Gå til innhold

Fortelle om lovbrudd til psykolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Feks fyllekjøring i stor fart. Hvis man forteller man gjorde det. Hva gjør psykologen da? Er det lurt å holde det hemmelig?

Anonymkode: 98920...317

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg som spurte meg. Jeg vil gi henne svar. Hun har kun delt med meg de dypeste hemmeligheter. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har du/hun ikke allerede blitt spurt om dette under utredning? Det pleier å være spørsmål om risikoadferd og rus under utredning. Hva som skjer om hun er ærlig om dette er at hun kan få riktig diagnose og riktig behandling.

Anonymkode: b5af8...462

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holdt rusbruk for meg selv når jeg gikk til psykologen. Dette er fordi en god venn av meg innrømmet det ovenfor sin psykolog, og da ble førerkortet inndratt.

Kunne aldri funnet på å kjøre i ruset tilstand. Men innrømmer du rusbruk, så er du narkoman i statens øyne... (tydeligvis)

Anonymkode: 9a900...ce4

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

For å svare litt mer konkret: 

Det avhenger helt på psykologen, og alvorlighetsgraden. 

En psykolog har taushetsplikt, men har også andre plikter som å sikre liv og helse.

Om lovbruddet har stor innvirkninger på pasienten, så synes jeg det er noe man må vurdere å si.

Om lovbruddet har hatt en dom og straff er ferdig kan det fint nevnes.

For eksempel: 
Har fyllekjørt, og inntar ofte og mye alkohol for å drukne følelsene mine. 
Ja, det burde nevnes, for det er stor fare for deg som person, men også samfunnet rundt deg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fortalt om lovbrudd og det har ikke skjedd noen ting. Det innebar ikke å kjøre i ruset tilstand, men det var alvorlig og det var en pågående etterforskning. 

AnonymBruker
Skrevet

Psykolog har taushetsplikt med mindre det gjelder fare for liv og helse. F eks om du har drept noen 

Anonymkode: 1154f...9c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Psykolog har taushetsplikt med mindre det gjelder fare for liv og helse. F eks om du har drept noen 

Anonymkode: 1154f...9c9

Men dette er liv og helse. Venninnen min kjørte i 120 km/t i 3 timer! Hun kunne blitt drept og andre kunne blitt drept. Hun fortalte meg at når dette skjedde så var det ingen logikk i tankene hennes, hun bare gjorde det. Hun har fått ptsd, og for henne er det første gang hun har opplevd å gjøre noe slikt uten å faktisk tenke risiko. Hun sa at hun var skremt av seg selv, og hun sa at hun faktisk var skremt om at hun kan gjøre det igjen uten å tenke.

Men jeg sa til henne at jeg ser du forstår det var gale og dette er første gang du opplever at logikk delen i hjernen din forsvinner. Det er naturlig ting som kan skje når man har ptsd, sa jeg. Men du trenger ikke bekymre deg for at du gjør dette igjen, for nå vet du om det, nå vet du at dette er en reaksjon du kan få når du har flashback. Derfor vet du dette til neste gang, da vet du at når du opplever Flashback så skal du vite at det går over og at symptomene er normal. Da ba jeg henne skrive en liste som hun kan ta fram om det skjer igjen. Den listen skal det stå ting hun kan gjøre for å lette på symptomene som ikke er risiko. Hun lagde en liste og syns det føltes trygt og lurt.

men hun fortalte meg at hun liker å være åpen med psykologen om alt, og at det hadde vært trygt å snakket om det hun gjorde fordi det skremte henne. Men hun er redd for at han sladrer til politiet eller at han ikke stoler på henne at hun har kontroll,- at hun kan gjøre det igjen. Derfor bil hun ikke fortelle det. Men hun ønsker å være så åpenlyst hun kan med psykologen siden hun vet at det er lurt om hun skal få riktig hjelp. Men hun vil ikke få stempel «Risiko dame uten kontroll» for hun er ikke den typen, hun har kontroll kg hun tar veldig gode og smarte valg for seg selv. Jeg er veldig stolt over henne.

ts

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dette er liv og helse. Venninnen min kjørte i 120 km/t i 3 timer! Hun kunne blitt drept og andre kunne blitt drept. Hun fortalte meg at når dette skjedde så var det ingen logikk i tankene hennes, hun bare gjorde det. Hun har fått ptsd, og for henne er det første gang hun har opplevd å gjøre noe slikt uten å faktisk tenke risiko. Hun sa at hun var skremt av seg selv, og hun sa at hun faktisk var skremt om at hun kan gjøre det igjen uten å tenke.

Men jeg sa til henne at jeg ser du forstår det var gale og dette er første gang du opplever at logikk delen i hjernen din forsvinner. Det er naturlig ting som kan skje når man har ptsd, sa jeg. Men du trenger ikke bekymre deg for at du gjør dette igjen, for nå vet du om det, nå vet du at dette er en reaksjon du kan få når du har flashback. Derfor vet du dette til neste gang, da vet du at når du opplever Flashback så skal du vite at det går over og at symptomene er normal. Da ba jeg henne skrive en liste som hun kan ta fram om det skjer igjen. Den listen skal det stå ting hun kan gjøre for å lette på symptomene som ikke er risiko. Hun lagde en liste og syns det føltes trygt og lurt.

men hun fortalte meg at hun liker å være åpen med psykologen om alt, og at det hadde vært trygt å snakket om det hun gjorde fordi det skremte henne. Men hun er redd for at han sladrer til politiet eller at han ikke stoler på henne at hun har kontroll,- at hun kan gjøre det igjen. Derfor bil hun ikke fortelle det. Men hun ønsker å være så åpenlyst hun kan med psykologen siden hun vet at det er lurt om hun skal få riktig hjelp. Men hun vil ikke få stempel «Risiko dame uten kontroll» for hun er ikke den typen, hun har kontroll kg hun tar veldig gode og smarte valg for seg selv. Jeg er veldig stolt over henne.

ts

Hvis hun selv tror hun kan gjøre det igjen, så vet vel hun det litt bedre enn deg? Selvfølgelig kan det skje igjen. Hvis du er glad i henne så støtter du henne i å få riktig hjelp så hun slipper å komme i en situasjon hvor hun kan drepe seg selv eller andre.

Anonymkode: b5af8...462

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skremmende hvor mange ustabile folk som får kjøre bil. Jeg hadde meldt henne. 

Anonymkode: 9d140...872

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fortalte om at mannen min for 10 år siden hadde vært voldelig mot meg og det ble sent som notat til jordmor og fastlege. 

Anonymkode: 64b24...28c

Skrevet

Det kan hende psykolog må melde fylkeslege som vurderer om vedkommende kan ha førerkort videre ja. Men blir en vurdering i hvert enkelt tilfelle. 

AnonymBruker
Skrevet

Psykologen har taushetsplikt. Den skal brytes og informasjon skal gis til :

politi dersom man kan avverge alvorlige lovbrudd som seksuelle overgrep, drap, kjønnslemlestelse etc (se straffeloven, der står det nærmere beskrevet under avverggplikt)

- Barnevern dersom psykologen er bekymret for om barnet utsettes for alvorlig omsorgssvikt, eller hvis en ungdom vagabonderer, bruker betydelig rusmidler, utvikler kriminalitet

- rett etat (usikker på hvilken) om førerkort, hvis pasientens rusbruk tilsier det, eller andre årsaker (det er en egen forskrift om dette, eller veileder)

- kommunens helse- og sosialtjeneste dersom pasienten er gravid og bruker rusmidler i et slikt omfang av fosteret kan ta tydelig skade (husker ikke ordlyden, om det er "betydelig skade" eller liknende)

Anonymkode: 19600...8f2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Avvergeplikten gjelder også hvis uskyldige er straffet, da skal man gi beskjed til politi. Ellers skal ikke psykologen melde videre om lovbrudd som har vært begått. Psykologen skal si fra alvorlige lovbrudd som skal begås og kan avverges, men ikke  om mindre alvorlige lovbrudd som pasienter forteller at de planlegger å gjøre 

Anonymkode: 19600...8f2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min skal aldri gjøre dette igjen! Hun er klok og hun har alltid tatt riktige valg. Dette var ett smell hun fikk og som hun lærte av. Det beste for henne er å droppe å dele med psykologen, hun lærte og er ferdig med sånt tull nå. Har snakket masse mer med henne. Hun er ikke glad for det hun gjorde, og derfor har vi snakket veldig mye om dette. Nå legger vi fyllakjøringen bak oss og hun har lært. Hun ga faktisk nøkkelen til meg å gråt og sa hun ikke kan ha bil lenger. Hun har virkelig forstått at dette var dumt. Hun gjør det ikke igjen.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

«Spør for en venn»

Anonymkode: dde6d...484

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg holdt rusbruk for meg selv når jeg gikk til psykologen. Dette er fordi en god venn av meg innrømmet det ovenfor sin psykolog, og da ble førerkortet inndratt.

Kunne aldri funnet på å kjøre i ruset tilstand. Men innrømmer du rusbruk, så er du narkoman i statens øyne... (tydeligvis)

Rusbruk kan gå utover din mentale helse, det hadde vært veldig nødvendig for psykologen din å vite at plagene dine kan være ruspåvirket 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Venninnen min skal aldri gjøre dette igjen! Hun er klok og hun har alltid tatt riktige valg. Dette var ett smell hun fikk og som hun lærte av. Det beste for henne er å droppe å dele med psykologen, hun lærte og er ferdig med sånt tull nå. Har snakket masse mer med henne. Hun er ikke glad for det hun gjorde, og derfor har vi snakket veldig mye om dette. Nå legger vi fyllakjøringen bak oss og hun har lært. Hun ga faktisk nøkkelen til meg å gråt og sa hun ikke kan ha bil lenger. Hun har virkelig forstått at dette var dumt. Hun gjør det ikke igjen.

Du sier at hun aldri skal gjøre det igjen, men du sier at hun sier hun er redd for at det skal skje igjen. Det er fint med liste og bevisstgjøring, men at hun gir deg bilnøkkelen tyder mer på at hun er redd for å gjøre det igjen enn at hun har kontroll. 

Anonymkode: 21fac...d14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det handler ikke egentlig om fyllekjøring, men om at hun trenger hjelp og du er ikke hennes behandler. Du er en venn, men her har du påtatt deg et ansvar som venner ikke skal ha. Dere har pratet masse, hun vil ikke gjøre det igjen… Selvsagt ikke! Men hun trenger hjelp, og det er ikke noe galt i å være psyk men for å bli frisk så må hun få rett behandling.

Sett at hun får en ny episode og det går tapt liv eller hun/andre blir skadet eller drept. Da sitter du der og har på deg at dere har vært igjennom dette og hun ville ikke gjøre det igjen. Ingen som er syke ønsker å gjøre/oppleve sykdommen sin, men det kan skje igjen. PTSD er ikke tuftet på logikk eller fornuft. Ved å tie ovenfor hennes behandler får hun ikke rett hjelp. 

Anonymkode: 495bb...c7d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det handler ikke egentlig om fyllekjøring, men om at hun trenger hjelp og du er ikke hennes behandler. Du er en venn, men her har du påtatt deg et ansvar som venner ikke skal ha. Dere har pratet masse, hun vil ikke gjøre det igjen… Selvsagt ikke! Men hun trenger hjelp, og det er ikke noe galt i å være psyk men for å bli frisk så må hun få rett behandling.

Sett at hun får en ny episode og det går tapt liv eller hun/andre blir skadet eller drept. Da sitter du der og har på deg at dere har vært igjennom dette og hun ville ikke gjøre det igjen. Ingen som er syke ønsker å gjøre/oppleve sykdommen sin, men det kan skje igjen. PTSD er ikke tuftet på logikk eller fornuft. Ved å tie ovenfor hennes behandler får hun ikke rett hjelp. 

Anonymkode: 495bb...c7d

Folk med ptsd kan ikke bare få stempel at de ikke har kontroll. Da må de i fengsel da. De har jo kontroll. Alle kan gjøre dumme ting på fylla, ptsd eller ei.  Folk er gjennom tøffe samlivsbrudd og dødsfall i familien sin osv, da er det tøft for dem og de kan gjøre noe de angrer på, men det er ikke sånn at de gjør det som en fast rutine. De lærer også av feil som de gjør når de er langt nede. De er ikke helt ute av kontroll liksom. Venninne min vil huske dette om hun opplever nedtur igjen, da husker hun hva hun gjorde sist og da gjør hun det ikke! Hun har laget en liste og der står det at hun skal røyke gress for å bli sløv. Da blir hun bare sløv,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...