Gå til innhold

Har borettslag bare lov å gjøre som de vil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Borettslaget jeg bor i skal plutselig oppgradere, husleien settes opp med flere tusen kroner i tillegg til økte renter og strøm

Jeg vil sitte igjen med 2000 kr pr måned til livsopphold etter at dette er betalt.

Er helt fortvilet, jeg kan ikke skjønne at de bare kan ta seg bestemmelser over hodene på folk i tider som dette?

🥲

Anonymkode: 31fd0...041

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest vedtektene? Der står det hva et styre kan og ikke kan gjøre uten flertall i generalforsamling. Dersom det er "nødvendig vedlikehold" har de stort handligsrom. 

Er det allerede vedtatt?

Anonymkode: 74932...3af

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis det er nødvendig vedlikehold kan de det. Men hvis det ikke er det må de ha flertall på generalforsamling. 

Mitt borettslag har også måttet sette opp husleien noe voldsomt i det siste, men det er jo ikke styret sin feil når alt blir dyrere. De betaler jo husleie de som sitter i styret, de gjør der jo ikke dyrt med vilje.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Les deg opp på vedtektene og borettslagsloven.

Noen saker kan styret vedta og andre ting må opp på generalforsamling.  Men om saken er vedtatt på generalforsamling så har du ingenting du kan si. Flertallet bestemmer. 

Anonymkode: a2b7a...4e3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Borettslaget jeg bor i skal plutselig oppgradere, husleien settes opp med flere tusen kroner i tillegg til økte renter og strøm

Jeg vil sitte igjen med 2000 kr pr måned til livsopphold etter at dette er betalt.

Er helt fortvilet, jeg kan ikke skjønne at de bare kan ta seg bestemmelser over hodene på folk i tider som dette?

🥲

Noen synes det er fordelaktig med lave felleskostnader. Sannheten er nesten alltid at de som har lave felleskostnader har det fordi de ikke har gjort nødvendig vedlikehold ennå, og at felleskostnadene før eller senere vil øke. Og da som oftest øke mye.

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du får engasjere deg å bli med i styret i stedet for å klage over at andre får jobben gjort for deg. 

Da lærer du litt om hva pengene går til og hvorfor dere betaler det dere gjør. 

Anonymkode: bf67a...e18

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Større utbedringer som ikke er akutt skal vedtas på generalforsamlingen. 

Men oppgraderinger må generelt påventes, styret er ansvarlig for at bygningsmassene holdes i bra stand.

Vi har gjort det her, hvor vi tok en utvendig rehabilitering inkl bytte av vindu og etterisolering. Flertallet bestemte det på generalforsamling, og vi kan ikke la noen få med dårlig økonomi få bestemme at borettslagets bygningsmasse ikke skal vedlikeholdes.

Anonymkode: c5372...182

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Les deg opp på vedtektene og borettslagsloven.

Noen saker kan styret vedta og andre ting må opp på generalforsamling.  Men om saken er vedtatt på generalforsamling så har du ingenting du kan si. Flertallet bestemmer. 

Anonymkode: a2b7a...4e3

Det holder å lese loven. Det aller meste i borettslagsloven, og i særdeleshet flertallsreglene, er preseptoriske. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Noen synes det er fordelaktig med lave felleskostnader. Sannheten er nesten alltid at de som har lave felleskostnader har det fordi de ikke har gjort nødvendig vedlikehold ennå, og at felleskostnadene før eller senere vil øke. Og da som oftest øke mye.

Det her er det mange som ikke forstår. Særlig gjelder det andelsleiligheter har jeg sett.

Anonymkode: 3cd71...fa3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får engasjere deg å bli med i styret i stedet for å klage over at andre får jobben gjort for deg. 

Da lærer du litt om hva pengene går til og hvorfor dere betaler det dere gjør. 

Anonymkode: bf67a...e18

Tusen takk for ditt EMPATISKE inlegg, hjelper meg mitt i ræven.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Større utbedringer som ikke er akutt skal vedtas på generalforsamlingen. 

Men oppgraderinger må generelt påventes, styret er ansvarlig for at bygningsmassene holdes i bra stand.

Vi har gjort det her, hvor vi tok en utvendig rehabilitering inkl bytte av vindu og etterisolering. Flertallet bestemte det på generalforsamling, og vi kan ikke la noen få med dårlig økonomi få bestemme at borettslagets bygningsmasse ikke skal vedlikeholdes.

Anonymkode: c5372...182

Feil! Så lenge det er innenfor normal eiendomsforvaltning vil styret ha kompetanse. Det er kun tiltak som bærer preg av å være fullstendig unødvendige styret ikke kan beslutte.

• Liker 1
Skrevet

Det man bør merke seg ved årsmøte og generalforsamling i borettslag (forutsatt at innkalling er gjort riktig - sak 1) er at de fremmøtte og eventuelle fullmakter er de eneste som kan stemme og vedta.  Det er ikke minstekrav til fremmøte bortsett fra styre- eller varamedlemmer og to andelseiere til å signere protokollen.

AnonymBruker
Skrevet

Har du nettopp kjøpt burde du sjekket vedtak fra sist generalforsamling og evt planer før du kjøpte. Har du bodd der en stund og dette kommer overraskende, tipper jeg du er en av de som ikke dukker opp på GF eller leser papirene som gjøres tilgjengelig ifm det, og da har du ingenting å klage over. Styret er ansvarlig for at  bygningsmassen vedlikeholdes og lagets forpliktelser ivaretas, og kan selvfølgelig bestemme daglig drift ut fra det. Større oppgraderinger er vanlig å kjøre via GF; og da bestemmer flertallet. Har du ikke råd til å bo der må du selge, det er realiteten. 

Anonymkode: a38da...62d

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du nettopp kjøpt burde du sjekket vedtak fra sist generalforsamling og evt planer før du kjøpte. Har du bodd der en stund og dette kommer overraskende, tipper jeg du er en av de som ikke dukker opp på GF eller leser papirene som gjøres tilgjengelig ifm det, og da har du ingenting å klage over. Styret er ansvarlig for at  bygningsmassen vedlikeholdes og lagets forpliktelser ivaretas, og kan selvfølgelig bestemme daglig drift ut fra det. Større oppgraderinger er vanlig å kjøre via GF; og da bestemmer flertallet. Har du ikke råd til å bo der må du selge, det er realiteten. 

Du motsier deg selv. Du sier at TS hadde visst dette hadde hun deltatt eller lest seg opp på GF, samtidig som du sier at styret kan vedta dette uten GF. 

Vårt borettslag driver også med en dyrere vedlikehold, saken var ikke innom GF. Det er jo ikke noe poeng å ta det via GF hvis styret mener det er nødvendig vedlikehold. 

Anonymkode: 44513...2af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du motsier deg selv. Du sier at TS hadde visst dette hadde hun deltatt eller lest seg opp på GF, samtidig som du sier at styret kan vedta dette uten GF. 

Vårt borettslag driver også med en dyrere vedlikehold, saken var ikke innom GF. Det er jo ikke noe poeng å ta det via GF hvis styret mener det er nødvendig vedlikehold. 

Anonymkode: 44513...2af

Nei, jeg sier store prosjekter pleier å gå gjennom GF, men de må ikke. F.eks når man bestemmer seg for å pusse opp alle badene, bytte altaner e.l. så pleier det å gå gjennom gf fordi det kan gjøres på ulike måter med ulike prisutfall. Men f.eks kan styret bestemme fasadeoppgrdering uten at det går via gf , men da vet man som regel om det ved å lese gf-papirene fordi det vil være beskrevet behov for oppgradering og tiltak uten å være et eget vedtak. Min erfaring fra flere år i et borettslagsstyret er at folk gi en god faen i gf, styre, papirer som sendes ut ect, og kun reagerer den dagen noen enten skal inn i leiligheten deres for å gjøre noe eller de får økt husleie. Hvis folk hadde giddet å dukke opp på GF som et minimum så hadde det vært fint, og alle som er misfornøyd kan gjerne melde seg til styret selv. Hos oss var det ramaskrik da husleien økte før jul, helt til lokalavisen skrev hvor mye andre borettslag hadde økt med og våre innse at det ikke var så ille. Men å sette seg inn i hvorfor leien økte (som de fikk brev om), det gadd de færreste. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel... Jeg er enig i det personen skriver. Sånn er det å være andelseier.

Anonymkode: 74932...3af

• Liker 3
Skrevet

Hadde det vært et sameie eller din egen enebolig, så hadde du også måttet bekoste nødvendig vedlikehold og oppgraderinger. Fordelen med borettslag er tilgang på rimelig finansiering, slik at du slipper og måtte ut med alt med en gang eller låne penger selv.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

🥲

Oppgraderinger må ofte til i eldre brrl, blir enda dyrere hvis de ikke gjør det

Anonymkode: 4a01a...0bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For et elendig svar på et godt poeng

Anonymkode: 2d8c9...44f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

For et elendig svar på et godt poeng

Anonymkode: 2d8c9...44f

:paff:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...