men vurderer å flytte til Norge da velferdssystemet i Sverige mildt sagt er til å gråte av. Hen har flere NPF-diagnoser og har blitt utredet i Sverige til å ha 50 % arbeidsevne. Hen ønsker ideelt sett å få en 50 % uføretrygd og hjelp til å finne en passende jobb utover dette. Hen har solid høyere utdanning og arbeidserfaring.
Spørsmålet er, er det noen som vet hvordan mulighetene er hvis hen flytter til Norge? Vil hen kunne få AAP, for eksempel?

Heldigvis så er det ikke så enkelt i det virkelige liv, men tror virkelig utlendinger at det bare er å flytte til land med gode velferdsordninger, også får de også nyte godt av de samme velferdsordningene når de kommer til Norge? 

Dette er ikke en tråd for å hetse uføre, og spørsmålet har ingenting med de som er ufør og gjøre. 

Anonymkode: ff4d0...dac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leste det samme innlegget på face. Og tenker det samme som deg. Men det er vanskelig å kommentere innlegget ditt. for ingen av oss vet hva det er som foregår i noens hode. 

Anonymkode: a0d6d...72e

AnonymBruker
Skrevet

Det er alt for lett å få ufør i Norge

Det kan ta tid, ja. Men alle får ufør hvis de er vrange lenge nok. 

Anonymkode: ccd07...923

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lett å få ufør i Norge. Og det kommer til å bli vanskeligere og vanskeligere.

Anonymkode: 224a8...291

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør pga kronisk og potensielt dødelig sykdom. Tre spesialister ved ulike sykehus, en psykolog og en fysioterapeut skrev til nav i syv år (mens jeg ble dårligere og dårligere, var døden nær flere ganger og ble satt på sterkere og sterkere cellegift som livsvarige bivirkninger). Det tok altså syv år før nav godtok  at jeg ikke hadde noe restarbeidsevnde.

Anonymkode: b48e1...4ac

• Liker 14
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Er man vrang lenge nok, tar hjelpen og stønadene slutt og man blir fri for penger. Det er ikke sånn at Nav og legene bare sukker tungt og tenker "ok da, vi gir vedkommende uføretrygd, så vi slipper mer av dette maset".

Anonymkode: 422e1...533

• Liker 18
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Det må de gjerne tro, men han kommer ikke til å få hverken AAP, ufør eller annen trygd, fordi han ikke kommer til å være medlem i folketrygden. Han må jobbe for å bli det.

Anonymkode: dcd61...e7e

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å svare generelt på "utlending" siden det er stor forskjell på hvor man kommer fra. 

En argentiner kan ikke ikke flytte til Norge og plutselig få uføretrygd. Det kreves x antall års medlemskap i folketrygden for å ha rett til uføretrygd. 

For en svenske er det annerledes, fordi svensker tar med seg medlemstid fra Sverige og får dette beregnet i Norge. Dette er EØS-regler og gjelder selvsagt også dersom en nordmann flytter til Sverige. Beregningen av inntekt kan også tas med fra Sverige. 

Asylsøkere er også i en særstilling. De er unntatt fra medlemstid og kan i teorien få full uføretrygd fra dagen de kommer til Norge. 

Når det gjelder hvor vanskelig det er å få innvilget uføretrygd, er det de samme medisinske kravene uansett hvor man er statsborger. Noen vil hevde det er lett, andre vil hevde det er vanskelig. Det kommer helt an på hva man sliter med og hvem som taler ens sak både i helsevesenet og i nav. En svenske som søker uføretrygd i Norge kan oppleve prosessen som både vanskelig og lett akkurat som nordmenn.

Anonymkode: 9040e...cc5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har ihvertfall vært lett. Lett er relativt da, men to av mine bekjente har "udefinerbare" plager, og de har bare...nekta å jobbe og vært innbitt på at de er for syke. Den ene gikk på AP i mange år og klaget over hvor utmattende DET var, men etter 5-6 år fikk han uføretrygd i en alder av ca 40 år. Begge disse kommer fra familier med masse uføretrygdede og mitt inntrykk er at å bli ufør anses som "naturlig", ikke noen big deal. Det er noe du har rett på. I min familie har hardt arbeid, det å ofre seg, alltid blitt fremholdt. Jeg tror at også jeg kunne fått uføretrygd til slutt om jeg ville. Har migrene, og jeg kunne overdrevet den og bare IKKE gitt meg, så ville nok uføretrygden kommet til meg også til slutt.

Innlegget mitt betyr ikke at jeg mener alle med uføretrygd har faket sykdom. Men det er ikke sant at det er så vanskelig å få uføretrygd som noen sier. Vil man ikke jobbe, så taper man jo ingenting på å krangle med leger og spesialister, er bare å holde seg hard. 

Hvis det er riktig at det skal bli endringer, så synes jeg at det er bra.

Anonymkode: bca5f...980

• Liker 6
Skrevet (endret)

.

Endret av Sofakona
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Leste det samme innlegget på face. Og tenker det samme som deg. Men det er vanskelig å kommentere innlegget ditt. for ingen av oss vet hva det er som foregår i noens hode. 

Anonymkode: a0d6d...72e

Nei, man kan selvsagt ikke vite hva som rører seg i andres hoder, men noen snakker tydeligvis om det, å personen det her er snakk om har tydeligvis på en eller annen måte fått informasjon om at Norge har bedre velferdssystem enn Sverige.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, det er ikke lett, og det skal det heller ikke være. Men hva mener du syke mennesker skal gjøre da? Syke mennesker som ikke kan jobbe.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke lett å få ufør i Norge. Og det kommer til å bli vanskeligere og vanskeligere.

Det tror jeg også. Å enda værre hadde det vært om personer bare kunne surfet seg fra land til land til de fant landet med beste velferdsordninger. Det ville ivertfall gått kraftig ut over syke her til lands.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ufør pga kronisk og potensielt dødelig sykdom. Tre spesialister ved ulike sykehus, en psykolog og en fysioterapeut skrev til nav i syv år (mens jeg ble dårligere og dårligere, var døden nær flere ganger og ble satt på sterkere og sterkere cellegift som livsvarige bivirkninger). Det tok altså syv år før nav godtok  at jeg ikke hadde noe restarbeidsevnde.

Anonymkode: b48e1...4ac

Det tar vel i snitt 7 år å få en uføretrygd på plass, og dessverre så blir mange dårligere i løpet av denne prosessen. Godt du fikk ufør til slutt da, men dette bør jo fortelle de som tror det er så enkelt, at det er ikke det. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Er man vrang lenge nok, tar hjelpen og stønadene slutt og man blir fri for penger. Det er ikke sånn at Nav og legene bare sukker tungt og tenker "ok da, vi gir vedkommende uføretrygd, så vi slipper mer av dette maset".

Anonymkode: 422e1...533

Tydeligvis så er det mange som tror at det er så enkelt å få ufør i dag. De skulle bare visst.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det må de gjerne tro, men han kommer ikke til å få hverken AAP, ufør eller annen trygd, fordi han ikke kommer til å være medlem i folketrygden. Han må jobbe for å bli det.

Anonymkode: dcd61...e7e

Enig. Han kom jo nærmest med en ønskeliste om 50% ufør og hjelp til å finne 50% jobb. 

Men ett eller annet sted må jo personen ha fått inntrykk av at det bare er å komme til Norge å få ufør og jobb på plass. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (7 minutter siden):

Er du samme person som skrev dette innlegget på aap facebook gruppe?

Nei, jeg leste og reagerte på innlegget. 

AnonymBruker
Skrevet

Lett er det vel ikke.... Har en meget godt dokumentert sak med en allment akseptert alvorlig sykdom. Tok likevel 8 år å bli innvilget trygd.  Og det var 8 sykdomsfulle og marerittaktige år. 

Anonymkode: 2c1f4...9e6

• Liker 5
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lett er det vel ikke.... Har en meget godt dokumentert sak med en allment akseptert alvorlig sykdom. Tok likevel 8 år å bli innvilget trygd.  Og det var 8 sykdomsfulle og marerittaktige år. 

Anonymkode: 2c1f4...9e6

Nå er det ikke sykdommen men restarbeidsevne og  inntektsevne som skal vurderes ved en søknad om uføretrygd.

Anonymkode: 3ee7b...e61

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg leste noen her inne på KG som innrømte at de hadde svindlet til seg uføretrygd fordi de ikke så vitsen i å jobbe og slite for andre og mente at jobben gikk ut over tid til trening og venner og at nå som de hadde uføretrygd hadde de mer tid til venner, trening og reising. Du har nok noen råtne egg der ute med slett moral, men jeg tror det er flere som gjerne skulle ha jobbet, men som ikke klarer.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er ikke lett å bli ufør. Men det er åpenbart lettere i Norge enn i alle andre land i verden. At 10% av arbeidsstokken er ufør er høyest i verden, og det er ikke noe som tilsier at tallet skulle være så høyt.

Endret av Brunello
  • Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Leste et innlegg på facebook, der personen skrev følgende: 

Hei! Jeg har et spørsmål på vegne av en venn. Hen er svensk og dansk statsborger, og har bodd i Sverige i 10 år, men vurderer å flytte til Norge da velferdssystemet i Sverige mildt sagt er til å gråte av. Hen har flere NPF-diagnoser og har blitt utredet i Sverige til å ha 50 % arbeidsevne. Hen ønsker ideelt sett å få en 50 % uføretrygd og hjelp til å finne en passende jobb utover dette. Hen har solid høyere utdanning og arbeidserfaring.
Spørsmålet er, er det noen som vet hvordan mulighetene er hvis hen flytter til Norge? Vil hen kunne få AAP, for eksempel?

Heldigvis så er det ikke så enkelt i det virkelige liv, men tror virkelig utlendinger at det bare er å flytte til land med gode velferdsordninger, også får de også nyte godt av de samme velferdsordningene når de kommer til Norge? 

Dette er ikke en tråd for å hetse uføre, og spørsmålet har ingenting med de som er ufør og gjøre. 

Så lett er det jo ofte

Anonymkode: 032cc...336

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper du har rett i at det blir vanskeligee

Anonymkode: 032cc...336

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er ingen logikk i det du prøver å overbevise oss om.

Norg er det landet i verden med flest uføre per capita. Hvorfor er det ikke like mange uføre i resten av verden, eller våre nærmeste naboer som har samme styreform og velferdsordninger? 

Anonymkode: db7ee...c5f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke lett å bli ufør. Før var det kanskje det, men ikke nå lenger. Jeg tror også at leger og psykologer er gode til å sile ut de som eventuelt skulle fake en diffus lidelse. 

Fake ME? Du ser på personen at vedkommende er utmattet. Mørke ringer rundt øynene, blekhet, nevrologiske utfall, dårlig balanse, treghet, ting som ikke lar seg finne på.

Fake fibromyalgi? Du ser på personen at vedkommende har smerter. Sterke muskelsmerter gir nedsatt bevegelighet, som er veldig påfallende.

Fake psykiske lidelser? Det klarer du neppe over tid. Du må i behandling og du må gjennom flere år vise reaksjoner og komme opp med eksempler/historier som gir mening, og ikke er selvmotsigende, for den lidelsen du mener du har.

La oss overlate dette til de profesjonelle. De vet hva de skal se etter.

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...