AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #1 Skrevet 26. mars 2023 Min far oppdaget et gammelt brev i sakene til hans bestefar som døde for over 20 år siden. Dvs lenge siden han oppdaget det. Gjaldt krav om betaling av en stor bot etter krigen, for å ha vært NS-medlem. Nylig ba han min farfar signere på at han kunne få innsyn i saken, og alle detaljer fra statsarkivet. Så fant han ut at han ville dele dette med slekta. Men spurte da først en av hans onkler, som er 93 år og høyst oppegående, som ble rasende og som ville brenne alt for å forhindre at etterslekten noen gang får vite. De var 6 søsken, altså oldefaren min fikk 6 barn, og etterslekten er stor. Men ingen av de 6 har sagt noe videre om dette. Tror pappa kun har sagt det til meg. Er det greit å dele dette med resten av slekta, men kanskje først når generasjonen etter oldefar er borte? Anonymkode: 66bbc...b00 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #2 Skrevet 26. mars 2023 Kanskje vente til den generasjonen er borte ja. Om min oldefar hadde vært nazist hadde det ikke brydd meg. Det er lenge siden og det var krig. Men for generasjonen som levde i dette er det et sårt tema. Anonymkode: 77eab...8aa 24 2 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #3 Skrevet 26. mars 2023 Man må ha forståelse for at dette er vanskelig for eldre mennesker som fortsatt lever. Ha nok respekt til å vent til de ikke lever lenger. Mange har levd et helt liv med skam. Jeg visste ikke at begge mine bestefedre var medlemmer i NS. Fikk vite det tjue år etter de døde. Anonymkode: 7654b...470 11 3 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #4 Skrevet 26. mars 2023 Litt tilsvarende her. Min morfar var ikke bare NS, men frontkjemperoffiser i Waffen SS. Til alt overmål fikk min mormor et barn med en tysk offiser mens min morfar var på østfronten. Han fikk 5 års fengsel for landssvik og sonet 2 av dem så det var umulig å skjule det for omgivelsene. Min mor fikk en ganske fæl skoletid men hennes 9 år eldre bror som var 14 da krigen sluttet fikk det temmelig grusomt. Han ville vært 92 i dag, omtrent som din slektning. Jeg synes absolutt familien din skal få vite dette men vent til han på 93 er borte. Anonymkode: f400c...93d 4 4 3
Akryl Skrevet 26. mars 2023 #5 Skrevet 26. mars 2023 (endret) Husk at mange var med i NS i frykt for Stalin og kommunisme. Les litt om hvorfor folk støttet Tyskland. Noen gjorde det for å beskytte Norge. Finland støttet Hitler for å beskytte seg mot Sovjet. Endret 26. mars 2023 av Akryl 9 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #6 Skrevet 26. mars 2023 Hvorfor bry seg om døde nazister. Det finnes et stort antall unge, moderne nazister i dag. DE er et problem. Anonymkode: 38be4...a78 6 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #7 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor bry seg om døde nazister. Det finnes et stort antall unge, moderne nazister i dag. DE er et problem. Anonymkode: 38be4...a78 Om man ikke er villig til å snakke om fortiden kan historien gjenta seg. Hvem og hvorfor folk ble nazister på 30-40-tallet må diskuteres og debatteres, ikke dysses ned, uansett hvor ubehagelig det måtte være. Anonymkode: a26fb...5ef 9 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #8 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Om man ikke er villig til å snakke om fortiden kan historien gjenta seg. Hvem og hvorfor folk ble nazister på 30-40-tallet må diskuteres og debatteres, ikke dysses ned, uansett hvor ubehagelig det måtte være. Anonymkode: a26fb...5ef Det er riktig at vi må ha et aktivt forhold til historie, for å kunne ta lærdom av den. Men akkurat i denne saken er det jo slik at i Tyskland snakket man minst mulig, og dysset ned alle familiehistoriene om aktive nazister. I dag er Tyskland et land som stadig tar oppgjør med ny-nazisister. I Russland har man fortalt historiene om hvor fæle nazistene var omtrent daglig, og det endte med at i dag er det de som er nazistene/fascistene. Til tross for meget aktiv bruk av historien, så endte de selv med å bli det de en gang i tiden sloss mot. Så det hjelper ingen å snakke om ubehageligheter om man bare skal ta motparten, man bør ha et mye mer bevist forhold til hvorfor du skal rippe opp i gamle ting. Anonymkode: b8da8...299 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #9 Skrevet 27. mars 2023 Hva er vitsen med å dele det? Anonymkode: 557e8...5e0 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #10 Skrevet 27. mars 2023 Dette er en stor skam, større en vi klarer å forestille oss. Jeg syns derfor du skal vente til oldefargenerasjonen er borte. Jeg syns historien bør deles, da det er viktig å belyse sånt for ettertiden. Samt at det er viktig å forstå, sånn at vi ikke havner i liknende situasjon igjen. Viktig å huske på at dette var hjernevasking på høyt nivå og at medlemskap i NS ikke nødvendigvis betyr at oldefar var et dårlig menneske. Viktig å belyse hva som førte til disse valgene, hva gjorde at de lot seg inspirere av nazismen. Hva slags liv har han levd etterpå, tok han avstand, hvorfor, hvorfor ikke. Anonymkode: 76d65...cb2 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #11 Skrevet 27. mars 2023 Akryl skrev (13 timer siden): Husk at mange var med i NS i frykt for Stalin og kommunisme. Les litt om hvorfor folk støttet Tyskland. Noen gjorde det for å beskytte Norge. Finland støttet Hitler for å beskytte seg mot Sovjet. Dette. Greit å sette seg litt inn i norsk historie før man uttaler seg uten kunnskap. Anonymkode: 4bfec...0fc 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #12 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er en stor skam, større en vi klarer å forestille oss. Anonymkode: 76d65...cb2 Nei, det er historie. Ville heller vært åpen om funnet og stilt spørsmål til oldefar mflr om hvorfor de valgte å bli medlemmer. Kun på den måten får de vite den brutale sannheten. Vær objektiv, nøytral og nysgjerrig. Å bedrive arveskam er skammelig. Anonymkode: 4bfec...0fc 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #13 Skrevet 27. mars 2023 en del folk var jo medlemmer av Nasjonal Samling fordi de måtte det, for eksempel hvis de skal få muligheten til å skaffe seg en jobb for eksempel. men dette betyr ikke nødvendigvis at man faktisk var en "troende" nazist altså... Anonymkode: b62e0...453 3 2
Gjest takinova Skrevet 27. mars 2023 #14 Skrevet 27. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Min far oppdaget et gammelt brev i sakene til hans bestefar som døde for over 20 år siden. Dvs lenge siden han oppdaget det. Gjaldt krav om betaling av en stor bot etter krigen, for å ha vært NS-medlem. Nylig ba han min farfar signere på at han kunne få innsyn i saken, og alle detaljer fra statsarkivet. Så fant han ut at han ville dele dette med slekta. Men spurte da først en av hans onkler, som er 93 år og høyst oppegående, som ble rasende og som ville brenne alt for å forhindre at etterslekten noen gang får vite. De var 6 søsken, altså oldefaren min fikk 6 barn, og etterslekten er stor. Men ingen av de 6 har sagt noe videre om dette. Tror pappa kun har sagt det til meg. Er det greit å dele dette med resten av slekta, men kanskje først når generasjonen etter oldefar er borte? Anonymkode: 66bbc...b00 Man trenger ikke signere på innsyn for å se saker i landssvikarkivet. De aller fleste sakene der er vanlige folk som måtte være syndebukker. Dette for at blant annet storhai-familiene som overtok jødisk eiendom fikk gå fri, at Olav Thons handler med tyskerne og for at folk som Knut Rød skulle frikjennes. Det var viktig for rettsoppfatningen at MANGE ble straffet. De fleste hadde ikke gjort seg skyldig i annet enn å være medlem av NS og var langt fra nazister slik vi tenker ordet. Mange var medlem også før krigen og ble dermed dømt på tilbakevirkende kraft. Landsvikoppgjøret i Norge er en skamplett på den norske rettstat. Endret 27. mars 2023 av takinova
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #15 Skrevet 27. mars 2023 I mine øyne ikke noe verre enn å finne ut at bestefar var kommunist (han var ikke det, men...) Jeg har alt "i orden" i mitt slektstre og morfaren min sin familie reddet noen franske soldater fra en fangeleir og holdt dem i skjul til krigen var over, men det betyr jo ikke noe for meg. Om de hadde vært NS hadde det vært fullt forståelig det også, men jeg vet sånn ca. hva alle gjorde og ikke gjorde. De fleste var jo mer eller mindre nøytrale. Eksen min sin bestefar var NS og hengte seg like etter at krigen var over. Mye fæle historier, men heldigvis et tilbakelagt kapittel. Slik jeg ser det er det ikke så enkelt som "gode og onde" og kommunismen var en reell trussel for Europa. De drepte f.eks. fetteren til Kong Olav (tsaren av Russland) og den britiske kongen måtte abdisere fordi han var nazist. Husk at vinnerne forteller historien. Anonymkode: f32ad...602 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #16 Skrevet 27. mars 2023 takinova skrev (2 minutter siden): Man trenger ikke signere på innsyn for å se saker i landssvikarkivet. De aller fleste sakene der er vanlige folk som måtte være syndebukker. Dette for at blant annet storhai-familiene som overtok jødisk eiendom fikk gå fri, at Olav Thons handler med tyskerne og for at folk som Knut Rød skulle frikjennes. Det var viktig for rettsoppfatningen at MANGE ble straffet. De fleste hadde ikke gjort seg skyldig i annet enn å være medlem av NS og var langt fra nazister slik vi tenker ordet. Mange var medlem også før krigen og ble dermed dømt på tilbakevirkende kraft. Landsvikoppgjøret i Norge er en skamplett på den norske rettstat. Veldig enig her, generelt med innlegget også, men det som skjedde etter krigen er virkelig en skamplett. Enda verre er det at de nekter på at Norge kapitulerte 9. juni 1940, som vi gjorde, for å kunne rettferdiggjøre "landssviket". Ren historieforfalskning...men slik er det. Anonymkode: f32ad...602 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #17 Skrevet 27. mars 2023 Jeg hadde aldri delt en slik informasjon. Jeg tror heller ikke det gjør annet enn å skam belegge familien. Anonymkode: abe61...d2b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #18 Skrevet 27. mars 2023 Akryl skrev (16 timer siden): Husk at mange var med i NS i frykt for Stalin og kommunisme. Les litt om hvorfor folk støttet Tyskland. Noen gjorde det for å beskytte Norge. Finland støttet Hitler for å beskytte seg mot Sovjet. Wow, snakk om å unnskylde nazisme! Folk flest var ikke kommunister, det betyr ikke at de ble nazister av den grunn. Det var mange politiske bevegelser som var mot kommunisme uten å bli hatefulle rasister. Absurd apologisme. Anonymkode: c95e7...bfc 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #19 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Om man ikke er villig til å snakke om fortiden kan historien gjenta seg. Hvem og hvorfor folk ble nazister på 30-40-tallet må diskuteres og debatteres, ikke dysses ned, uansett hvor ubehagelig det måtte være. Anonymkode: a26fb...5ef Hva vil du diskutere? Nazister i 1933: "Buhu, jødene er skyld i alle mine problemer." Nazister i 2023: "Buhu, jødene er skyld i alle mine problemer, inkludert at jeg er en incel." Ikke så mye å diskutere her. Anonymkode: 38be4...a78 3
Flintis Skrevet 27. mars 2023 #20 Skrevet 27. mars 2023 Oldefaren har jo blitt dømt av sin samtid og gjort opp for seg. Tross dette er det mye skam forbundet med det og en trenger jo ikke provosere de eldre heller som kanskje har kjent på dette. Hågen Ringnes hadde en serie om dette ca 1980. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå