Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å bli midlertidig ufør, 40%, via klp, og jobbe 60% ellers. Noen som har erfaring med å gjøre dette?

Jeg er sliten hele tiden, har flere kroniske sykdommer og er lei av å forsøke å strekke til og feile absolutt hele tiden. 

Anonymkode: e7c5b...e7b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "40% midlertidig ufør via KLP"?

Anonymkode: 14d7d...338

• Liker 4
Skrevet

Ingen personlig erfaring, men dette er en såkalt uførefelle. Utbetalingene fra KLP teller nemlig ikke med i inntektsgrunnlaget dersom du senere skulle ha behov for å søke uføretrygd fra NAV. Dermed kan du ende opp med svært lav uføretrygd til tross for at du har jobbet 100% i flere tiår før du ble syk. Du kan lese mer her: https://www.klp.no/pensjon/offentlig-tjenestepensjon/uf-repensjon/vaer-oppmerksom-pa-uforefella

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Mange prosent er du på aap

AnonymBruker
Skrevet

Det har såvidt jeg har fått med meg blitt omtalt som en veldig uklok ting å gjøre, såkalt uførefelle.

Spør inne på AAPaksjonen :) 

Anonymkode: 227bf...e2f

Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Dette er noe annet enn det vi vanligvis forbinder med med uføretrygd fra NAV og dreier seg om utbetalinger via tjenestepensjon for ansatte i kommunal sektor. Det har altså i og for seg ingenting med AAP å gjøre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg vurderer å bli midlertidig ufør, 40%, via klp, og jobbe 60% ellers. Noen som har erfaring med å gjøre dette?

Jeg er sliten hele tiden, har flere kroniske sykdommer og er lei av å forsøke å strekke til og feile absolutt hele tiden. 

Å vurdere å bli midlertidig ufør er ikke noe du bare kan bestemme deg for.

Anonymkode: 701a4...f8a

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo det kan man hvis man har har private forsikringer og private pensjonsordninger. FYI så er KLP en bank. 

TS har en privat pensjonsavtale i KLP og kan dermed via KLP bli midlertidig ufør, dette har ingenting med NAV å gjøre ☺️. Hun får da utbetalt månedlig via KLP.

Anonymkode: bec95...ccf

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt andre regler når du søker om uførepensjon via tjenestepensjonsordning i KLP enn uføretrygd fra NAV. Bl.a. er det ikke samme krav til at behovet må være varig (Man opererer i denne sammenhengen derfor fremdeles med uttrykket "midertidig uførepensjon") og man kan søke allerede i forbindelse med at sykepengeperioden tar slutt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei

Jeg går på AAP og har da i tillegg sånn midlertidig ufør fra KLP. Er ikke noe jeg ønsker men pga av en alvorlig akutt skade i kneet og  lang rehabiliteringstid så ble det lengere en 1 år å komme seg tilbake i jobb. Men det er absolutt ikke noe jeg ønsker men var nødt. Det var nav som måte godkjenne AAP så fikk KLP vedtaket men vet ikke korsn det får å søke om det for noe varige kroniske sykdommer.

Anonymkode: ddfd7...59f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva mener du med "40% midlertidig ufør via KLP"?

Anonymkode: 14d7d...338

At jeg jobber 60% som vanlig og får 40% uførepensjon via klp. Om du ikke vet hva dette innebærer er det egentlig ikke deg jeg spør om erfaringer. 

Sofakona skrev (17 minutter siden):

Jeg går ikke på aap og ønsker heller ikke å gjøre det. Jobber fullt nå. 

Leo skrev (18 minutter siden):

Ingen personlig erfaring, men dette er en såkalt uførefelle. Utbetalingene fra KLP teller nemlig ikke med i inntektsgrunnlaget dersom du senere skulle ha behov for å søke uføretrygd fra NAV. Dermed kan du ende opp med svært lav uføretrygd til tross for at du har jobbet 100% i flere tiår før du ble syk. Du kan lese mer her: https://www.klp.no/pensjon/offentlig-tjenestepensjon/uf-repensjon/vaer-oppmerksom-pa-uforefella

Jeg vet det. Det er selvsagt dumt, men tanken er å forsøke det i et års tid, bare for å se om jeg klarer å jobbe bare 60% eller om det blir full jobb med redusert lønn. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, faktisk. Ser en annen har forklart det allerede. Jeg har nok diagnoser til at jeg kunne fått «vanlig» uføretrygd også, men vil bare teste det ut først. Vil ha minst mulig med nav å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 19.29):

Hei

Jeg går på AAP og har da i tillegg sånn midlertidig ufør fra KLP. Er ikke noe jeg ønsker men pga av en alvorlig akutt skade i kneet og  lang rehabiliteringstid så ble det lengere en 1 år å komme seg tilbake i jobb. Men det er absolutt ikke noe jeg ønsker men var nødt. Det var nav som måte godkjenne AAP så fikk KLP vedtaket men vet ikke korsn det får å søke om det for noe varige kroniske sykdommer.

Anonymkode: ddfd7...59f

Jeg skal ikke gå på aap, så det jeg spør om er utenom aap :) 

Man trenger ikke involvere nav for midlertidig ufør i lav prosent (under 50). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen erfaring TS, men legger inn linken da mange ikke vet at dette er en mulighet for de som har KLP. 

https://www.klp.no/pensjon/uforepensjon

Anonymkode: 1f245...d81

Takk for det. Ja, det ser ut som mange er ganske ukjent med dette :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

At jeg jobber 60% som vanlig og får 40% uførepensjon via klp. Om du ikke vet hva dette innebærer er det egentlig ikke deg jeg spør om erfaringer. 

Jeg går ikke på aap og ønsker heller ikke å gjøre det. Jobber fullt nå. 

Jeg vet det. Det er selvsagt dumt, men tanken er å forsøke det i et års tid, bare for å se om jeg klarer å jobbe bare 60% eller om det blir full jobb med redusert lønn. 

Jo, faktisk. Ser en annen har forklart det allerede. Jeg har nok diagnoser til at jeg kunne fått «vanlig» uføretrygd også, men vil bare teste det ut først. Vil ha minst mulig med nav å gjøre. 

Jeg har stor forståelse for at du ønsker å ha minst mulig med NAV å gjøre, men du må nesten gjøre deg opp noen tanker om fremtiden og vurdere om det i det hele tatt er realistisk at du blir så mye bedre at det kan fungere med 100% jobb i forholdsvis nær fremtid. Hvis det er noe du mer håper enn tror så ville jeg nok ha snakket med legen og vurdert om det er mer hensiktsmessig å være delvis sykmeldt så lenge du kan i og med at det er 60% du selv vurderer at du kan jobbe. Som du sikkert vet kan du jobbe inntil 60% på AAP også dersom det er aktuelt fordi du allerede har vært sykmeldt en stund. Nettopp fordi du vurderer din egen arbeidsevne til å være innenfor de grensene NAV opererer med ville jeg nok derfor ha vurdert å bite i det sure eplet i stedet for å i verste fall risikere å bli sittende igjen med laveste sats på uføretrygd etter mange år i arbeidslivet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (39 minutter siden):

Jeg har stor forståelse for at du ønsker å ha minst mulig med NAV å gjøre, men du må nesten gjøre deg opp noen tanker om fremtiden og vurdere om det i det hele tatt er realistisk at du blir så mye bedre at det kan fungere med 100% jobb i forholdsvis nær fremtid. Hvis det er noe du mer håper enn tror så ville jeg nok ha snakket med legen og vurdert om det er mer hensiktsmessig å være delvis sykmeldt så lenge du kan i og med at det er 60% du selv vurderer at du kan jobbe. Som du sikkert vet kan du jobbe inntil 60% på AAP også dersom det er aktuelt fordi du allerede har vært sykmeldt en stund. Nettopp fordi du vurderer din egen arbeidsevne til å være innenfor de grensene NAV opererer med ville jeg nok derfor ha vurdert å bite i det sure eplet i stedet for å i verste fall risikere å bli sittende igjen med laveste sats på uføretrygd etter mange år i arbeidslivet.

Ja, jeg tror dette er et veldig godt råd. Problemet er at jeg har ingen fastlege/lege som kjenner meg, med andre ord ingen som kan hjelpe og gi meg faglige råd i denne situasjonen. 

I og med at jeg klarer å jobbe fullt nå, tror jeg at jeg skulle klare å stå i full stilling i en kort periode igjen. Jeg har heller ikke tenkt å fortsette i redusert stilling - dersom jeg må gå ned permanent, må jeg involvere nav. Men det vil ikke gå ut over opptjeningen min på noe om jeg kun tester ut dette i et år - stemmer ikke det? Eller vil det ha store utslag for feks pensjon? 

Det er jo derfor jeg laget denne tråden, fordi jeg håpet på erfaringer fra andre. Men det er kanskje så få som gjør det at jeg ikke vil få slike svar. 

Uansett, jeg setter stor pris på at du svarer meg. Og at jeg blir plutselig frisk er helt usannsynlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, jeg tror dette er et veldig godt råd. Problemet er at jeg har ingen fastlege/lege som kjenner meg, med andre ord ingen som kan hjelpe og gi meg faglige råd i denne situasjonen. 

I og med at jeg klarer å jobbe fullt nå, tror jeg at jeg skulle klare å stå i full stilling i en kort periode igjen. Jeg har heller ikke tenkt å fortsette i redusert stilling - dersom jeg må gå ned permanent, må jeg involvere nav. Men det vil ikke gå ut over opptjeningen min på noe om jeg kun tester ut dette i et år - stemmer ikke det? Eller vil det ha store utslag for feks pensjon? 

Det er jo derfor jeg laget denne tråden, fordi jeg håpet på erfaringer fra andre. Men det er kanskje så få som gjør det at jeg ikke vil få slike svar. 

Uansett, jeg setter stor pris på at du svarer meg. Og at jeg blir plutselig frisk er helt usannsynlig. 

Nei, ett år vil i liten grad påvirke pensjonsopptjeningen din og uføretrygd beregnes evt. av de tre beste av de fem siste årene før uføretidspunktet (Typisk første dag i den sykmeldingen som til syvende og sist fører til at du ender med å søke om uføretrygd fra NAV). MEN hvis du ender opp med å søke AAP, som mange ender opp med å gå på i minimum tre år før de kan søke om uføretrygd, så vil det ene året kunne få stor betydning fordi AAP enten beregnes ut fra inntekten året før du ble sykmeldt (Blir du sykmeldt nå i 2023 er det inntekten fra 2022 som brukes selv om du blir sykmeldt 31. desember) eller gjennomsnittet av de tre siste årene (Blir du sykmeldt i år blir det altså gjennomsnittet av inntekten i 2020, 2021 og 2022 som brukes). Problemet oppstår altså hvis det oppstår noe helsemessig som gjør at du ikke klarer å gå tilbake i full jobb etter det ene året. Da risikerer du å få inntekten din redusert til mindre enn de vanlige 66% hvis du må over på AAP. 

Det er også et unntak her og det er hvis du tjener over 6G, og gjennomsnittet av inntekten i de aktuelle tre årene fremdeles ligger over dette selv om du går ned til 60% stilling i ett av dem. 

AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (På 26.3.2023 den 22.05):

Det er også et unntak her og det er hvis du tjener over 6G, og gjennomsnittet av inntekten i de aktuelle tre årene fremdeles ligger over dette selv om du går ned til 60% stilling i ett av dem. 

Hm. Takk for interessant svar. Jeg er nok over 6G selv om jeg går ned i 60% stilling. Hva innebærer dette unntaket? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 22.15):

Hm. Takk for interessant svar. Jeg er nok over 6G selv om jeg går ned i 60% stilling. Hva innebærer dette unntaket? 

Fordi maksimalt beregningsgrunnlag hos NAV er 6G. Du vil altså ikke kunne få mer enn 66% av 6G selv om du har tjent vesentlig mer og inntekten din (Nå snakker jeg om utbetalinger fra NAV bare for å presisere det) vil uansett bli redusert med mer enn de 34% man regner med for gjennomsnittlige inntekter. 

AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (18 minutter siden):

Fordi maksimalt beregningsgrunnlag hos NAV er 6G. Du vil altså ikke kunne få mer enn 66% av 6G selv om du har tjent vesentlig mer og inntekten din (Nå snakker jeg om utbetalinger fra NAV bare for å presisere det) vil uansett bli redusert med mer enn de 34% man regner med for gjennomsnittlige inntekter. 

Men jeg vil jo ikke involvere nav. Tenker du på om jeg skulle bli over 50% ufør senere?

klp beregner 69% opptil 12g, så med 60 prosent jobb og 40 prosent midl ufør vil jeg - etter justert skatt - kun tape rundt 3-4000 på en slik ordning. Jeg vil også få barnetillegg, så differansen blir enda mindre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...