Gå til innhold

Kan Borettslaget ta fra meg boden min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt leilighet i borettslag, og denne ble solgt med bod. Altså ekslusiv rett til boden, og denne er regnet med i disponibelt rom. 

Nå mener enkelte beboere at bodene bør redistribueres av generalforsamlingen til borettslaget. Argumentet er at de største leilighetene også har mest bodplass, selv om det er de minste leilighetene som har størst «behov» for bodplass. 

Det er altså lagt fram forslag til generalforsamlingen om dette. Antallet små enheter i borettslaget er større en antallet store, og siden hver andel har en stemme vil jeg tro at de kan få «flertall» dersom de f.eks synes det er rimelig at de som har minst leilighet skal få mest bod. 

Men dette ønsker jo så klart ikke jeg. Slik jeg forstår det så følger det med min andel i borettslaget eksklusiv rett til både min leiligheten og kjellerbod. Da kan ikke borettslaget «demokratisk» bestemme at jeg ikke skal disponere den likevel. 

Hvordan løser jeg dette?

Anonymkode: 14ecf...b4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det krever vel 2/3 flertall. 

Du må mobilisere og passe på at alle som rammes faktisk kommer på GF og stemmer. 

Anonymkode: c7ac8...b8e

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det krever vel 2/3 flertall. 

Du må mobilisere og passe på at alle som rammes faktisk kommer på GF og stemmer. 

Men jeg har trodd at jeg kjøpte en leilighet med bod. Bør jeg ta opp dette med selger?

AnonymBruker
Skrevet

Mister du hele boden og dermed ikke kommer til å ha bod, eller får du mindre bodplass?

Anonymkode: 14029...0ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mister du hele boden og dermed ikke kommer til å ha bod, eller får du mindre bodplass?

Anonymkode: 14029...0ee

Det er ikke nok boder til at alle får egen bod.

Forslaget går ut på at de minste leilighetene, som i dag ikke har bod, skal få de største bodene.

Alternativt at de største bodene skal bli «felles» for alle. 

I begge tilfeller mister jeg boden min. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men jeg har trodd at jeg kjøpte en leilighet med bod. Bør jeg ta opp dette med selger?

Selger har intet ansvar for hva som eventuelt blir bestemt etter h*n flytter ut, og har gitt opplysninger etter hva som var gjeldende på det tidspunktet h*n la leiligheten ut for salg.

På tidspunktet selger solgte, hadde leiligheten disposisjonsrett til den aktuelle boden. Man eier vel strengt tatt oftest ikke boden?

Anonymkode: 44b5c...79d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De som rammes av dette om det går gjennom må kompenseres av borettslaget. Det påvirker totaltverdi på leiligheten, og økonomisk kompensasjon må da taes av BRLs felles midler. Snakk gjerne med en megler og få noen konkrete eksempler på hva slags verditap det er snakk om.

Meld inn det som sak, så skal du nok se at styret ombestemmer seg ganske raskt. Evt foreslå at de som får økt verdi på sin bolig direktekompenserer dere som taper på det...

(Vært gjennom noe lignende i et BRL jeg bodde i tidligere, vi måtte ta noe areal fra to enheters boder for å sette opp sykkelparkering i kjeller. Disse ble da kompensert tilsvarende det takstmann og megler mente var tapet i verdi på bolig)

Anonymkode: 05280...3d4

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selger har intet ansvar for hva som eventuelt blir bestemt etter h*n flytter ut, og har gitt opplysninger etter hva som var gjeldende på det tidspunktet h*n la leiligheten ut for salg.

På tidspunktet selger solgte, hadde leiligheten disposisjonsrett til den aktuelle boden. Man eier vel strengt tatt oftest ikke boden?

Man eier vel strengt tatt ikke leiligheten heller når det er borettslag men retten til å bo.

Anonymkode: 10d19...c54

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man eier vel strengt tatt ikke leiligheten heller når det er borettslag men retten til å bo.

Anonymkode: 10d19...c54

Ja, slik har jeg også forstått det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt høl i huet.

Anonymkode: 00a2e...2e5

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Selger har da ingenting med dette å gjøre. 

15 minutter siden, AnonymBruker said:

De som rammes av dette om det går gjennom må kompenseres av borettslaget. Det påvirker totaltverdi på leiligheten, og økonomisk kompensasjon må da taes av BRLs felles midler. Snakk gjerne med en megler og få noen konkrete eksempler på hva slags verditap det er snakk om.

Meld inn det som sak, så skal du nok se at styret ombestemmer seg ganske raskt. Evt foreslå at de som får økt verdi på sin bolig direktekompenserer dere som taper på det...

(Vært gjennom noe lignende i et BRL jeg bodde i tidligere, vi måtte ta noe areal fra to enheters boder for å sette opp sykkelparkering i kjeller. Disse ble da kompensert tilsvarende det takstmann og megler mente var tapet i verdi på bolig)

Anonymkode: 05280...3d4

Styret bestemmer jo ikke over GF. Det er beboerne som bestemmer dette. 

Jeg er usikker på om det du foreslår kan fungere i ts sitt tilfelle, ditt eksempel er jo ikke sammenlignbart. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo helt høl i huet.

Anonymkode: 00a2e...2e5

Det som er høl i huet er hvor mange som bor i borettslag uten å forstå hva borettslag ER. ser det i vårt borettslag også, folk snakker om MIN eiendom og MIN hage og MIN ditt og datt. Du eier retten til å bo i boligen, ingenting annet. Beboere bestemmer sammen hvordan fellesareal skal disponeres (og hage og bod står på fellesareal). 

Jeg tenker det godt skal gjøres å få 2/3 flertall her. Etter min erfaring er det vanskelig å få 2/3 flertall på kontroversielle saker som ikke gagner alle. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som er høl i huet er hvor mange som bor i borettslag uten å forstå hva borettslag ER. ser det i vårt borettslag også, folk snakker om MIN eiendom og MIN hage og MIN ditt og datt. Du eier retten til å bo i boligen, ingenting annet. Beboere bestemmer sammen hvordan fellesareal skal disponeres (og hage og bod står på fellesareal). 

Jeg tenker det godt skal gjøres å få 2/3 flertall her. Etter min erfaring er det vanskelig å få 2/3 flertall på kontroversielle saker som ikke gagner alle. 

Er det annerledes i sameiet? 

Anonymkode: b601c...468

AnonymBruker
Skrevet

Sånn blir det når man velger å flytte til et borettslag, dessverre. Hadde aldri valgt det selv ☺️

Anonymkode: f6c1c...787

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. 

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Egentlig ikke så står forskjell, men les litt her:

I Norge har vi to hovedformer for eierskap i boligsammenslutninger, nemlig borettslag og eierseksjonssameier (sameier). I borettslag er man eier av en andel, og i et sameiet er man eier av en seksjon. I begge eierformene gir eierandelen eieren en enerett til å bruke en bestemt bruksenhet i eiendommen, samt rett til å bruke fellesarealene i eiendommen i felleskap med øvrige eiere.

https://binghodneland.no/kjope-leilighet-i-borettslag-eller-sameie-hva-er-forskjellene/

Anonymkode: 58c3e...c99

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan også bli overkjørt i saker man er uenig med i et sameie. I praksis er det ikke så stor forskjell.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja. 

Det er svært marginalt.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Det er svært marginalt.

Men når det kommer til bodene, så kan det godt hende at dette inngår i det som regnes som fellesareal, og som på et eller annet tidspunkt er fordelt med bruksrett til noen av leilighetene. Nå vil altså noen at denne fordelingen skal omgjøres, slik at den blir mer rettferdig i forhold til størrelsen på leiligheten.

Jeg tror faktisk ikke at det er tilstrekkelig med 2/3 flertall i en sak av slikt omfang. Her tror jeg det kreves såkalt "tilslutning", dvs at alle må si seg enig.

Er jo helt forståelig at de med mindre leiligheter ønsker bod. Men på den annen side, så er det kanskje flere mennesker som bor i de større leilighetene. Så bruksarealet for den enkelte blir ikke nødvendigvis større. Og de som i sin tid kjøpte de små leilighetene, har kjøpt de vel vitende om at det ikke var tilhørende bod.

Høres ut som noen plutselig kom på en "smart ide", men ikke helt har tenkt ut hvordan dette skal foregå i praksis og rent juridisk.

Anonymkode: 93e51...6cc

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men når det kommer til bodene, så kan det godt hende at dette inngår i det som regnes som fellesareal, og som på et eller annet tidspunkt er fordelt med bruksrett til noen av leilighetene. Nå vil altså noen at denne fordelingen skal omgjøres, slik at den blir mer rettferdig i forhold til størrelsen på leiligheten.

Jeg tror faktisk ikke at det er tilstrekkelig med 2/3 flertall i en sak av slikt omfang. Her tror jeg det kreves såkalt "tilslutning", dvs at alle må si seg enig.

Er jo helt forståelig at de med mindre leiligheter ønsker bod. Men på den annen side, så er det kanskje flere mennesker som bor i de større leilighetene. Så bruksarealet for den enkelte blir ikke nødvendigvis større. Og de som i sin tid kjøpte de små leilighetene, har kjøpt de vel vitende om at det ikke var tilhørende bod.

Høres ut som noen plutselig kom på en "smart ide", men ikke helt har tenkt ut hvordan dette skal foregå i praksis og rent juridisk.

Anonymkode: 93e51...6cc

Kun tilslutning om de som i dag disponerer bodene har rett til de gjennom vedtektene. Om det er fellesareal og styret disponerer bodene, vil man kunne omgjøre ved alminnelig flertall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...