Gå til innhold

Andeler i borettslag, hva gjelder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i borettslag, og har skråtak i leiligheten. Da borettslaget ble bygget, så var det andre regler for oppmåling enn nå. Etter de nye reglene har jeg mye mindre kvadratmeter enn andelen min tilsier. Rundt 1/3 mindre. 

Betyr det at jeg bare blir sittende med større andel, og større del av felleskostnader? Betyr det at jeg «mister» andeler? Hvordan løses dette?

Anonymkode: 61b6b...03b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Artig problemstilling. Borettslagsloven har regler for hva som skjer når en andel blir mere verdt. Ikke om den blir mindre verdt, noe den teoretisk kan bli dersom bra eller Boa reduseres.

AnonymBruker
Skrevet

En borettslagsandel er en leilighet. Om den er 20 eller 120 m2 har ingen betydning. 

Men fordelingen av felleskostnader KAN ha sammenheng med størrelsen på leiligheten når de ble bygget og felleskostnadene ble satt.  For å endre felleskostnader må det generalforsamlingsvedtak til, der det må  være 100% tilslutning av alle andelseiere som blir berørt av endringen.  Om du skal betale mindre fordi din leilighet er mindre enn antatt, betyr dette at noen andre må betale mer for sin leilighet, da alle driftskostnadene må hentes inn via felleskostnadene. Noe som kan gi utfordringer med å få 100% enighet.  

Uansett tenker jeg at dette er en sak du kan sende til styret for utredning. Du er sannsynligvis ikke alene om å ha en mindre leilighet etter nye måleregler. 

Anonymkode: 7b5cb...506

• Liker 2
Skrevet

Du kan be styret gå over fordelingsnøkkelen. 
Vi hare gjort det, etter noe som viste seg være en feil måling. 
Det tok lang tid, men andelseieren som hadde mindre leilighet enn antatt fikk da tilbakebetalt for mye betalt fellesutgifter, og resten ble etterfakturert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...