Gå til innhold

Trenger råd ang min søster og mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en søster som er snart 50 år som i det siste har gått ned i vekt. Ikke noen sykdom som gjør det men hun går altså ned i vekt. Og da snakker man ikke litt men en del. Hun er ekstrem hårsår på det området som har ed vekt å slike ting å gjøre og det gjør det vanskelig å snakke med henne om dette. 

Hun baker og lager masse god mat men spiser det ikke selv. Og hun takker alltid nei til invitasjoner hit på middag og dersom hun kommer så spiser hun knapt noe og har alltid spist før hun kommer.

I barndommen så opplevde hun grusomme overgrep, masse voldtekt og hun dro også fra en voldsmann som hun bodde sammen med i mange år. Og her kommer det noe som gjør at jeg er enda mer bekymret.

For noen dager siden var hun med meg på legevakten og hun måtte på do, da det var lang ventetid, så hun dro på do. Greit nok ikke noe feil med det men saken er det at etter at hun var på den doen så kom det en dame etter henne og da denne damen kom ut var hu likblek i ansikter og hadde en papirlapp i hånden som hun gav ti l en av de ansatte, og da hun satte seg fortalte hun  den personen som hun var sammen med at hun hadde funnet et selvmordsbrev der. Søsteren min var den som var der rett før henne, men hun hadde ikke sett noe brev sa hun. 

I går så kom vi inn på barndommen og hvor viktig der er at man tør å snakke om de tankene man av og til får når man opplever ting og at det er en kjent sak at nissen følger med på lasset. Jeg vet at min søster før har vært plaget av negative tanker men klart å legge de vekk.

Men så er er det dette med mat da, jeg blir jo bekymret når jeg ser at hun går ned i vekt, og redd for at hun skal ha fått mattrøbbel igjen. Noen som har noen gode råd?

Anonymkode: 064a4...a3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, hva skjer hvis du spør henne direkte? Og samtidig sier at uansett hva svaret er, så vil du være der for henne og støtte henne (hvis du selv står for det da). Har du noen flere som kan "vitne" eller være enig i din teori, om at hun kan ha spisevegring? 

Det at man går ned i vekt kan enten komme av at hun bruker den sunne metoden (trener mye og spiser mye (sunt)), eller så spiser hun ikke i det hele tatt. Førstnevnte er jo bare bra, men den andre varianten er verre. Så virker hun mye trist? Depresjoner og angst er ofte også inne i bildet i forbindelse matproblemer, så hva annet kan du se?

Jeg skjønner du er bekymret, men hvis det du har skrevet er det eneste du har observert, virker det mangelfullt (men jeg er ikke deg, så hvor alvorlig det er må du selv vurdere) i forhold til sykdom. Ingenting av teoriene dine er helt sikkert at er sant, men med en gang du er mer sikker på det du ser, kan det være lettere å ta grep, og direkte hjelpe henne. Først da vet du også selv, at hjelp er fullt nødvendig (man selv vil aldri innse det, så det er veldig fint at hun har et søsken som deg som bryr seg, det er det ikke alle som har).

AnonymBruker
Skrevet

Ikke oppfordre til å snakke om traumene med deg, det kan gjøre vondt mye verre. Det at det hjelper å snakke om det gjelder ikke ved alvorlig ptsd. Det trigger og man blir enda dårligere. Man må til profesjonelle. Si at du ser at hun sliter og finn en god traumepsykolog til henne (gjerne privat om du kan hjelpe henne med det økonomiske). Du kan følge henne og vente sammen med henne på første time om hun er redd. Bare be henne gi det et forsøk. Skulle så gjerne snakket med henne, for jeg har vært gjennom det samme og blitt steindårlig i voksen alder (inkl anoreksi og selvmordsforsøk). Det finnes hjelp og det kan bli mye bedre. Men IKKE på egenhånd❤️

Anonymkode: eaec7...ddc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymousBruker skrev (1 time siden):

Hmm, hva skjer hvis du spør henne direkte? Og samtidig sier at uansett hva svaret er, så vil du være der for henne og støtte henne (hvis du selv står for det da). Har du noen flere som kan "vitne" eller være enig i din teori, om at hun kan ha spisevegring? 

Hun bare snakker det bort eller blir rasende og sint og vil ikke snakke med meg eller andre i tiden etterpå.

Det at man går ned i vekt kan enten komme av at hun bruker den sunne metoden (trener mye og spiser mye (sunt)), eller så spiser hun ikke i det hele tatt.

Hadde det bare vært trening så , men hun trener ikke og hun spiser knapt

Førstnevnte er jo bare bra, men den andre varianten er verre. Så virker hun mye trist? Depresjoner og angst er ofte også inne i bildet i forbindelse matproblemer, så hva annet kan du se?

Glimtet i øyene er slukket og hun smiler sjelden.

Jeg skjønner du er bekymret, men hvis det du har skrevet er det eneste du har observert, virker det mangelfullt (men jeg er ikke deg, så hvor alvorlig det er må du selv vurdere) i forhold til sykdom. Ingenting av teoriene dine er helt sikkert at er sant, men med en gang du er mer sikker på det du ser, kan det være lettere å ta grep, og direkte hjelpe henne. Først da vet du også selv, at hjelp er fullt nødvendig (man selv vil aldri innse det, så det er veldig fint at hun har et søsken som deg som bryr seg, det er det ikke alle som har).

Anonymkode: 064a4...a3b

Gjest Refreng
Skrevet

Minne henne på at du er glad i henne og dersom hun trenger deg kan hun ringe når som helst- dag eller natt. Ikke spør om traumene.

Med så tunge traumer, så er det vanskelig gjøre så mye mer. I slike tilfeller er det som regel en dam som må bryets der ting kan bli verre før de blir bedre. Problemet er bare at dersom dammen bryter uten at det er noen som vet hvordan lede vannet eller bearbeide det som kommer ut, så kan det føre til ganske alvorlig oppførsel der hun kan skade seg selv.

Vet ikke om det går an å sende bekymringsmelding til lege? Mulig hun kan bli tvangsinnlagt om det er fare for eget liv. Selvmordsbrev + alvorlig tynn er muligens nok? Akkurat det vet jeg ingenting om

Kan du gå tilbake til der legevakten er, forklare situajsonen og spørre om de har selvmordsbrevet du kan lese for å se om det er din søsters? Det kan jo være at det ikke var det, at søsteren din ikke så lappen. Mulig de har kastet den nå, da.

AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (7 timer siden):

Minne henne på at du er glad i henne og dersom hun trenger deg kan hun ringe når som helst- dag eller natt. Ikke spør om traumene.

Med så tunge traumer, så er det vanskelig gjøre så mye mer. I slike tilfeller er det som regel en dam som må bryets der ting kan bli verre før de blir bedre. Problemet er bare at dersom dammen bryter uten at det er noen som vet hvordan lede vannet eller bearbeide det som kommer ut, så kan det føre til ganske alvorlig oppførsel der hun kan skade seg selv.

Vet ikke om det går an å sende bekymringsmelding til lege? Mulig hun kan bli tvangsinnlagt om det er fare for eget liv. Selvmordsbrev + alvorlig tynn er muligens nok? Akkurat det vet jeg ingenting om

Kan du gå tilbake til der legevakten er, forklare situajsonen og spørre om de har selvmordsbrevet du kan lese for å se om det er din søsters? Det kan jo være at det ikke var det, at søsteren din ikke så lappen. Mulig de har kastet den nå, da.

Kontakt ambulant akutteam så hun kan få en samtale der kanskje? Man kan jo legges inn frivillig på dps derfra også, for å utredes litt og evt bare få en pause fra livet. Anbefales på det sterkeste! Evt kan ts ringe dit og få klare råd

Anonymkode: eaec7...ddc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...